Gå til innhold
Arkivverket

[#59725] Rasmus Olsen Hole (1761+1806) gift med Magnhild Larsdatter Ramstad (f.1765)


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Magnhild Larsdatter Ramstad, f. Skjåk 1765 giftet seg i 1784 med Rasmus Olsen Hole (1761+1806). Rasmus var gårdbruker på gården Øvre Hole i Skjåk, men falt av hesten en dag og døde. Enken giftet seg på nytt i Skjåk i 1807 med Lars Olsen Eggen og disse drev deretter gårdsbruket på øvre Hole. Noen som vet hvem Lars Olsen Eggen var? Hvor han kom fra, hvem foreldrene var og når han var født? Videre savnes når Lars og konen hans døde. Fraflyttet de Skjåk mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

her fant jeg vielsen til Lars Olsen og Magnhild Larsdatter på denne kilden. Viet i Lom, står det her? LenkeMulig det kan stå noe om brrudgommen i kirkebøker for Lom?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det var ikke opplyst noe annet enn navn på ektefellene Lars Olsen Eggen og enken Magnhild Larsdatter Hoele i kirkeboka v. s 24 mai: LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I 1801 fant jeg denne Lars Olsen , national soldat, på Eggen i Melhus. Har var den eneste som jeg fant ugift med samme navn i 1801-tellingen på en gård Eggen. LenkeMulig det går an å finne ut om det er samme som gifter seg i Lom 1807?.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Rasmus Olsson Holø, f. 1761, d. 1806, 1.6.1806 er denne gravlagd: «Rasmus Olsen øvreHole ved et Fald af Hesten og Fasthængen i Stigbøylen». Gift 1.7.1784 Magnhild Larsdotter Ramstad, f. 1765 på Me-Ramstad, d. 5.5.1850 i Prestjordet, hjå sonen Lars, 86 år gamal.Magnhild gifta seg oppatt 29.6.1807 med Lars Olsson Eggen, f. 1776 på Nedre Eggen, d. _____ (kan det vere han som døyr 2.7.1849, 75 år gamal, på Prestjordet?)Alle gardane som er nemnde er i Skjåk kommune, utanom Eggen, som er i Lom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Takk til deg Atle for at jeg omsider er i mål med hensyn til når Magnhild Larsdatter og ektemann nummer 2 døde! Siden du vet masse om slekter i Lom, Skjåk og forhåpentligvis også Vågå, ber jeg deg vennligst være observant på mine innlegg fremover. Jeg har skrevet en bok om forfedrene til brødrene Edvard og Ole Garmo (sistnevnte er gårdbruker på Storlien øvre i Bøverdalen). Deres oldefar var Lars Christensen Storlien (1856+1944) som også du stammer fra (Edvard og Ole fra Lars annet ekteskap, du derimot fra hans første ekteskap). Følgelig er det mange felles forfedre jeg her omtaler. Har idag lagt inn spørsmål relatert til en av disse: Marit Larsdatter Staurust (ca.1689+1757). Også en takk til deg Gunn fordi du etter beste evne forsøkte å gi meg en håndsrekning. Fra deg har jeg også tidligere fått hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.