Gå til innhold
Arkivverket

[#59780] Min nøtt: Gudbrand Kristiansen/kristoffersen Født 1844/45/46 Land nordre


Gjest Grete kjølgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete kjølgård

Hei! Her kunne jeg virkelig trenge litt hjelp.Min tippoldefar Gudbrand dukker opp i Kvikne som gift far til Karen f 1868 i Kvikne kirke, men jeg har ikke funnet ham gift hverken før eller siden. Men han ble far til en stor barneflokk og iflg slekta sa han selv at han kom fra Hanastad Land Nordre og ved senere barnedåper og død er det skrevet at han er født 1844/45/46. Han døde i Nord Fron (sødorp kirke) i 1894.Også der er det fødested Hanestad N.Land.Klarer ikke å finne ham i 1865 med sikkerhet.Men noen steder er det skrevet Kristian/sen andre stederKristoffer/sen som etternavn. Her er lenken til folketellingen i 1875 Lenke. Kan noen hjelpe meg å finne hans opphav. Det hadde vært morsomt spesielt med tanke på sommerens slektsstevne.På forhånd takk. Mvh Grete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Tror de scannede kirkebøkene for dette området er veldig mangelfulle i tidsrommet. Men fant hele to med navnet Gudbrand Kristiansen konfirmert 1861,det gir jo ikke akkurat noe svar til deg :Lenke Som du sier var han jo gift da Karen ble født,er mer usikkert om han var ungkar da Birthe ble født i 1865 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Så at det ved vielsen sto Rustadejet i Nordre land . Gården Rustaden i Nordre land ,på tellingen i 1801. Lenke Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Han som gifter seg i (3) er den ene av konfirmantene i (2) - han som blir døpt som nummer 21 her LenkeEn far som heter CHristen Christoffersen passer jo fint med de ulike etternavnene Gudbrand skal ha benyttet?K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete kjølgård

God morgen alle sammen. Dere er jo bare helt utrolige. Her er det nærmest løst på ett par timer , noe man har tuklet med frem og tilbake i flere år. Men dette ser jo opplagt ut som den rette kandidaten. Ekteskapet i Ringebu er definitivt dem og er logisk i forhold til at Olea hadde en datter Birthe/Berthe som var født i Folldal. Konfirmasjonen er nok også riktig.Men jeg klarer ikke å lese hva som står på dåpen. Og da er altså Hanastad feil enten skyldes det dårlig hukommelse eller feiltolkning ,plassen kan jo også ligge under en gård som het hanestad.Men navnet tyder jo snarere på Rustad. Men jeg må studere all informasjonen bedre. Uansett er jeg utrolig takknemlig og litt lettet over at han faktisk eksisterte før 1868. Kan noen tyde hva som står på dåpen (innlegg 4) er jo det fint også. Men uansett TUSEN TAKK så langt. Det er det jeg opplever hver gang jeg henvender meg til debattforumet, utrolig god hjelp fra alle. Mvh Grete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ved vielsen står det på ham Rustadejet i Nordre Land.Ved konfirmasjonen står det Loeng (oppholdssted) og Rustad E(je) (fødested).Ved dåp står det Sverdslien.I 1865 Land er det tre husmannsplasser Sværslien i Nordsinni Land, og en gård Rudstaden også i Nordsinni.Dette Rustadeiet var da kanskje Sværs/Sverdslien. Bare en lokalkjent kan svare på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete kjølgård

Hei igjen. Ja dette er akkurat det samme som jeg har kommet frem til. Men søkinga går så sakte her av en eller annen grunn. Men for å oppsummere litt blir det sannsynlig at han kom fra Nordsinni Land. Dette er sannsynlig iog med at han skal ha sagt Land nord. Nordsinni har vært i hodet mitt lenge egentlig. Og av en eller annen grunn er han i Ringebu i 1868 ,trolig kommer både han og Olea fra Folldal da oleas datter er født der, men dette er ikke sikkert da olea er hos sine foreldre i 1865 tellingen. Men denne personen er nok den riktige men det er litt vanskelig å finne ut av denne floken. jeg prover å finne hans foredre i 1865 men har ikke lykkes så langt. Kari Hansdtr og Christen/Christian/christopher er alternativene ser det ut til men de har kanskje flyttet eller er døde. Da er jo Gudbrand også voksen ,har ikke klart noe sikkert der enda. Mvh Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Når det gjelder gården Rustaden kjenner jeg dagens eier fra 1970/1980 årene.Han heter Ivar,født 1950.Hans mor het Marie.I 1971,15 år gammel, hadde jeg min første sommerjobb på Landaasen Bad og rekreasjonshjem som ligger i Landåsbygda,ikke så langt fra Rustaden. Ble gift 1974 i en av nabobygdene og bodde der til 1987.Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete kjølgård

Hei Ann Mary! Der har du nok løsningen. Og da tøyde han nok ikke sannheten alikevel. Hanastad Land Nordre er nok riktig det. Og da er det vel sånn at man noen ganger må slå seg til ro med dette. Men uansett er jeg mektig imponert. Ringebu hadde jeg aldri tenkt på å lete i . Tusen takk igjen. Mvh Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete kjølgård

Hei igjen. Ja Olea har jeg full kontroll på (trur eg).Det var verre med Gudbrand inntil igår kveld. Men nå er jo han også løst på ett vis. Det er jo bare søke på for å prove å finne noen av han eller hans familie i 1865 . Men det går smått ingen åpenbare kandidater foreløbig. Får sjekke mere i kirkebøker om det finnes evt søsken ,dødsfall eller lignende. Mvh Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Vittig hvordan vi svarte 'i kor' i går... :-)Her er sannsynligvis en dødfødt søster til Guldbrand, født i 1854 - da sår det Rudstadeje på familien Lenke (øverst i spalten for dødfødte til høyre)Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Grethe!Skal se på det litt senere i dag,om jeg finner noe om Gudbrand og familien.Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Kristin!Vi svarte i kor i går,ja,he,he!Fant en Andreas Cristensen som gifter seg i Nordsinni 15 april 1870 med Karen Hansen.Han er født på Rustadeje. Hans foreldre er Christian Christophersen Christiansen og Kari Hansdatter.Denne Andeas er født i 1843(se vielse i kirkebok)og han dør i 21 des 1908. Kildeinformasjon: Oppland fylke, Nordre Land, Ministerialbok nr. 1 (1860-1871), Ekteviede 1870, side 159. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8981&idx_id=8981&uid=ny&idx_side=-165>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Samme vielsen,fra FS:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete kjølgård

Hei Kristin og alle andre! Ja det var helt utrolig å åpne debattsiden idag tidelig. Ut fra den søsteren kan man jo si at navnet på Gudbrands far må være Christian Christophersen. Jeg sliter med å lese håndskriften i denne kirkeboken men det er det jeg tyder og Rustadejet. Ellers sliter jeg med søkinga jeg vet ikke om det skyldes min linje eller noe annet. Men det er merkelig at jeg ikke klarer å finne noen som passer. Er glad for all hjelpen jeg får da dette har vært ett lite mysterium i årevis som jeg har gitt opp og tatt frem igjen nå og da. Så her er dere kommet langt .Mvh Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete kjølgård

Hei Nå gir jeg meg ende over har ikke sett deres 2 siste innlegg da jeg skrev mitt, men jeg tror du har funnet noe der Ann Mary. Dette er nok Gudbrands bror. Og her er også farens navn Christian og mor er Kari eller Karen Hansdtr. Stemmer bra, men nå jeg ha frokost for nå går det litt rundt i topplokket. Jeg er IMPONERT: Mvh Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Tilfeldig fant jeg straks giftermålet mellom Christen Christophersen og Kari Hansdatter i Nordre Land i 1840 da jeg begynte å kikke Lenke . Brudgommens alder ved giftermålet er 21 år, så da kan du trygt se bort fra han som var født i Ringebu i 1801 i innlegg (19) - aldri stol for mye på FS :-)K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete kjølgård

Hei igjen. Litt mat hjelper! Da har vi Gudbrand Christiansen født 30 jan 1847 Nordre land Rustadejet,sønn av Christian Christophersen født ca 1819 og Kari Hansdatter (bardalsf???) født ca 1821.Christians far heter altså christopher christophersen og Karis far heter Hans Olsen. Bak Christians navn står det Sverslien(eller Iverslien) Dette er fortsatt vanskelig å tyde , men. Er ikke dette riktig oppsummert da. Dette er jo bare den største glede en som prøver å finne røttene på sin egen slekt kan oppleve etter mye motgang. Og jeg forstår enda ikke hvordan dette gikk til ,men dette må vel kalles en suksess eller hva? Klemmer til alle fra Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.