Gå til innhold
Arkivverket

[#59766] Mine 2 X tipp - Bergmann Jørgen Caspar Justsen Wolter og Berthe Jacobsd. Gunnes


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :o)Min tipp-tipp oldefar het Jørgen Caspar Justsen Wolter. Han ble døpt 12.august 1768 i Kongsberg, og var sønn av Pukkstiger Just Esaias Wolter (skifte 31.juli 1787) og Anne Cathrine Marcus datter. (dpt.18.des. 1728 Kongsberg- d. 31.juli 1779s.sted. - Skifte 4.nov. 1779)[Anne Cathrines far skal ha vært Sjaktstiger Marcus Nielsen (skifte 14.aug. 1745 Kongsberg) og moren het Anne Larsdatter].Jørgen Caspar Justsen Wolter ble gift 19.nov. 1791 i Kongsberg med Berthe Jacobsdatter Gunnes.Her er de i FT 1801: LenkeEr det noen som vet noe mer om Jørgens far Just Esaias Wolter? Jeg har forsøkt å finne hans dødsfall, og hans vielse med Anne Cathrine Marcusdatter uten resultat.Foruten sønnen Jørgen Casper hadde de barna: 1.) Anne Justsdatter Wolter dpt.22.juli 1752 Kongsberg (g.m Christen Christophersen Braaten)2.) Anne Margrethe Justsdatter Wolter dpt.30.okt. 1754 i Kongsberg3.) Anne Maria Justsdatter Wolter dpt. 6.august 1757 i Kongsberg (g.m. Iver Jensen Prytz) Familysearch har også en datter 4.)Georgine Margrethe Justsdatter Wolter, som skal være dpt.19.juni 1763 i Kongsberg, men henne har jeg ikke funnet.Om Jørgens kone Berthe Jacobsdatter Gunnes har jeg ikke funnet noe så langt.Jeg lurte på om noen kanskje hadde vært borti noen av disse menneskene, og satt med noe mere informasjon.Svært takknemlig for råd og vink.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Tusen takk Karsten :o)Jeg har oversett begge delene du linker til når jeg har lett.Et stort takknemlig *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei Rigmor :o)Jeg tror jeg kan ha funnet Marcus Nielsen i Eksaminasjonsmanntallet for Kongsberg sølvverk 1732 (trykt utg. v/Bjørn Ivar Berg). Når jeg tolker kodene i registreringen, blir opplysningene om ham slik:Markus Nilsen, Segen Gottes gruve/ f. i Kongsberg/ 38 år/ understiger/ har arb. 29 år ved sølvverket/ gift/ 4 barn, hvorav en sønn arb. ved verket/ eget hus/ sønn av en arb. på sølvverket.Mvh Oddbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Så flott Oddbjørn :o)Det kan vel stemme med det du skriver at han var 38 år i 1732 (f. ca 1694)Han sies nemlig å være 46 år og nogle måneder gammel når han dør i 1740. (f. ca 1694) [Kongsberg, Ministerialbok nr. 2 (1721-1743), Døde og begravede 1740, side 302-303]Moro det hvis jeg kan få på plass disse delene på min fars side også.En stor takk med et *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Tusen hjertelig takk til dere begge :o)Så det var Jochumsdatter som var navnet.Flott!Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Lenken ble fei, dessverre. Dette var skiftet etter søstera - men du vil finne flere relevante skifter i Skifteregisteret for Kongsberg her i Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Jeg takker og bukker masse for flotte opplysninger. Det vittige med linken din til skiftet her Anne, var at kona til Thommes Gunnæs heter Charlotta Amalia Hansdatter Hechmand!Jeg har jo en god del vedrørende Hichmann på min mors side, så nå fikk jeg enda mer å lure på!Skiftet etter Just Esaias Wolthers kone hadde jeg Oddbjørn, men tusen takk likevel. Jeg har også notert skifte etter hennes far Marcus Nielsen 14.aug. 1745, men hennes mor Anne Larsdatter er anonym.Er det Lamers det står bak navnet på Jochums kone Anna Syrena Pedersdatter?Igjen en riktig hjertelig takk og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det burde være mulig å finne vielsen mellom Marcus Nilsen og Anna Larsdtr. i kirkeboka for Kongsberg, selv om den ikke er så lett å lese i det aktuelle tidsrommet. Jeg har foreløpig ikke funnet den før 1723. Marcus hadde altså en sønn i arbeid på Sølvverket i 1732. Barnearbeid var imidlertid vanlig på bergverkene på denne tiden. Ofte begynte de å jobbe helt ned i 5-6-årsalderen. Dermed kan foreldrene godt ha giftet seg rundt 1725.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Igjen en stor takk fra meg :o)Jeg har funnet 11 barn av Marcus Nielsen. (Det nevnes at han hadde 4)Disse er:1.) Lars dpt. 18.mars 1718. Ved skifte etter faren i 1745, sies han å være 28 år gammel. Han var Hauer ved Sølvverket.2.) Martha Margaretha dpt. 12.nov. 1719. Niels dpt. januar 1721.3.) Niels dpt. Januar 1721.4.) Johannes dpt. 9.januar 1723. Hans dpt. 31.okt. 1724. Ved skiftet etter faren i 1745, sies han å være 21 år gammel.5.) Hans dpt.31.okt. 1724. Ved skiftet etter hans far i 1745, sies han å være 21 år gammel 6.) Anders f. omkr. 1726. Ved skiftet etter hans far i 1745, sies han å være 19 år gammel. Oberstiger. Så følger min ane 7.) Anne Cathrine dpt. 18.des. 1728. Ved skiftet etter hennes far i 1745, sies hun å være 16 år gammel.8.) Fra Familysearch en Andreas Marcusen f. omkr. 1732, gift 11.juni 1757 Kongsberg med Ingeborg Sørensdatter.9.) Johannes f. omkr. 1735, som ved skiftet etter faren i 1745 sies å være 10 år gammel.10.) Fra Familysearch en Marcus f. omkr. 1735.11.) Else Margrethe f. omkr. 1739,som ved skiftet etter faren i 1745 sies å være 6 år gammel.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hvor finner jeg manntallet for 1732? Jeg prøvde på Databaseveljaren, men fant det ikke.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det finner du nok dessverre ikke på nettet, men i en utgivelse i hefteform fra Bergverksmuseet på Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Takk for informasjonen. Det var ikke så rart jeg ikke fant det da :o)Jeg hadde i tankene å sjekke denne Thommes Gunnæs, og hans kone Charlotta Amalia Hansdatter Hichmann. Jeg lurer fælt på hvilken Hans Hichmann som kan være hennes far.Denne Gievert hadde jeg funnet i mine søk i skifteprotokollene. Linken til hans dåp i Eiker virket forøvrig ikke, men den kan jeg jo lete frem selv om jeg får årstallet. Kanskje Peder Levinsen også er født i Eiker.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.