Gå til innhold
Arkivverket

[#59758] Juul-Biørn fra Norge, viet i Danmark 1732


Gjest Ragnar Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnar Halvorsen

I ett førsøk på å finne flere opplysninger om Lars Juul Bøgvad f. mellom 1778-1781, død 1806 Helgeroa, Brunlanes, Vestfold, har jeg forsøkt meg på DIS DK.Der fikk jeg opplysninger fra Lis Birgit Jensen om mulige foreldre. (dersom Lars Juul Bøgwad i Larvik er den samme).I debatten der blir det opplyst at det er mulig en, eller muligens begge foreldrene kan ha kommet fra Norge.Er det noen som kjenner en, eller begge av de som vies her?:1. Lauritz Jensen Juul, blev født i Jul. 1705 i ?? København, døde den 15 Feb. 1761 i Øster Egesborg Sogn i en alder af 55 år, og blev begravet den 23 Feb. 1761 på Øster Egesborg Kirkegaard.3Begravelsesnotater: Natten mellem den 15de og 16de Februarii døde degnen Lars Juel og blev begravet d. 23de, gammel 55 Aar og 7 MaanederBegivenheder i hans liv: • Reference #: : LBJ 00404. • Han blev uddannet ved Student 1729. • Erhverv: han var Skoleholder, 1732, Kgs. Lyngby, Sokkelund H, Københavns A, DK. • Erhverv: han var Degn, 1750, Øster Egesborg Sogn.4Ved sønnen Niels Dåb angives han som degn. Sjællands stifts Degnehistorie:Lauritz Jensen Juel - født Juli 1705, Stud pr. 1729, Skoleholder i Kongens Lyngby 1732, k. 1750, † 15/2-1761, g. Kirstine Nielsdatter f. 1711, ernærede sig i 1771 ved at spinde for bønderne.Lauritz blev gift med Kirsten Nielsdatter Biørn, den 3 Aug. 1732 i Gentofte Kirke og Sogn, København. Kirsten blev født i 1711 i ?? Gentofte, døde i Jun. 1787 i Rødstofte i Ø. Egesborg Sogn, Præstø Amt6 i en alder af 76 år, og blev begravet den 10 Jun. 1787 på Øster Egesborg Kirkegaard.6Ægteskabsnotater: Troloved 1732 Dom 1 Trin Stud?? Lars Juul og Kirsten Nielsdatter viede 1732 Dom 8 Trin Begivenheder i deres ægteskab: • Trolovelse: 15 Jun. 1732, Gentofte Kirke og Sogn, København.Begravelsesnotater: Dom 1 p. Trinitatis 10 Junij begravet forige Degen Lars Juuls Enke, Kierstine Nielsdatter Biørn, af Rødstofte, gl 76 ½ Aar Præd. Begivenheder i hendes liv: • Reference #: : LBJ 00405. • Erhverv: hun var Spindekone for bønderne, 1771, Øster Egesborg Kirke og Sogn.7(Alle opplysninger er fra Lis Birgit Jensen)Er det noen som har opplysninger om noen av disse.?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Beklager, det gikk vist litt for fort med innlegget i går.En rettelse, det er mulige besteforeldre, ikke foreldere. mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Hei GunnJa, og det er de mulige besteforeldre hans som er beskervet i første innlegg.På DIS DK får jeg opplyst at det er mulig en av besteforeldrene kom fra Norge.Mest sannsynelig Lauritz/Lars Jensen Juul.f 1705 som ble gift 1732 i Danmark med Kiersten Nielsdtr. Biørn.mvh Ragnar Halvorsenmvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn vielsen til Lars Juel Bøgvad i 1802 her fra denne kilden: LenkeMulig det kan stå fars navn i kirkeboken?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn vielsen fra kirkeboka i Larvik her: LenkeSe øverst h. s.Her er ikke nevnt fedre, dessverre, men kan hende forlovere kan gi et spor? Frans Larsen ser det ut til er forlover for Lars.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Takk GunnDet meste har jeg fra en tidligere debatt: 59385Lenkemen jeg har fortsatt ingen dokumentasjon på at foreldrene hans er de som er nevnt der.Forsøker derfor å finne ut mest mulig om denne familien.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Hei,Setter lige link til tråden du har i DIS-Forumet i Danmark hvor det bl.a. fremkommer en kandidat med samme navn døpt i Øster Egesborg:Lars Juul JACOBSEN Sex: M ----------------------------------------------------------- Event(s): Christening: 17 Jun 1781 Place: Oster Egesborg, Praesto, Denmark ----------------------------------------------------------- Parents: Father: Jacob CHRISTOPHERSEN ----------------------------------------------------------- Source Information: Batch Number: C223711 Source Dates: 1718 - 1795 Film or Fiche Number: 50709 Collection Details: Oster Egesborg; Den Danske FolkekirkeForeldrene til han levde jo i FT:1787 og 1801 Jungshoved Sogn i Steenstrup Præstø Amt (Fylke), hvor Lis skriver at Jacob døde i Oktober 1802.Det som da kan være interessant for dig er å se hva det står i skiftet etter han ettersom du vet at din Lars Juul B. da ant. opholdte sig i Norge.På DIS-Danmark er det et Forum hvor du kan be om hjelp til å oppslag f.eks.:Hjelp ønskes til oppslag på LAK (= Landsarkivet i København).Skiftet etter Skoleholder og Kirkesanger Jacob Christophersen Bøgvad i Steenstrup død i Jungshoved Sogn Baarse Herred Præstø Amt Oktober 1802.Alternativt hvis du kan finne hustruen Elisabeth Larsdatter Juul's død og skifte.Hjælp til opslag:[url="http://www.dis-danmark.dk/forum/list.php?6>http://www.dis-danmark.dk/forum/list.php?6Du har nok ikke mulighet til å finne han i Lægdsrullerne (militæret) på den tiden siden han var sønn av en Skoleholder.LenkeDet finnes også som jeg skrev i tråden:Johs. C. Jessen: Præstø Amts Skolehistorie indtil 1830. Udgivet af Historisk Samfund for Præstø Amt 1950 (319 sider).Kanskje det også kan stå noen forløsende ord i den.Den kan du sikkert få fjernlånt via ditt bibliotek eller få noen til å slå opp.Har selv et par Skoleholdere på Omø som Johs. C. Jessen har skrevet om i sin Skolehistorie.Ellers kan du jo også prøve lokalarkiverne i området om de har noe på dem i deres personregister, man skulle vel tro at de har skolholdere:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Vdr. søsteren Anne Sophie Jacobsdatter Bøgvad d. 06 01 1822 efter den sidste fødsel vil nok skiftet etter henne være å finne i Langebæk Mølles eller Petersgaard Godsarkiv:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk BenteDette var gode råd og tips.Jeg får smøre meg med tålmodighet, og vente til Præstø lokalhistoriske Arkiv er åpnet.I mellomtiden får jeg lete litt mer etter de mulige besteforeldre av Lars Juul Bøgwad, på hans mors side i Norge.mvhRagnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.