Gå til innhold
Arkivverket

[#59728] Flaagon pr. Drammen


Gjest Tor Ivar Strøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Ivar Strøm

HeiEr det noen som kjenner denne adressen: LenkeI linken kan dere finne: Nåværende adresse Flaagon pr. Drammen.mvh Tor Ivar Strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, før vi fikk postnummer her i landet, var adressen min 'Lier, pr. Drammen', men Flaagon er ukjent for meg i det utvidede Drammensområdet. Det nærmeste jeg kommer på i farta er Flåtan, også det i Lier, men det er neppe løsningen. Ble nysgjerrig, gitt, så jeg håper at du finner ut av det,vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Det er snakk om 75 år gamle Gulbrand P. Ruud fra Sigdal som 6. april 1920 søker om ameriansk pass via den amerikanske legasjon i Kristiania.Gulband sier han har vært i Norge siden 1913, fordi doktoren i Nord Dakota har beordret han hjem av helsemessige årsaker.Det må jeg si................ Nå vil han tilbake til kona Marie og de tre sønnene i North Dakota.Sønnen, Martin har sendt penger og billett til Norge for å få ham tilbake over dammen.Gulbrand sier han ble naturalistert 6. mai 1891 i Ward county i ND.Gulbrand sier også at han er født i Sigdal 15. april 1845, og at han immigrerte til USA 23. april 1884. Fra 1884-1913 bodde han i Minot, North Dakota og også i Minnesota. ---Det er nok 'vår' Gulbrand vi finner som døpt i Sigdal 1. juni 1845 og født 17. mai 1845 på Albjerkseie.Foreldre: Petter Gulbrandsen og Ane Knudsdatter. Han bor samme sted ved konfirmasjonen i 1860.Her med foreldrene i 1865:[url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0621&kenr=006&bnr=0064&lnr=000>LenkeHer emigrert i 1884:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Marie kaller seg Rud når hun høsten 1884 forlater Sigdal sammen med barna:Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Sigdal i Sigdal, Ministerialbok nr. 11 (1879-1887), Utflyttede 1885, side 290. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er da muligens den Rud-gården det er snakk om i Sigdal i 1900-tellingen? LenkeI 1900 er det nevnt 3 gårder med Flaagan-navn i Sigdal.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Ivar Strøm

heiTakk for mange gode innspill. Jeg har god kjennskap til Gulbrand og hans liv i Sigdal og Amerika. Har også god kontakt med hans etterkommere i Nord Dakota, men de vet ikke noe om at han dro tilbake til Norge i 1913. De vet heller ikke når eller hvor han døde. Så fant jeg denne passsøknaden på Ancestry.com. Jeg har også vært inne på tanken at det kan være Flaagan i Sigdal, men er ikke det litt merkelig at det ble nevnt som pr. Drammen. Dette var jo i 1920.Gilbert Rud som dør i 1937, må jeg se litt mer på. Han brukte navnet Gilbert ved noen anledninger.Hvis det finnes folketelling i 1920, hvordan kan man få se i den? Kan ikke vente helt til 2020.mvh Tor Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Ivar Strøm

Et spørsmål til Jan Torp. Har du en lenke til Gilbert Rud som dør i 1937. Trenger å kikke nærmere på det, men tror kanskje at det er en annen. Har funnet en som er født i 1856, i en tidligere folketelling i U.S.A.mvh Tor Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Ivar Strøm

Takk Jan. Har en mistanke om at det er den andre Rud. Alderen der stemmer, og han bodde også i Ward County.Det er kjempeflott med alle tilbakemeldinger, selv om man tror man har mye dukker det stadig opp nye opplysninger.mvh Tor Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.