Gå til innhold
Arkivverket

[#59719] Nytt søkesystem i databasane våre: meir fleksibel hurtigsøk


Gjest Jan Oldervoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Oldervoll

No går det betre. Men det er sett ei avgrensing på antall personar ein kan få lista alle orda i ein varibel for. Denne grensa er 1000. I ein database som har meir enn tusen postar må ein då først søka på anna måte (t.d. ved børjar på eller lik). Først når antall funne er under 100 vil valet alle ord dukka opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Å få Alle ord til å gå slik det skal er no kome eit steg vidare. Ser for meg rimeleg bra ut. Men sidan dette er så komplisert at at går til dels over mitt vit og inn i presten sitt, er eg ikkje trygg på at de ikkje finn noko å klaga over. Klag! Klaging og dovenskap er foreldra til framgongen, hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det ser ut til at landsdekkende søk i folketellingene går greitt. Jeg finner f. eks at det finnes 11 Gudbrand Kristensen/Kristiansen med ulike stavemåter i FT 1865 for Land. Dette søket gjorde jeg etter flere mislykkede søk på samme person i databasen FT 1865 Land.Hva som skjer er følgende:Jeg søker først på fornavn byrjar med gu*bran og får opp 147. Så følger neste søk på etternavn inneheld rist. Da sier systemet 'fann ingen'. Likevel kommer det opp en enkelt Gubrand Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Søk i FT 1865 Land:Fornavn byrjar på gu[ld]bran og etter navn byrjar på [kch]rist gir det forventede resultat, 11 stykker.Hva er som gjør at det ikke går an å søke som beskrevet i innlegg 28?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Forklaringa er enkel: Stjerna forsvinn, i andre søkeomgang. Dermed vil berre gubrand bli funne og det finst ingen med rist i etternamn og den eine gubrand blir vist, heilt etter boka. Men det er ikkje etter boka at stjerna forsvann. Eg skal sjå på det i morgon; no tek eg kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Jeg har fortsatt samme problem som Astrid beskriver i (28). FT 1865 0301 Christiania: søker innledningsvis med fornavn begynner med *arl og får opp alle *arl'er, men stjerna er da borte fra første søkebegrep. Ved å taste inn * manuelt igjen (foran arl i første søkebegrep) og deretter etternavn inneholder jens, får jeg det ønskede resultat, dvs alle *arl'er med varianter av jens til etternavn.I (31) 'trur' du at det fungerer som det skal, men fortsatt litt mangelfull debugging, eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Situasjonen du beskriv er eigentleg det same som inneheld arl. Det er grunnen til at stjerna vart fjerna. I innehled tek eg søkeordet, set ei stjerne føre og etter og søkjer, for så å fjera stjera før eg skriv ut på skjermen att. Men no har eg ordna det slik at den blir verande i 'din' situasjon.Det er klart det er dårleg debugga. Sjølv skal eg eigentleg berre arbeida nokre få timar for veka i digitalarkivet. Dermed har eg ingen annan utveg enn å setja brukarane til å debugga. Slik har det alltid vore og slik vil det bli, enno ei stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Takk for grei forklaring, men svaret gjorde meg litt nyfiken og ved sjekk av FT 1900 0301 Kristiania, fikk jeg nøyaktig samme antall hits (8126) enten jeg søkte med 'begynner på *arl' eller 'inneholder arl'.Hovedhensikten med å spørre etter 'begynner på' er jo å unngå feks Lilla Charlotte, Olga Charlotte, Kents Charles, Erling Charles osv. Uansett, dette er et microproblem som jeg ikke ønsker at du bruker mer tid på; en lærer seg måter å gå utenom, men siden du ber om tilbakemelding . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg trur du skal lesa rettleiinga som står under. Då vil du forstå at det er heilt rett at det gjev same resultat.Elles blir eg borte vel ei veke og dermed blir ikkje feil retta i denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

At lik, børjar på og innheld går på enkeltord/enkelnamn er elles ikkje noko nytt; slik har det alltid vore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Takk for belæringen. Den kan komme godt med for en novise som ikke har forstått at 'begynner på' og 'inneholder' er synonyme begreper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Nei. Dei er ikkje synonyme. Børja på 'ann' vil finna alle einskildnamn som børjar på ann. T.d. Anne, Ann og Anna. Så vil systemt finna alle personar som har desse namn som eit av namna sine. T.d. Anne Mari, men også Kari Anne.Skriv du derimot inneheld 'ann' vil dei same namna bli funne, men også t.d Marianne, Karianne og Sanna; alle innheld teiknstreng ann. Så vil personar som har eit av desse namna som eit av sine førenamn bli henta fram. Innheld vil altså normalt gje mykje fleire personar enn børjar på. Men om du set ei stjerne framom namnet under børjar på, vil resultatet bli det same som innheld fordi stjerna betyr at det kan vera enten ingen eller kva som helst og så mange som helst bokstavar framom det du skriv, men andre ord det same som inneheld.Det blir noko forvirrande, først og fremst fordi to forskjellige system blir brukt samstundes. Det eine er forskejllen på lik, børjar på og inneheld, det andre systemet er at ein brukar *, ? og []. Lik 'arl*' er det same som børjar på 'arl', medan lik '*arl*' er det same som inneheld 'arl'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Nøss

Rundt 17. mai ble digitalarkivet oppgradert for å effektivisere søket. I min verden har arkivet ikke fungert siden. Å hoppe mellom alle muligheter går lett og kvikt, men trykker jeg 'Søk', blir jeg stående der. Kanskje enkelte ganger kommer den opp med resultat, men videre søk stopper opp. Er det bare jeg som opplever dette, eller er det noe som blir rettet etter hvert? Jeg er hyppig bruker av arkivet, så det blir litt kjedelige dager når dette ikke funker.Med vennlig hilsen, Bjørn Nøss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Nei, det er ikke bare du som opplever dette. Globale søk går raskt og greit, men å få opp resultatet tar opptil flere minutter. Å søke i en lokal folketelling er helt umulig. For det første tar det lang tid, og ved flere søk etter hverandre ser det ut til at jeg får en 'timeout' slik at de første utvalgene forsvinner. Jeg vet ikke om det bare gjelder folketellingene eller det er det samme for andre databaser også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Jeg har testet litt med noen personer jeg har kontroll på i Bergen og jeg finner dem, men det er fordi jeg vet hvordan de er registrert.Det tredje søkekriteriet er Bustad, men i forhold til FT 1900 er dette i stedet blitt brukt til å finne Fødested. For de som bor i Bergen må det derfor angis fødested, eller T for de som er født i Bergen (37000 av 70000). Kun 3500 har Bergen i fødested og mange av disse er egentlig fra nabokommunene.Dersom det skal være Bustad slik som angitt så må jo samtlige personer i FT for Bergen defineres som bosatt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Geir Thorud

Forsøker å finne Mathias og Anna i Vigde i Vardal sogn 1894-1907. I hurtigsøk fyller jeg inn 'Math an', og dette 'oversettes' riktig til søk på 'fornavn begynner på math og an for rollene brudgom og brur respektive', men resultatet stemmer bare for brudgommen. Jeg får med bruder med fornavn 'Hanna', 'Lovise', 'Olga Marie', 'Petra', 'Marie', 'Hanna Marine' og 'Emma', ingen av disse burde gi match.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Han klarer tydlegivs ikkje få med seg at det er berre brura sitt namn som skal børja på an. Som du ser har alle vigslane han finn ein person med førenamn som børja på an. Eg reknar med det skal vera i orden til i morgon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg har sett litt nærare på det. Det som skjer er at han for brudgom børjar på math ikkje finn noko brur som børjar på an og dermed listar han alle math-ane. På same måten som om du hadde brukt vanleg søk. Det står også ingen funne bak an. Eg trur eg seier at alt fungerer slik det skal.Derimot ser eg på heimeskjermen min, som er mindre enn kontroskjermen, at antall funne lett kjem utanfor skjermen og difor er lett å oversjå. Eg skal fundera på korelis eg kan gjeraa søkeboksane smalare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

I det nye søkesystemet for globale søk finner jeg en del merkelige lenkefeil. La meg ta et eksempel på søk i en av databasene jeg selv har lagt ut på digitalpensjonatet.Navnet Thom er sjeldent på 1700-tallet. Jeg vet at navnet forekommer flere ganger i avskriften av kirkebøker for Hidra sogn i Vest-Agder 1740-1815.Jeg søker på Førenamn inneheld Thom og får opp et utvalg. Jeg spesifiserer Thom som utvalg og får 20 treff. Ingen av disse finnes i Hidra. Ved nærmere sjekk finner jeg imidlertid tre forekomster under Hordaland, Bergen og kilde: 'Register: Dombok for byfogden i Bergen 1701'. Ved å følge lenkene til disse tre kommer jeg imidlertid ikke til Domboken for byfogden i Bergen men til kilden 'Døypte i Hidra sokn i Sokndal prestegjeld 1750-1780'.Dette trenger nødvendigvis ikke være en feil i søkesystemet. Det er vel mer sannsynlig en feil i kildeinformasjonen som er tilføyd databasen. Uansett gjør denne feilen det tilnærmet umulig å finne de personene jeg søker etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Du har heilt rett. Me har eit prosedyreproblem, slik eg ser det. Me har ein database over alle databasane våre. Denne brukar globalsøket for å finna databasar. Men den blir sjølvsagt også brukt under generering av databasar og også under korrigering. Problemet no er at det siste kan skje etter at eg har generert globalt søk. Dermed gjekk det galt. Men dette skal nok koma seg etter kvart, når me får rutingane på plass. Men før me kan klara det må me få på plass ein ny servar, som me har venta på ei god stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Til (45): Jeg har også etterhvert oppdaget at problemet er at 'Ingen funne' havner utenfor min laptop-skjerm som nok mange har maken til - og dette er ikke det eneste som havner utenfor skjermen.En mulighet er å gjøre det mulig å skjule hjelpeteksten og ha søkefeltene for person under de for gard/handling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Jeg savner for så vidt en reaksjon på (42), men har dermed tenkt litt mer på problemstillingen.Det er mulig at Fødested vil være et bedre valg for å koble ulike baser enn Bustad, Det kan neppe brukes et detaljert fødested som gård eller rode, men en generert variabel for kommune e.l.Kanskje det kan være alternative valg for hva som skal kombineres med f.navn og e.navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Beklager, Tor, eg har vore noko ut av sirkulasjon ei stund. Det som var meininga med denne variablen var at alt som hadde med gografi å gjera skulle kunna gå inn der; bustad, fødestad, kvar kjelda stamma frå osv. Med andre ord er ikkje bustad eit godt omgrep å bruka. Kanskje ein berre skulle bruka stad, eller gjerne geografi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.