Gå til innhold
Arkivverket

[#59722] Oppdatering av bygdebøkene for Hetland Skipsreide i Rogaland ?


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Jeg holder på og går igjennom noe slekt fra Helleland området og kunne være interessert i få vite om det er gjort noen oppdatering eller 'justering' av disse bygdebøkene. -- Petrus Valand publiserte jo en rekke art. om noen av disse gamle slektene i området, men jeg har vel forstått at ikke alt var helt riktig. -- Ellers synes jeg det har vært lite debatt her i forumet om disse slektene. -- De gårdene jeg er interessert i om det skulle være noe 'nytt' om de eldste oppsitterne på, er bl.a. Hestad, Hovland, Klungland, Eikestein, Grøsfjell, Ramsland, Rapstad, og Lien, m.fl. --Det kunne jo bli nokså omfattende dersom jeg skulle ta dem en etter en, så derfor spør jeg om det foreligger noen 'oppdateringer'. -- M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Forsøk Norsk lokalhistorisk institutts databaser - Lenke - med 'Hetland' i søkefeltet. Da får du bl.a. oppJørg Eirik Waula: Gard, ætt og folk: . Heskestad sokn. Personregister. Utg. Rogaland historie- og ættesogelag. 1997. ISBN 82-90087-43-8. 39 s.. Henv: Rogland historie- og ættesogelag, Bergjelandsgt. 30, 4012 Stavanger. Kr. 40,- B.1. Heskestad sokn. 636 s. [b.2]. Helleland sokn. 989 s.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hmmm, her er det mulig jeg villeder deg. Waulas bidrag ser ut til å kun være personregister til bøkene til Valand og Heskestad.Databsen gir ikke andre treff, heller ikke på bygdebøker under arbeid, så da har i alle fall ikke NLI fanget opp noen nyutgivelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Det er ikke kommet noen offisiell oppdatering eller nye bøker, og det er nok heller ikke planer om det, ettersom kommuneøkonomien ikke er på topp. Jeg vet at det er gjort tilføyelser i bøkene på Dalane Folkemuseum, hvor slektsgruppene i Eigersund holder til. Men det er ikke utarbeidet noe for allmenheten såvidt jeg vet. Ta en telefon og hør om de kan hjelpe! (P. Valand var forøvrig min onkel, som gjorde et etter mitt syn fantastisk tidkrevende arbeid før dataens tid, til en skarve lønn... men selvsagt dumt at det er endel feil og mangler i bindene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - De omtalte bøker har jeg allerede fra før. - Det var liksom de jeg var ute etter (kanskj) noe nytt om. - Det forskes og graves jo på alle bauer og kanter nu, så det ville vel være merkelig dersom alt var 'endelig' og eller 'uløselig'. -- M.v.h. Alv.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.