Gå til innhold
Arkivverket

[#59753] Hva betyr Jota ?


Gjest Odd Einar Tømmerås
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Einar Tømmerås

Min mor er født på en plass i Trondenes som heter Kilbotn. Huset hun ble født i står i Grindjota. 200 meter unna ved havet heter det Jota , litt lenger unna Blomjota. Hva i all verden betyr dette navnet JOTA ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg lurer på om det betyr ei gras-slette, kanskje et lite grasvokst søkk i terrenget, det er en ganske vanlig betegnelse på mine trakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Fra 'Grunnmanuskriptet' http://www.edd.uio.no/perl/search/search.cgi :gjote f. lang dokk eller lægd i lendet; langsmal grasflekk millom bakkar eller berg (jfr. åkergjote, slåttegjote) (Set, Gbr, Sfj, Helg, Sa), Å, (Senja, Lo, Herøy på Helg med pl. 'jøt'r', Roms, Nfj, Nedenes, Rbg), R. Òg i formi 'gjøte' (Hal), Å, (Va), B, (Innh), Å. 2. d.s.s. myrgjote ('jøt' Innh, 'jåtte' Follo), R. Jfr. nisl. gjóta, hole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Glimrende. Tusen takk.Så vidt jeg husker er det vel små flate partier der husene er bygd.Hjertelig !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.