Gå til innhold
Arkivverket

[#59734] Søk etter Hilsen-slekt


Gjest Bjarne Paul Nerby
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann-Mary Engum

Angående Kristian Hilsen.Tror at Gunn ( innlegg 31) har rett i at Kristian Hilsen bodde på Vikebakken i 1900.Har ikke funnet at dette paret på Vikebakken fikk noen egen sønn ved navn Kristian. Så det er godt mulig at denne Kristian Theodorsen som bor der i 1900 er Theodor Eriksen Sulland's barn. Men dette må vi undersøke nøyere! Vikebakken lå under gnr. 25,bnr 2 i Modum.Lenke Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Populære Dager

Gjest Arnt Hole

Hei,Her er opplysninger fra dødsfallmeldingene fra lensmann i Nordre Modum:Fhv. Baneformand Ellef Iversen Hilsen f. 12/4 1838 dør 7/4 1920 og hans enke Berte Marie Hilsen f. 3/11 1842 dør 1/9 1928. De etterlater:1.datter Maren Jørgine g.m. Anton Ellingsen, Smittebraaten, Drammen2.søn Erik Hilsen, f. 12/2 1877, Snarum3.søn Johan Hilsen, død før foreldrene, men etterlater barn med gjenl. hustru Helene, Snarum a. Marie f 22/5 1895 g.m. Hans Kleven, Drammen b.Berta f. 22/5 1895 g.m. Karl/Nils Martinsen, Drammen c.Helma g.m. Anders Haugen, Valstad4.datter Petra Skretteberg g.m. Gotfred Skretteberg, Vikesund5.datter Marie g.m. Johannes Hegnæs/Heggenæs, Nedre Eiker6.datter Anette Sulland, død, efterlater av ekteskap med Teodor Sulland: a.sønn Olaf Sulland, Nakkerud (Tyristrand) b.datter Signe, g.m. Karl Ekelund, Fredheim, Kraftfoss pr. Moss c.Kristian Sulland, Kongensgt. 1, Sandefjord d.Hjalmar Sulland, Kongensgt. 1, Sandefjord e.Ellef Sulland, Amerika (Kanada)Jeg tror ikke den Torger Torgersen i innlegg 42 er den riktige. Det dør en værksarb. Torger Torgersen på Aslaksbyeie 13/7 1839, 47 år. Han etterlater enken Anne Kjestine og 3 barn. Torger, 15 år, Erich 10 år og Peder 6 år. Selv om ikke Erichs alder helt stemmer tror jeg dette er den riktige.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Olaf Emil,som var født 10 mai 1889,døpt 30 juni 1889,og var barnet til Theodor Eriksen og Annette,var også bortsatt ved tellingen 1900. Han bodde sammen hos Haakon og Turid Grøstad ,på gården HILSEN i Modum. Lenke Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her dukker det opp mye spennende. Jeg tror jeg har hatt etterkommer av denne Hilsen-familie som elev i min tid som lærer i Sandefjord.Jeg sitter i Sverige for tiden og har ikke mine Sandar og Sandefjord -bøker her. Kan godt hende det finnes opplysninger om den rette Hilsenfamilie i lokale bøker for Sandefjord.Da løste vel denne spennende saken seg, omsider.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Arnt! Tror nok du har rett,ja!Fant vielsen til Torger Torgersen og Anne Kirstine Eriksdatter.Alder er på begge 30 år ved vielsen 1 april 1824 i SIGDAL: Vielsen,på FS: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500219600347&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Busk&juris2=Busk&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Buskerud&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeOg vielsen fra kirkeboken 1 april 1824: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Sigdal i Sigdal, Klokkerbok nr. I 1 /1 (1816-1835), Ekteviede 1824, side 406-407. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Legger inn dåpen til sønnen Erik en gang til: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Modum, Klokkerbok nr. I 3 (1832-1842), Fødte og døpte 1833, side 7-8. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Paul Nerby

Ja,dette var da nesten voldsomt.Mye mer enn vi kunne håpe på. Men jeg bare gjentar det jeg har sagt før: dette går så bra da det er fullt av flinke og iherdige slektsforskere rundt om.Det blir jo her en sorteringsjobb også.Men det er jo bare rene gleden nå.Det slår meg også at en del av de som deltar her muligens har litt slekt her.Det er jo bare hyggelig.Nå skal jeg sortere og så får vi se om vi skal komme tilbake til saken.Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Nå har du arbeid en stund ja Bjarne!Det eneste vi nå mangler er å finne ut hvor Kristian ble av etter konfirmasjonen.Men siden det finnes noen HILSEN sørpå,kan det sikkert spores pr. telefon. Noen av disse kan kanskje ha kjent til historien om Kristian. Lykke til videre!Hilsen Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Forresten,jeg glemte dette!Kanskje slekt? 497468 Kristiane Hilsen 0406 1964 k M02 00 12043 Nybo Sandefjord Sandar 497469 Kristian Hilsen ??06 1972 m M02 00 12043 Nybo Sandefjord Sandar 1508736 Kristian Hilsen Bisettelse 2202-1968 A 22 011 Strømsø Drammen Strømsø Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Paul Nerby

Ja,det var som bare..!Nå har jeg arbeid en stund og det litt langvarige,plagsomme og forholdvis store hullet i slektstreet kan nok tettes igjen.Men jeg synes allerede nå å ane at nye hull er der .Uff ja.Vi får se.Imponerende.Men nok en gang har jeg erfart at lokalkunnskap i denne businessen er uslagbar.Vi andre blir for dårlige.Bare statister.Takk nok en gang. Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Du har valgt en 'hobby' som man oftest aldri blir ferdig med. Huller i slektstreet har alle. Spesielt om man kommer til husmennsfamilier. Det var sjelden skifter på 1700/ 1800 tallet.Selv har jeg skrevet ned over 1000 tettskrevne A4 sider. Men har noen huller på Ringerike 1700/1800 tallet. Selv på Snarum stopper det opp i 1686. Sidsel Sebjørnsdatter. pluss mange andre huller på 16-1700 tallet.Jeg kommer tilbake med mer info om jeg finner noe mer om din familie.Lykke til videre!Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei igjen Bjarne!Som Tormod sier er dette en hobby man aldri blir ferdig med.Men denne hobbyen er veldig morsom å holde på med. Jeg selv er bare på begynnerstadiet,men det er utrolig hva man kan finne i alle basene som ligger på nettet. Her i Debattforumet er det mange som kan hjelpe med å lete etter slekt.Ønsker deg lykke til videre!Beste hilsen Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Angående den Theodor Eriksen på tellingen 1900,som bodde hos Erik Nygård i Modum(jenbanearbeider han også,som 'vår' Theodor).Dette er sikkert en navnebror,ja.Denne Theodor er født i 1876. [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0623&kenr=017&bnr=0059&lnr=00>LenkeOd denne navnebroren,Theodor Eriksen,jerbanearbeider,26 år,Modum,emigrerer i 1904 til Michigan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Har Theodor Eriksen Sulland reist over dammen for å få en ny start i Amerika?Theodor Eriksen var den eneste fra MODUM som reiste med skipet Montebello fra Oslo denne dagen.(innlegg 64)Har prøvd å finne 'vår' Theodor på tellingen 1900. Søkte på etternavnet Eriksen,Hilsen og Sulland.INGEN funnet,det KAN bare være han på Nygård.Jeg har søkt på hele landet. Kan vi gå ut fra at han på tellingen likevel er vår Theodor?Dette paret han bor hos kan umulig være hans foreldre.'Faren'Erik Nygård er født 1855,og kona hans,Karen Kristiansdatter,er født i 1854,og den 'angivelige' sønnen Theodor Eriksen ,som skal være født i Modum i 1876!?Dessuten blir ingen Theodor Eriksen født i Modum,hverken i 1876 eller 1877.Jeg har tråla kirkeboken og ikke funnet en eneste en som er døpt Theodor Eriksen i årene 1876/1877.Lenke I såfall er det ført feil fødselsår både ved tellingen (født 1876)og emigrasjonen(26 år)Theodor skal være født 1866,altså blir det 10 år feil i alder. Kan Theodor Eriksen Sulland ha plassert barna hos pleieforeldre og selv reist til Michigan?Og fortsatt lurer jeg på hvor jeg kan finne igjen Kristian Hilsen ,med eventuell vielse .Har ikke funnet ham etter at han ble konfirmert i Modum.Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tror du kan ha rett i din teori om at Theodor Eriksen kan ha emigrert til Amerika og overlatt barna til fosterforeldre.Når det gjelder vielsen til Kristian Hilsen så tror jeg det er den som ble funnet 1930 i Arnadal i Stokke.At Kristian Sulland og Hjalmar Sulland bor i Sandefjord i Kongensgt. 1 i 1920,og er barne-barn av Ellef Hilsens datter Anette, tror jeg er den rette Kristian Hilsen Sulland. ( Se innlegg 52)Om jeg ikke husker feil så var Hjalmar nevnt som forlover ved vielsen?Da passer det bra med navn og alder her, om jeg ikke har mistet hele oversikten?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Gunn!Veldig flott at du fant vielsen,det var denne biten vi manglet . Tipper Bjarne blir glad nå!):Hilsen Ann-mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jo, Jeg husket rett ved Kristian Theodorsens vielse , lenke innlegg nr. 9. Se på Forloverens Navn: Hjalmar Th. Hilsen. ( det må da være rette folk)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Overlykkelig over at du fant vielsen, Gunn! Legger inn lenken til vielsen mellom Kristian Theodorsen Hilsen og Kristiane Hansen.Vielsesdato 25/10-1930: Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Arnadal i Stokke, Klokkerbok nr. III 1 (1904-1935), Ekteviede 1930-1932, side 118. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1326&idx_id=1326&uid=ny&idx_side=-100>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det var nå du som fant vielsen her da, det skal jeg ikke ta æren for. Her blir det ikke lett å holde oversikt når blir så ivrige.(:Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ja,sannelig var det jeg som hadde funnet den før.Med alle innleggene etterpå var det gått i glemmeboken. IVRIG JA!!Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.