Gå til innhold
Arkivverket

[#59743] Tydehjelp vigde i Askvoll 1779


Gjest Siw Sværholdt
 Del

Recommended Posts

Gjest Siw Sværholdt

Det gjelder Albert Peter Sagen (far til Lyder Sagen) nest nederst på venstre side. Hva står det, og hvem er denne Anna Dorothea Hoff? Er det datter av Urbanus Ottesen Gietzman i Gjermundshamn? Jeg finner dessverre ikke den aktuelle kirkeboksiden igjen, men legger inn bilde: her er også lenke til FT 1801 som viser Sagen og hans familie.Lenke Mvh Siw

bilete4896.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Det står at Sr. Albert Peter Sagen, Borger i Bergen, E.m. (Enkemand) og Jomfrue Anne Dorothea Hoff ble copuleret den 4. juli 1779 i Hyllestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Takk marianneJeg fikk ikke den E'en i enkemand til å bli en E;.)Håper at noen vet noe om jomfruens opphav ogsåMvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Dette er det eneste jeg finner for en med tilsvarende navn, men fødselsåret er helt feil. 1752 er litt langt unna 1741..men det har jo skjedd før at FT ikke alltid stemte. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er skifteåret som er 1752 og ikke fødselsåret. Men det er vel lite trolig at hun var forlovet 11 år gammel. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Rune: dette var nemlig forsiden til den siden jeg lenket til: Buskerud, 0604 Kongsberg Fødd Reg Rolle Førenamn Etternamn Bustad Kjelde 1740 1769 Arving Ellisabet Sophi Hoff Skifteregister for Kongsberg 1705-1801 1742 1769 Arving Wilart Hoff Skifteregister for Kongsberg 1705-1801 1746 1746 Andre Joen Hoff Styr Stuen Skifteregister for Kongsberg 1705-1801 1746 1769 Arving Olia Hoff Skifteregister for Kongsberg 1705-1801 1752 1752 Arving Anne Dorethea Hoff Skifteregister for Kongsberg 1705-1801 1756 1756 Andre Jon Hoff Skifteregister for Kongsberg 1705-1801Derfor antok jeg at hun var født 1752, men ser jo at det da er enda mindre sannsynlig at hun skulle være forlovet:-)Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Her er en kandidat: Hordaland, 1221 Stord Fødd Reg Rolle Førenamn Etternamn Bustad Kjelde [1746] 1746 Barn Anna Dorothea Døypte i Stord 1725-1803 Dessverre står ikke fars navn eller etternavn oppgitt. Vet ikke helt hvordan jeg kan lenke til global søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Den Anna Dorothea som blir døpt dom. 15 a. trin. i Fidje sokn i Stord, har far Sr. Jens Isac Holch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Ja, jeg fant også ut av det. Øynet først et lite håp om at Holch var feiltranskripsjon for Hoff, men bladde opp i kirkeboken og Holch var nok riktig, dessverre.Så var jeg like langt. Det er jo selvsagt en ganske stor mulighet for at hun var fra Sogn siden vielsen foregikk i Hyllestad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Takk Rune.Jeg har også sett på disse to kandidatene til far, og det var også en god del Hoff i S&F, men jeg finner ingen dåp som passer...enn så lenge.Sogn er kanskje bare et skudd i blinde, men et sted må man begynne. Fant ingen som passet i Bergen.Hadde håpet på at noen hadde oversikt over Lyder Sagens familie, kjent som han er. Har sett på en annen debatt som omhandler Lyder Sagens aner også, men der var ikke stemoren nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg ser at Johan Christian Hoff to ganger giftet seg som enkemann i 1770-årene i Ytre Holmedal. Det er nok samme mann som døpte datteren Johanne Christine i 1780.Kan det tenkes at Johan og Anne var søsken?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.