Gå til innhold
Arkivverket

[#59777] Kommer snart ?


Gjest Kjell Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Halvorsen

Spennende med nok et forum i Digitalarkivet. Det er ikke så mye å debattere omkring det som vil bli dette forums hovedtema enda, men det kommer kanskje snart ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Du har ganske rett i at dette er gjort som en av forberedelsene til at tinglysingsmaterialet skal legges ut i digitalisert form.Noen endelig dato for lanseringen har jeg ikke, men den vil bli behørig publisert når den nærmer seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Takk for det.Tilgjengeligheten for folk flest mhp innhold i kirkebøkene ble jo revolusjonert ved digitaliseringen av kirkebøkene. Med tinglysingsmaterialet gjort tilgjengelig i digitalisert form, blir det ytterligere et kvantesprang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Siden det ikke foregår så mye her ennå, tillater jeg meg ørlite kverulering: Dette vil nemlig bli så mye mer enn kvantesprang, ettersom ordet kvantesprang praktisk talt overalt tillegges en annen betydning enn den egentlige!Et kvantesprang betegner egentlig et elektrons forflytning fra ett energinivå til et annet. Energinivåene ligger så tett (i alle fall i et vanlig menneskes perspektiv) at selve spranget, kvantespranget, er meget lite. Det som gjør et kvantesprang spesielt, er at elektronet momentant går fra det ene energinivået til det andre - det er aldri 'på vei'.Kvantesprang blir gjerne brukt om *store* endringer, mens det i realiteten er en *momentan* endring. Så sant ikke alt tinglysningsmaterialet blir publisert samtidig, er det altså ikke noe kvantesprang i ordets rette forstand!Håper dere bære over med dette innlegget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Mot endringer i språket kjemper selv gudene forgjeves, Kristian ;-) (for å vri på et kjent ordspråk).Ordet 'gründer' betyr heller ikke hva det engang gjorde, og når det i Welhavens dikt 'En vildand svømmer stille' står om jegeren som skjøt 'det smukke kreatur', klarer jeg ikke å la være å se for meg en ku som ligger der og plasker, som viser at også ordet 'kreatur' (skapning) også har fått en ganske spesiell beydning etter hvert på norsk.Beklager digresjonen - jeg gleder meg også veldig til tinglysningsmaterialet kommer her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

I dette emnet: '59943 Testsystem for skannet tinglysingsmateriale' finner du en lenke som tar deg dit. Der vil du også finne hvilke fylker som er dekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for dette svaret. Det eneste avv mine områder her foreløbig er Hallingdalen ser jeg, og det er lite fra Nord-Trøndelag og Nordland. Det kommer vel, og jeg gleder meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.