Gå til innhold
Arkivverket

[#59734] Søk etter Hilsen-slekt


Gjest Bjarne Paul Nerby
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann-Mary Engum

Ved vielsen mellom Theodor og Annette står det at Theodor er født i Modum.gårdsnavnet Sulland finnes kun i Buskerud,Modum i 1865. Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Populære Dager

Gjest Gunn Huglen

Ser at det også finnes en gård Thingelstad Sullan i Modum.For meg ser det ut til å være noe feil med 1865 og 1900-tellingene for Modum her i digitalarkivet.Får ikke søkt på de forskjellige gårdsnavn, heller ikke navnsøk går bra i dag?Får prøve RHD for å se om jeg kan finne Teodor Eriksen og sønnen i 1900-tellingene.Har dere andre samme problem med Modum-tellingene ?Er enig med Ann-Mary i hennes vurdering.Hun har jo funnet alder på Kristian , sønn av Teodor Eriksen Hilsen, så disse burde finnes i telingene. 1900?Gunn Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Paul Nerby

Ja,OK.Jeg har allerede søkt flere ganger med negativt resultat.Da har jeg som vanlig kommet til at jeg er for dårlig.Men nå øyner jeg håp igjen.Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Theodor,født 9 okt 1866.Faren er Erik Torgersen og moren heter Christine Johanne Nilsdatter: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Modum, Ministerialbok nr. 10 (1865-1876), Fødte og døpte 1866, side 31. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5888&idx_id=5888&uid=ny&idx_side=-28>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Vielsen mellom Erich Torgersen Hovland og Christine Johanne Nilsdatter.De giftet seg 6 juli 1866: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Modum, Klokkerbok nr. I 6 (1854-1868), Ekteviede 1866, side 330-331. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8498&idx_id=8498&uid=ny&idx_side=-148>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner kun en Kristian Teodorsen på Modum i 1900 RHD tellingen:LenkeDet merkelige er at denne gutten har andre foreldre?Hvor Teodor Eriksen har gjemt seg i 1900, om han lever, har jeg ikke greid å finne ut.Kan det være at han bruker et annet etternavn?Fortsetter letingen.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Denne Erik Torgersen er ikke enkel å finne i 1865.Da har og kona 'får' Teodore så bor de på Stalsberg som Inderst. Det er jo i Vikersund, ett godt stykke fra Snarum.Jeg finner ikke den riktige Erik i 1865. Sett over andre områder, om det ikke er den Erik som bor som gårdbruker og selveier på nordre Kopland. Hvorfor skulle han være Inderst i 1866. Meget tvilsomt.Han fra Krøderen , under Glesne har jeg brukt i min egen slekt, og han er 'min'.Må prøve litt til.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Tellingen oppga feil fødselsår på Erik Torgersen.Ved vielsen står det at han er født 4/4-1832.Faren heter Torger Torgersen. Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Paul Nerby

Ja,her må jeg bare melde pass.Og lytte til dere.Lokalkunnskapen har overtatt. Men bra interessant er det,jo.Takk nok en gang til dere.Så langt.Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Tror dette kan være Erik Torgersen's far.Ved tellingen 1865 sto det at han var født i Sigdal i 1802.Fant Torger Torgersen,født 1802,Sigdal.Faren heter Torger Ingebretsen: LenkeAnn-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, dette var vrient!Jeg fant en Kristian Hilsen her men han var litt eldre enn den du søker. Muligens samme slekt?LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Ved vielsen til Erik og Christine Johanne Nilsdatter står det at han er født på Aslaksby/Hovland. Han er ungkarl ved vielsen . Christine er pige, selv om hun har minst ett barn fra før. Christian Paulsen , 13 år, sombor sammen med sin mor i 1865 tellingen på Stalsberg.Christine er født 5.5.1831, faren er Nils Jensen tror jeg, eller det kan være Jonsen.Erik har gjemt seg bort i 1865 tellingen , men da han er født på Modum skal det vel ikke være vanskelig åå finne han. Både Christine og sønnen Christian er født i Modum.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Dåpen til Erich Torgersen,født 4/4-1832:Ser ut til at moren heter Anne Kirstine Eriksdatter, og faren vet vi fra tellingen at han skal hete Torger Torgersen,hvilket dåpen bekrefter.Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Modum, Klokkerbok nr. I 3 (1832-1842), Fødte og døpte 1833, side 7-8. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1155&idx_id=1155&uid=ny&idx_side=-6>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Paul Nerby

Ja,jeg må nok melde pass her. En liten flik informasjon er muligens følgende: etter muntlig overlevering skal Kristian egentlig ha vært 'satt bort' og muligens hatt fosterforeldre.Hvor lenge dette varte og om det i det hele tatt er tilfelle vet vi ikke.Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Fant dåpen fra kirkeboken til Torger Torgersen som ble født i Sigdal 1802.(nr 8)Født på Solum(Solom)Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Sigdal, Ministerialbok nr. 3 (1793-1811), Fødte og døpte 1802-1811, side 163-164. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8503&idx_id=8503&uid=ny&idx_side=-85>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Foreldrene til Christine Johanne Nilsdatter var Nils Jensen og Kari Gulbrandsdatter. Når man ikke er lokalkjent er det ofte vanskelig å vite om hva som kan være riktig sted de bodde på. Jeg er ikke sikker, men det kan virke som at det står Svarvestolen ved stedet familien bodde på 5.5.1831. Om det er riktig er vi plutselig inne i Finnemarka nærheten av Tyrifjorden.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har gjort landsomfattende søk etter (Chr. Kri.) på bare fornavn og de fleste mulige navnvariantene f. 1898+- 2 år, fødested Modum.Fant kun denne karen som vel bor hos sin far, enkemann i Ø. Eiker.Lite trolig at det skal være samme gutt.Vet ikke annen råd enn at du får ta en titt i telefonkatalogen. Det finnes fortsatt flere Kristian Hilsen. ( mulige etterkommere)?Lykke til med søking. Spennende har det vært i alle fall.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Går aldri på Bingo, men det var Svarvestolen familien kom fra. Der bodde i 1865 Nils Jensen som enkemann og Føderådsmann. Hans sønn Jens Nilsen hadde tatt over. Christine Johanne hadde nok en datter utenfor ekteskap Kristiane Paulsdatter 11 år. Hun bodde der også.Dette er et meget spesielt område som Drammen Turistforening har overtatt og skrevet meget om. Jeg har aldri vært der, men like i nærheten.Dette er en positiv sak som dere bør undersøke mer om.Jeg kan også undersøke litt i morgen , og kommer tilbake med info om det imorgen.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

ENDELIG!!! Kristian Hilsen som konfirmant.Han ble konfirmert i Modum.Kristian Hilsen,født 12/10-1897,fødested/sogn Snarum,døpt 14/11-1897,konfirmert 5 okt 1913,bopel Hilsen.Foreldre:Jernbanearb Theodor Eriksen Sulland og h. Annette Ellefsen.Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Snarum i Modum, Ministerialbok nr. 20 (1900-1917), Konfirmerte 1913, side 81. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1201&idx_id=1201&uid=ny&idx_side=-65>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Paul Nerby

Du store.Jeg må konsentrere meg om bare å sortere i etterkant. Og holde meg litt unna.Dere virker da svært gode,(som før). Imponerende.Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Theodor Eriksen Sulland fikk sønnen Ellev,født 1891. Denne gutten bodde i jernbaneboligen i Sigdal,hos Johan E. Hilsen.Johann E. Hilsen var født 1871,Snarum.Yrket hans var jernbanekonduktør.Han var gift med Hellene Hansen,født 1870,Snarum. Her er Theodor Eriksen's sønn,ELLEF,på tellingen 1900: LenkeHilsen Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kjempeflott, Anne-Mary!Du har virkelig stått på masse her!Da burde Kristian Hilsen være et sted i området i 1900 også?Det ser ut til at svært mange av Hilsenfamilie arbeidet ved jernbanen.Må innom har av og til for å se utvikningen i saken.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.