Gå til innhold
Arkivverket

[#59776] Hans Hansen og Rakel Constantinsd Friis - frå Håland/Jelsa til Stavanger 1840's?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

FT1865 for Klevens Rode i Stavanger by syner m.a. denne huslyden:~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Hans Andreas Hansen Huusfader g Tømreman 1814 Haalan Prgj.Rakel Hansen Kone g 1818 Jelsa Prgj.Peder Hansen Søn ug Søman 1847 StavangerJens Andria Hansen Søn ug Skreder 1849 StavangerInger Daartha Hansen Datter ug 1852 StavangerNille Helena Hansen Datter ug 1855 Stavanger~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Inger Dorthea vart konfirmert i Stavanger Domkyrkje i 1866 (Lenke), og då vert foreldri oppgjevne som Hans Hansen og Rakel Constantinsdotter. Andre kjelder opererer med jentenamnet hennar som Friis. Inger Dorthea var fødd i Stavanger 11.3.1852.Eg har so langt ikkje greidd å finna dåpen til Inger Dorthea, korkje i Stavanger Domkyrkje eller i Hetlands prestegjeld, som òg er oppgjeve som fødestad. Heller ikkje finn eg noki Rakel fødd i Jelsa kring 1818. Merkeleg kor denne huslyden ''gøymer'' seg!?Er det nokon med lokal kunnskap som kan hjelpa meg finna svar på følgjade:* Frå kva gard i Håland hadde Hans Andreas Hansen opphavet sitt?* Frå kva gard i Jelsa hadde Rakel Constantinsdotter opphavet ditt?, og kva heitte ho eigentleg?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Vet ikke noe om Inger Dorthea,men har du funnet dette barnet av Rachel og Hans? Rachel Sophie,døpt 29 okt 1843: Lenke Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Finner en Constantin i tellingen 1801 i Hordaland.Han heter Denisow til etternavn,er fostersønn,1 år.Bor hos Johan Friederick Oldewagen i bergen. LenkeAnn-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er og en annen Constantin(us) i Bergen i 1801: LenkeFar hans heter Jens og et av barna deres heter Jens ser jeg over i innlegg 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, det er mulig. Men finner han ikke gift noen steder og finner heller ikke dåpen til Rachel. Har gått igjennom alle kirkebøkene fra Jelsaområdet 1817/18/19 uten resultat-:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hun står som 48 år i ft: LenkeKanhende hun var født før 1818 da, men jeg finner henne ikke i 1816 heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hun står som 48 år i ft: LenkeKanhende hun var født før 1818 da, men jeg finner henne ikke i 1816 heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du har rett Grethe! Det står nok en 'R', det kan da være en forkortelse for Risom/Riisom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

I Tysvær bygdebok under Nedstrand står det om Konstantin Jensen Riis gift 10.1.1806 på Jelsa med Rakel (Ranveg) Sjursdtr. Fuglastein på Jelsa. Konsantin var hattemaker og bodde først i flere tiår i Jelsa prestegjeld. Han hadde barna: Kristian f.1805, Anna Maria dpt.25.10.1807 på Jelsa, Rannveg dpt. 3.2.1811 på Sandane i Jelsa, Laurentse f.1.5.1814 og Berta Johanne dpt. 13.7.1821 på Hustoft i Nedstrand. Hun flyttet til Bergen i 1845. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Rachel og Ranveg ble brukt om hverandre, da skulle en tro at den Rannveg f. 1811 kan muligens være Rachel Constantinsdtr over.Nesten uleselig, men jeg tror det er hun som står på høgre siden her: Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Jelsa, Sand i Jelsa, Ministerialbok nr. A 4 (1796-1816), Fødte og døpte 1811, side 119-120. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1620&idx_id=1620&uid=ny&idx_side=-90>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er lysning og ekteskap for dem, han har attest fra Bergen: Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Jelsa, Sand i Jelsa, Ministerialbok nr. A 4 (1796-1816), Ekteviede 1806, Lysninger 1806, side 224-225. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1620&idx_id=1620&uid=ny&idx_side=-140>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser at opplysningene alt er kommet på plass, men legger inn dette:Det var denne damen som gjorde meg nysgjerrig [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f61103&gardpostnr=1205&personpostnr=13143&merk=13143#ovre>LenkeI 1844 har Andreas Schou og Lorentse Rise sønnen Nicolai Bernhard til dåpen i Stavanger domkirke.Nicolai Bernhard Christening: 03 MAR 1844 Domkirken, Stavanger, Rogaland, NorwayFather: Andreas SkouMother: Laurentze Rise JF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Bra Grethe! Det er nok søsteren som Jon Arthur nevnte over.Er det noen som har prøvd å finne ekteskapet til Hans Andreas og Rachel/Ranveig eller hvor han kom fra? Jeg har leita i kirkebøkene fra Håland uten resultat.De var ihvertfall gift da de fikk barnet som Ann-Mary fant i innlegg 2, f. i 1843, da står hun som hans 'hustru' (nest siste): Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Domkirken i Stavanger, Ministerialbok nr. A 11 (1832-1856), Fødte og døpte 1843, uten sidenr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15880&idx_id=15880&uid=ny&idx_side=-190>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Om Ranveig (Rakel?)står det at hun flyttet til Kvitsøy i 1837 og Laurentse reiste i 1836 fra Nedstrand til Stavanger. Kristian f.1805 var hattemaker i Skjold, død 1839 (Hatlestad og Kalstveit) Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kjempebra John Arthur, da har vi dem her i kirkeboka og her står det tydelig Hans Andreas Hansen. Men her står far hennes som Constantin Nilsen og hans far som Hans Andreassen. Nilsen må da være feilskrevet. Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Hausken, Sørbø, Utstein kloster i Rennesøy, Ministerialbok nr. A 5 (1838-1859), Ekteviede 1842, side 229. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1638&idx_id=1638&uid=ny&idx_side=-206>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.