Gå til innhold
Arkivverket

[#59764] Totens gryn.


Gjest Thorbjørn Granlund
 Del

Recommended Posts

Gjest Johannes Schrøder Havstad

I Birkenes i Aust-Agder heiter/heitte baksida av kneet 'hombod'.Morbror min herma dette 'passasjen':Kona og mannen tok opp poteter. 'E har så vondt i homboda!' klaga kona. 'Bry deg aldri om homboda, bare grav! sa mannen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Det kan godt være at Sverre er inne på noe vesentlig ( 23 ), at det har noe med penger å gjøre har jeg liten tro på, for jeg mener at dette uttrykket er så gammelt at de ikke hadde begyndt å si ' gryn ' om penger enda, men sikker er jeg jo ikke. Tenkte kanskje at det var noen fra Toten som kunne huske dette uttrykket, for det må da vel stamme fra derfra ? Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Baksiden av kneet kaller vi knehasen, og når man har det travelt og ikke har tid til å sitte ned kan vi si at man 'strekker hasene', og når noen rømmer i en fart sier vi at man 'smører hasene'.Hilsen Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Kan dette 'Totens gryn' være en villvekst av ett eller annet slag, eller er det helt utenkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Det kan godt være en plante. Hva med potetplanten? Ved å slå opp på 'Toten' og 'gryn' fikk jeg blant annet opp en lang avhandling om potetprester, også fra Toten, som lagde flere slags oppskrifter av poteter, deriblant ble potetene malt til gryn.Hilsen Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Det er jo mulig at Marianne kan være inne på noe, men det med å male potetene til gryn, den skjønte jeg ikke riktig. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Hvorfor så vanskelig? Sagogryn produseres på Toten, av Hoff Norske potetindustrier. Sagogryn er gryn fra Toten = Totengryn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Ja dette hørtes nesten mere logisk ut. Du må unnskylde, men jeg viste ikke at sagogryn ble produsert på Toten, men takk for dette tipset. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Det er synd at man har så blodfattige leksikon. Trodde jeg skulle finne ut noe mere om sagogryn, men det eneste som sto der var om sagopalmen. Thorbjorn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Takk skal du ha Reidar, men skulle gjerne hatt greie på produksjonen på sagogryn, og når denne produksjonen startet opp første gang. Skal tro om dette er opplyst noe sted ? Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Det som er håpeløst er å finne ut når produksjonen av sagogryn startet opp. Og det er ikke nevnt med en bokstav at de har vært etablert på Toten. Kan det være Totningene selv som har funnet på dette uttrykket tro ? Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Bedriften het Holmen Brænderi helt til Norske Potetindustrier tok over i 1982. Jeg tror det kom ut ei jubileumsbok tidlig på 1950-tallet. Finn Håkon Rostad, Kapp i tlf. katalogen - han kan sikkert svare (han er av den tidligere eierfamilien)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.