Gå til innhold
Arkivverket

[#59751] Kongsberg-gruver: slektskrets Asman, Ziener og Biring/Biering


Gjest Kenneth Holter
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Holter

Hei til alle dere som hjelper til, dere er kjempeflinke. Takk for all hjelp så langt.Nå har jeg sjekket ut litt om Biering-slekten som knyttes til Wendelboe. Denne Maren Jensdatter Biering som gifter seg Wendelboe er datter av en Jens Nilsen Biering som kom fra Danmark til Østfold. Om Halvor Biring skulle stamme herfra, måtte Jens Nilsen Biering ha en sønn Peder, men av det jeg har lest, er en slik sønn i alle fall ikke ennå funnet i kilder.Halvor Biring (og hans far Peder) kan selvfølgelig stamme fra samme danske slekt via en annen innflytter.Skal sjekke opp flere kilder i forbindelse med Ziener også. Kanskje det dukker opp noe som kan av- eller bekrefte Margareta Maren Zieners avstamming fra Adam Ziener den eldste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Skifteregister for Larvik avslører litt om Ziener:LenkeHer har vi, slik jeg forstår det, Anne Maria Adambsdtr [Ziener] og en dame (Chrestine Johanne Zinners), som er gift med hennes bror. Anna Maria og dennes bror må vel i så fall være barn av Adam Ziener [2] (den nesteldste).I så fall har vi en kone (antagelig en Davidsdatter) til Adam Ziener [2], samt en kone (Chrestine Johanne) til en av dennes sønner, muligens Adam Ziener [3].Jeg leter videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Denne siden: Lenkeoppgir, riktignok uten kildehenvisning, at den Adam Ziener som døde 1732, var født 1664, hvilket betyr at det altså er Adam Ziener [3] som dør i 1732. Dette har forøvrig ikke så mye å si for resten av oppsettet i (23).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det fødselsåret er helt sikkert bare et anslag. Vi må huske at det var både en eldre og en yngre Adam Ziener til stede ved samme dåp i 1699, og da var den eldste Adam Ziener død.I Rentekammerets norske bestallinger nevnes følgende:Adam Ziener, geschworen 29/12 1705 (må være Adam II).Adam Ziener, assessor og bergmester 5. mai 1721 (Adam Ziener II).Adam Ziener, markscheider 19/5 1738; konf. 18/7 1747 (Adam Ziener III).Adam Ziener, markscheider, bergmester samme sted 19/5 1754 (Adam Ziener III).Adam Ziener, bergmester, assessor honorarius sine sessione et voto i Overbergamtet samme sted 1/11 1760 (Adam Ziener III).--------Man kunne tenkt seg at en av disse kunne ha vært Adam Paulusen Ziener (f. 1703), men det er utelukket, siden det var skifte etter ham i 1740. Dessuten omtales han som overstiger, m.a.o. en annen funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Jeg får ikke kronologien til å stemme. Dersom Adam Ziener III er den som her er nevnt 1738-1760, må dette være den Adam (Adamsen) Ziener som blir født 1709. Han kan i alle fall ikke være nevnt ved en dåp i 1699. Bare Adam Ziener II er dermed helt sikkert til stede ved dåpen i 1699, mens Adam Ziener I da er død.Enten har vi ikke med far og sønn å gjøre ved dåpen i 1699, eller så mangler vi et ledd. Det kan også fortsatt tenkes at den Ziener som er nevnt død i 1685, ikke var en Adam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, jeg ser at kronologien her ikke her helt åpenbar. For ordens skyld legger jeg inn en lenke til den mye omtalte dåpen 24/3 1699, der både Adam Ziner og Unge Adam Ziener er faddere (se øverst, venstre side): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Du har nok rett, Kenneth, i at Adam Ziener III (med bestalling f.o.m. 1738) må være han som er f. i 1709 (Lenke , se nederst, høyre side).'Unge' Adam Ziener (nevnt 1699) må da mest sannsynlig være en nevø av den andre Adam Ziener, som er nevnt ved samme dåp. Jeg tror fremdeles sistnevnte må være han som dør i 1732, og som angivelig skal ha vært født i 1664.Alternativt kan vi tenke oss - som du også er inne på som en mulighet - at den 'affældige' gesvorne Ziener, som døde i 1685, IKKE har hett Adam. Den eldste Adam fra 1699 kan da kanskje ha vært en bror av ham, og Adam (1664-1732) kan da ha blitt kalt 'Unge', selv om han i 1699 må ha vært en godt voksen mann på rundt 35 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Ved nærmere ettersyn så står det vel faktisk, ved dåpen i 1699: «unge Adam Ziners Kone», uten at det har så meget å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg ser det nå, men hun må nok, ut fra måten hun er presentert på, være kona til en annen Adam Ziener enn han som er 1. fadder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Ziener:I kirkeboken for Kongsberg finner vi død 25.6.1701: «Adam Ziner den unges Börn». Jeg antar at det fortsatt er snakk om den samme person som i 1699 blir kalt «Unge Adam Ziner», og som får barn i perioden 1698-1714.Død 21.3.1702: «Adam Ziner den gamle». Dette må nesten være den som i 1699 blir nevnt kun som Adam Ziner, det kan vel ikke ha vært tre Adam Ziner på samme tid?I så fall står vi tilbake med at det er den såkalt unge Adam Ziner som dør i 1732. Hva tror du, Oddbjørn?.........Biering:Se på denne fra 1701 (venstre side, tredje innførsel for datoen 12/6):LenkeStår det «Hallvor Birings 2de Börn»?I såfall er jeg tilbake til null i forhold til slektsforbindelsen. For da kan det ikke være Halvor Biring som gifter seg med Margarete Maren Ziener i 1704. Han kan teoretisk sett ha vært gift to ganger, men jeg har ikke funnet noen Halvor Birings qvinde død i perioden 1701-1704, og det ville være litt rart at det veksles mellom Biring og Pederssen som etternavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ziener:Ditt funn av Adam Ziener 'den gamles' dødsfall var til god hjelp, Kenneth. Jeg er da enig med deg i at Adam Ziener 'den unge' må være han som dør i 1732. 'Den gamle' kan da muligens være en bror av 'den affældige' Ziener, som dør i 1785 (om da Brünnich har rett i dette dødsåret).Biering:Jeg er usikker på om det står 'Halvor Birings' 12/6 1701. Det står sannsynligvis Halvor, men dersom etternavnet begynner på B, er det i så fall anvendt liten b - noe som rimer dårlig med bruken av store og små bokstaver ellers her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Oops! 1785 i innlegg 37 skal selvsagt være 1685 (jeg savner stadig muligheten til å rette skrivefeil etter at innleggene er postet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

'Assessor Ziener' ble begravet 19. august 1732: LenkeHan må være identisk med den assessor og bergmester Adam Ziener, som jf. Eksaminasjonsmanntallet 1732 døde 12. august dette året (og antakelig også identisk med Adam Ziener 'den unge'). Etter navnet står det, så vidt jeg kan se, 'alle K.' - dvs. at det ble ringt med alle klokker, og under dette igjen: 'og hus'. Det er jeg umiddelbart usikker på tolkningen av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Til innleggene 36 og 37 - Biering:Jeg tviler også på om det står Halvor ved dåpen 12/6 1701. Sammenlikn med skrivemåten av navnet til den Halvor som får et barn døpt 7/7 (litt lengre nede på samme kirkebokside).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg ser at da Halvor Birings sønn Peer ble døpt Dom. Lætare 1707, var Jørgen Ziner en av fadderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Ad Biring:Det er muligens litt rart, men jeg synes første bokstaven i etternavnet er så lik de andre små b-ene rundt omkring, at jeg er tilbøyelig til å tro at det er riktig. Når det gjelder fornavnet, begynner det da visselig på Hal og slutter på vor? Det ser bare ut som om det har sneket seg med en ekstra l. Den «Halvor» du sammenligner med er øyensynlig skrevet av en annen hånd.Alt tyder jo på at Halvor Biring, i alle fall fra før 1707, var gift med en Ziner. Både fadderutveksling og navn på barna peker i den retning. Da er også giftemålet i 1704 mellom Halvor Pedersen og Margarete Maren Ziener «beleilig».Jeg er også spent på om jeg kan finne dåpen til Andreas Halvorsen f. ca. 1715-17, muligens et annet sted enn Kongsberg. Det kan gi flere svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er mulig du har rett m.h.t. Halvor Biring.Jeg har heller ikke funnet dåpen til sønnen Andreas. Sandsvær kan kanskje være et alternativ? Ellers ser jeg at Adam Ziener får døpt en sønn Andreas 4. april 1714.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

'Ober Infarer'(?) Adam Ziner fikk dattera Anne Margrete døpt i desember 1712: Lenke (se langt nede, høyre side).Og Christian Asman døpte en sønn Andreas i oktober samme år (samme lenke, nest nederst, venstre side).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Jeg har en god oversikt over Ziener-barn:Adam Ziener:09.11.1698: Inger Maria11.09.1700: Anne23.04.1702: Anne Magrete20.09.1704: (navnløst barn)24.10.1706: Jens12.02.1708: Jens27.07.1709: Adam01.11.1710: Andreas08.11.1711: Christoph Diedrich25.12.1712: Anne Magreta04.04.1714: AndreasPaulus Ziener:09.06.1698: Margrete17.05.1703: Adam13.10.1705: Magrete02.06.1707: Hans Jørgen14.06.1710: Magreta23.03.1713: Anna Maria19.02.1718: Christopher25.12.1719: Elisabet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Kanskje litt far-fetched, men det kan undersøkes nærmere:24.01.1699 gifter Halvor Pederss. seg med Mag Hans daatter.Når Halvor Biring (formodentlig) døper sine tvende børn i 1701, er det tilstede både en Mickell Hanss. og en Michael?? Hanss: daatter som faddere.På samme måte gifter Halvor Pedersen seg med Margrete Maria ZIners (som jeg feilaktig har kalt Margarete Maren tidligere) i 1704, og Halvor Biring dukker opp i 1707 med en Ziner som fadder.Det kan således være snakk om to ekteskap, men de er vanskelige å bevise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er vel i hvert fall mer sannsynlig enn usannsynlig at det her er snakk om to ekteskap. Det er ellers litt interessant å observere at både Adam Ziener, Christian Asman og Halvor Biring fikk sønner i perioden 1712-ca.1715 som ble kalt Andreas.Et lite Adam Ziener-tilskudd i farten. I Jonas Hanssens bok om Egelands Jernvark (1903) nevnes følgende på s. 41:'Ifølge Reglement af 1714 skulde Bergamtsretten bestaa af Bergamtsskriver Køpp, Markscheider G. Klem, Overeinfarer A. Ziener og 3 Geswornere'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Til (12): Adam Ziener (f. 1709), sjaktstiger, står i Eksaminasjonsmanntallet 1732 (som nr. 6 på side 61). Han var en tid berglærling sammen med 3 andre, og derfor står Proberingen nevnt i manntallet. Som det er sagt, dro han på utenlandsreise. Han besøkte ulike bergverk i Tyskland. Broren eller halvbroren Christopher Didrich Ziener ble visehyttemester på Kongsberg i 1735, men havnet etterhvert i en konflikt med hyttekontrollør Johan Ernst Ludwig Boden som nesten gikk på livet løs. Også hyttemester Andreas Wølner kom i konflikt med Boden. Boden og C. D. Ziener fikk avskjed og Ziener ble hyttesmester på Kvikne i 1742.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.