Gå til innhold
Arkivverket

[#59759] Looking for more data on Engebret Kristiansen 1843-1891


Gjest Moira Bue
 Del

Recommended Posts

Gjest Moira Bue

Original query see topic 34336. Born Sør-Odal, 1843. I have tracked Engebret from Sør-Odal to Hønefoss to Drammen to Chicago (3 years study of steam locomotives) to Kongsberg and to Stavanger. I have just found his death record on the digitised records for Stavanger Domkirke (Jul 30 1891) which states that he 'døde i Kristiania'. I have 2 questions:- 1. Is there likely to be any death record where he died in Oslo? I was interested in cause of death. 2. Is it possible that there might be centralised rail company records regarding him (he was the first verksteds sjef under direktør L'Orange) and where can I locate those?moira-in-sunny-Floridap.s. Answers in Norwegian ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hei,Prøv en mail til biblioteket@norsk-jernbanemuseum.noDe har vært svært raske og imøtekommende ved mine henvendelserKjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Kjell Halvorsen

Jeg var en tur på Norsk Jernbanemuséum, Hamar idag og fikk sjekket endel info om egen slekt av jernbaneansatte.Det ble tid til et par oppslag i Norsk Jernbanekalender også, så til ditt spørsmål 2 ovenfor; Norsk Jernbanekalender 1887, 5.Distrikt (Stavanger), side 103, omtale av Christiansen, Engebret, Lokomotivmester, oppgitt født 12/4 43, ansatt (18)59, ansatt i nåværende stilling 1/4 (18)83, lønn kr 166.67 fra 1/1 (18)85.Norsk Jernbanekalender 1890 inneholdt samme info, bortsett fra at lønn var steget til 2200 fra 1/1 (18)88. I tillegg var oppgitt at han også ble lønnet kr 300 pr år ekstra som Telegrafmester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Moira Bue

Hi Kjell! Du er egentlig de samme Kjell som hjelpet meg med spørsmål med dåp i Fagerborg? Jeg beklager at jeg er så sent ut med å takke deg for hjelpen men jeg her vært på reisefot fra Florida til Massachusetts til England til Scotland og så nå til Norge! Ansatt hos Jernbanemuseum her vært veldig hjelpsom og hadde sendt meg noe data om Ingebret Kristiansen, han var jo det eneste lokomotivmester på dette tidspunkt, han haddde jo studerte det i Chicago, USA i tre år. regards, moira-in-sunny-Buskerud!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.