Gå til innhold
Arkivverket

[#59744] VIKEDAL; Sigrid Larsdatter (Gjerde) 1718-1778 gm Osmund Sigvess. Vestbø


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hvem var min 3-tipp, Sigrid Larsdatter (Gjerde), 1718-1778, gm Osmund Sigvesson Vestbø 1725-1779. Her er hun under Vestbø i 1758, 40 år; Lenke Er det noen som kan hjelpe til her? Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

På FS har noen lagt inn at hun er fra Håland, Sandeid: Lenke Foreldre er satt som: Lars Larsen og Marta HåkonsdtrDet kan vel kanskje bekreftes ved hjelp av bygdebok fra området.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, takk Kjellaug,i 1758 bor Lars Larsen, 69 år, og Marta Haagensdatter, 68 år, på Nordre Haaland, så det kan kanskje stemme. LenkeDe har to hjemmeboende barn på 22 og 25 år, men det er selvsagt mulig at Sigrid har vært den eldste og at de har fått barn i 18 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hun kan ha vært i tjeneste på Gjerde da hun giftet seg. Jeg vet forøvrig ikke hvor opplysningen om Gjerde stammer fra, -den står bare på den gamle slektstavlen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Sønnen Lars dåp 5.2.1761 stemmer Lenke og her er det flere fra Haaland som er fadre.Men datteren Abelone som nevnes på FS som døpt 5.2.1759 er ikke korrekt Hun er med i Sjeleregisret i 1758 og er da 1 år. Skal se om jeg kan finne dåpen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fint! jeg prøvde å finne vigselen deres i 1778, men den kirkeboka ser ikke ut for å være skannet.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

1778 må være dødsåret til Sigrid. Aase f 1751 sin mor var Abelone Olsdatter, altså et tidligere ekteskap. Neste datter, Abelone, ble oppkalt etter denne konen. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Uffda, jeg såg nok for fort over det, det var skifte etter henne i 1778!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hvor fant du at det var skifte? Nå fungerer ikke søk i databasene f.t. Prøvde å finne hennes far i 1701, men det var umulig å søke her LenkeMvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det stod på lenken fra FS: Other Event(s): Will: 14 JUL 1778 Landa, Vats, Rogaland, NorwayJa, ingen databaser virker i kveld. Det er nok et problem et sted, glad jeg ikke er jan Oldervoll, han kommer vel til å rive håret av hodet stakkars!!mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg har forfedrene til Marta Haakonsdtr.,hvis du trenger opplysninger om de. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, du kan sås si, Kjellaug. Er mang en gang glad jeg ikke er i hans sko.Men, ok foreldrene heter i hvertfall Lars Larsen Nordre Haaland og Marta Haagensdatter, 69 og 68 år i 1758. Vi finner dem nok etterhvert.Jeg må se litt mer på Skånevik-slekten også. Mangler noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, du Johan Arthur, du har det meste fra de trakter. Ja takk. Du har vel ikke sendt meg det før, har du det? (At jeg har lagt det til side for å ta det igjen senere, mener jeg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det kan godt være at jeg har sendt det tidligere, men kan gjerne sende det på nytt. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg finner kun en Lars Larsen f ca 1690 i 1701-tellingen, nemlig Lars Larsen Stople, 10 år. I så fall er han bror til datteren Sigrids svigermor, Åsa Larsdatter Stople, f 1690, gm Sigve Sigvesen Skeie f 1694.Hvem kan mor til denne Sigve Sigvesen Skeie være? Faren var Sigve Osmundsen Skeie f 1630 i Sandeid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.