Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Lars E. Øyane

[#59731] Sigurd Nitter-Hauge (1892-1962) - norsk militæroffiser - biografiske opplysn.?

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Sigurd Ludvig Nitter Ingebrigtson Hauge, kjend som Sigurd Nitter-Hauge, var fødd i Bergen 22.6.1892 og døydde 2.1.1962. Han var gift med Aagot Gulliksen ''frå Christiania'', fødd 17.11.1894, døydde 26.11.1979. Parfolket ligg gravlagt på Ris kyrkjegard i Oslo.Eg er fortald at Sigurd var offiser i forsvaret, og at han ''for det meste'' budde i Oslo. Det skal ha vore fleire born.Er det nokon som sit inne med biografiske opplysningar om denne huslyden og som kan bidra med fleire detaljar, som tiol dømes:* Dødsstader for Sigurd og Aagot?* Aagot sitt fulle namn og namn på foreldri hennar?* Fødestaden til Aagot?* Dato og stad for vigsli til Sigurd og Aagot?* Meir om yrke og bustad?* Kor mange born fekk dei i alt?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Carsten Schanche

Hei LarsLitt opplysninger fra Norges militære embedsmenn 1929: Sigurd Nitter Hauge, f. i Bergen 22-6-1892, sønn av kjøbmann Hauge og Marie Kjos. Eks.krigsskolens øverste avd. 1914, mil. høyskoleeks. 1917, premierløitnant i Ingeniørvåpenet 1914, kaptein 1917. Tjenestegjort som sjef for Ingeniørvåpenets pelotongførerkursus 1917-18, gikk inn i Generalstaben 1918, har tj.gjort som aspirant, adjoint og tj.gjør f.t. som kaptein i Generalstaben (fra 1929). Generalstabseks. Lærer på Mil.Høysk. i mil. ingeniørfag fra 1920. Eks.art. 1911. Gift med Aagot Gulliksen, f. i Kristiania.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Leiv Skjerve

Fra min Hjemmeside:Militær. Som ingeniørstudent var jeg pålagt 180 dagers militærtjeneste, mot normalt 72 dager. Sommeren 1938 var jeg inne på Hvalsmoen på 72 dagers rekruttskole, etterfulgt i 1939 av 60 dagers befalskurs. 48 dagers tjeneste som korporal i 1940 og 1941 falt naturligvis bort. Jeg meldte meg som frivillig på Snåsa-avsnittet i aprildagene 1940 og har oppevart en 'Dagbok 1940' som jeg henviser til.Nitter-Hauge var sjef for befalskurset på Hvalsmoen i 1939 og sansynligvis også sjef for Ingeniørvåbenets Befalsskol

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Carsten Schanche

Iflg. Militær kalender 1940, lønte officerer i Ingeniørvåpenet: Sigurd Ludvig Nitter-Hauge, født 22-6-92, løitnant 8-10-14, kaptein 1-10-17, oberstløytnant 1-9-38. Adresse: Harstad. Jeg sender deg en mail.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.