Gå til innhold
Arkivverket

[#59733] Barbro Henriksdatter og Anders Christensen Lommedalen


Gjest John Simonsen
 Del

Recommended Posts

Gjest John Simonsen

Ønsker å vite anene til Barbro Henriksdatter født1843 i Nes i Hallingdal gift med Anders Christensen født 1832 i Lommedalen.Av sønnene Anders 1864 og Hans 1872 finner jeg bare dåpen. Stiftet de familie? Søstern Caroline er min bestemor. Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hvor er de i ft 1865? Den eneste Barbro Henriksdtr (med forskj. variasjoner av navnet)jeg finner er i Oslo i 1865 og ugift: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=18&filnamn=f60301&gardpostnr=1816&personpostnr=43334#nedre>LenkeDet er vel henne du finner som n° 109 her: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Nes, Ministerialbok nr. 9 (1834-1863), Fødte og døpte 1843, side 143. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er dåpen til Caroline, men den står på hodet!: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Vestre Bærum i Asker, Klokkerbok nr. II 1 (1856-1870), Fødte og døpte 1864, uten sidenr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7725&idx_id=7725&uid=ny&idx_side=-4>Lenke Permanent bildelenke: LenkeSå vidt jeg kan se er hun 'ekte' og født 22/2-1864Her står hun rett veg (n° 65) Kildeinformasjon: Akershus fylke, Asker, Ministerialbok nr. I 7 (1825-1864), Fødte og døpte 1864, side 472. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hans var født 30/5-1871 og døpt 13 august samme år V. Bærum, Akershus ser det ut for. Da er foreldra Anders Kristensen og Barbru Henriksdtr. Ser ikke ut for at Vestre Bærum er skikkelig skannet for det året?? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

(Med forbehold om at dette er det rette paret) Barn av Anders Christensen og Barbra Henriksdatter: (Fra FS) Caroline,døpt 17 april 1864: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100085420433&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeAnne,døpt 6 aug 1865: LenkeHilda Marie,døpt 23 jan 1870: LenkeHans,døpt 13 aug 1871: LenkeHer er Barbro og Anders i 1875.Hun født 1843 i Næs,og han født 1832 i Bærum.Bosted Helgerud i Asker :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Tilbake til innlegg (2):Henrik Gulbrandsen og Guri Hansdatter giftet seg 7.jun.1844. Par nr.15: Lenke.Slå du opp på side 615 i *Gards- og slektshistorie for Nes i Hallingdal - Bind III B. Utgitt av Nes kommune 2007. Forfatter: Terje Østro. 755 sider. ISBN 82-990674-4-8. (Opphavsgardene Uppistugu Arnegard, Grimsgard, Havasgard og Onsgard)* finner du foreldrene til Henrik Gulbrandsen.Henriks foreldre er ført under Frekeplassen side 615. De var Gudbrand Andressen Langåker f.1780 d.1851 g1803m Barbro Henriksdtr. fra Kolbråten (under Langåker), f.1781 d.1851. Gudbrand blei døpt i Flå som ue. sønn til Astri Halsteinsdtr. og Andres Embriksen Gulsvik.Som nr. 6 av barna til Gudbrand og Barbro var: Henrik Gudbrandsen f.1817 d.1869 g1844m Guri Hansdtr. Roeneie, fra Husemoen (under Devegge); budde her noen år, deretter på en plass under øvre Høva (ført der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Bedre med flere innlegg enn ingen: Fant en Barbro til med samme foreldre som over (hun må ha dødd), men denne gang står det 'ægte' og det er i 1844: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Nes, Ministerialbok nr. 9 (1834-1863), Fødte og døpte 1844, side 153. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1110&idx_id=1110&uid=ny&idx_side=-158>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

*Gards- og slektshistorie for Nes i Hallingdal - Bind II A. Utgitt av Nes kommune 2006. Forfatter: Terje Østro. 784 sider. ISBN 82-990674-4-8. (Opphavsgardene Tolleivsrud, Jorde, Bringo, Devegge, Veggjirudningen, Olsgard og Nistugu Arnegard)* gir god hjelp dersom du ønsker finne de nærmeste anene til Barbro Henriksdatters mor, Guri Hansdatter.Start på side 580-581 under nedre Husemoen. Fritt og sterkt forkortet derfra:Embrik Knutsen fra Larslykka (under Devegge) f.1763 d.1834 g1788m Jøran Nilsdtr. fra Brunsvall f.1761 d.før 1851. De hadde 6 barn. Nr. 2 av disse var:Barbro Embriktsdtr f.1790 d.1837, ugift, konf. 1806 (heiter Børtnes), tjenesteattest 1817 til Norderhov (heiter da Presthuso), i 1837 heiter ho Høva. I dødsmeldinga heiter det at ho var ei 'inderstpige' og hadde ei umyndig datter. Dattera var:Guri Hansdtr f.1821, far Hans Mikkelsen (artillerist i Kristiania), g1844m Henrik Gudbrandsen Roeneie; budde 1851 på Frekenplassen, ført på et Høvaeie/Kvednastugu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Barbro Henriksdatter ble konfirmert 27/6-1858 i Nes. Se nr.11: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1110&idx_id=1110&uid=ny&idx_side=-445>LenkePige Barbro Henriksdatter Høvaeie f.19/7-1843, meldte utflytting fra Nes til Christiania 8.jun.1863. Se nr.6: LenkeSom også lenket i innlegg (2) viser, var hun reg. i Christiania i 1865: Lenke.(Jeg er ikke blandt de gløggeste når det gjelder å finne fram i 'nye databaser'. Mestrer derfor ikke å søke i lenket i innlegg (13). Men kanskje Barbros fødselsdato eller konfirmasjon bekreftes der?)Barbros mor, Guri Hansdatter, ble forresten konfirmert 8.mai.1836 i Nes, 15 år gl. Se nr.36:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Enig med deg der Ellef. Da jeg la inn lenka var fremdeles det gamle søkesystemet der, men jeg ser nå at det nye har kommet, og det er helt brukbart for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det må være snakk om to Barbroer her, kanskje det første barnet ikke døde allikevel? Se innlegg 11, der ble de jo gift i 1863 og hun kan derfor ikke være den samme som den som er ugift i Oslo i 1865. Dernest står faren som Henrik Gulbrandsen da hun gifta seg i 1863.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, da er det den Barbro jeg fant døpt i innlegg 2 (19/7-1743, foreldra ikke gift enda) med samme foreldre som den jeg fant i innlegg 10: Barbra f. 30/9-1844 (nå var foreldra gift). Da må det være denne siste som er ugift i Oslo i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til (18): Ja, virker som yngste søstera var ugift i Oslo i 1865. For jeg finner ingen av disse søstrene begravet.Barbro Henriksdatter d.y. f.30/9-1844 vart forresten konfirmert 26.jun.1859 i Nes. Se nr.25: Lenke.Foreldrene ville nok at Barbro-navnet skulle føres videre. Derfor fikk deres 2 eldste døtre dette navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var jo egentlig ikke uvanlig å ha to barn med samme navn. Jeg har flere slike tilfeller i familien sjøl, men man tenker ikke alltid så langt. Ser og at da Barbro d.e. ble født var det hans 2. lejermål (hennes første)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Simonsen

Takker så mye foreløbig for all hjelpen jeg har fått om anene til min oldemor Barbro, og enda en Barbro.Det er så mye nytt,så det tar tid å plassere det. Masse hilsen Bjørg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.