Gå til innhold
Arkivverket

[#59773] Rangdid Vebrandsdr., nevnt 1438.


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Rangdid Vebrandsdr., nevnt 1438, skal angivelig ha vært gift 1. m. Hr. Svein Herleikson, Årstad og så g.2.m. Bjørn Jonson, n. 1432. - Jeg lurer på om noen kjenner til om denne saken har vært oppe til 'debatt' tidligere, eller om noen har nærmere opplysninger om saken ? -- M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Her er noe fra det kanskje ikke helt pålitelige FS: Svein Herleikson,født omkr 1355,Aarstad,Egersund. [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100078913297&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeVielsen mellom Svein Herleikson og Rangdid Vebrandsdatter ,omkr 1389,Egersund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Takk skal du ha, selv om det ikke gav så mye avklaring om realiteten i de opplysningene som har sirkulert ellers om Rangdid og hennes angivelige ekteskap og avkom. -- M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Per Holte Rosenkilde

Jeg tror jeg kjenner igjen kilden for disse opplysningene. Dersom hukommelsen ikke svikter meg, stammer de fra en artikkel Petrus Valand skrev i Ætt og Heim for omlag 50 år siden. Sporer du opp artikkelen, finner du ut hvor han har funnet omtalen av personene - Valand var veldig god på å spore opp råmateriale.Hans analyser var dessverre ikke alltid like presise. Jeg kunne ikke bruke noe fra artikkelen da jeg var borti stoffet for fem år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.