Gå til innhold
Arkivverket

[#59783] christianna arntsdtr gift i Grøseth i Gilderskål


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

Heidenne Christianna Arntsdtr er et problem å finne fram til har prøvd å finne fram til henne via 1801 ft. Hun får sitt første barn i 1813fant ei på Andfiskå men om hun er den aktuelle er jo en annen sak. Men det finnes jo både skifter og bygdebok for det området (som jeg desverre ikke har)LenkeHun var gift med Ingebrigt Arntsen som er sønn av Arnt Ingebrigtsen på Grøtseth (se 1801 ft)Er det noen som vet noe om henne? så er jeg taknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

No finst det eit anna alternativ, nemleg at ho er den Kristianna, f. omlag 1783, som var dotter til Arnt Helgesen og Elise Melkiorsdtr på Ausa i Gildeskål. Else var frå Novik og var av Benkestokkslekt gjennom mormor til farfaren hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihenne hadde jeg fra før, men navnet var skrevet på en annen måte, så nå er hun koblet mot Arnt Helgesen. Dette området er jo desverre i dødsonen nesten siden det var i Helgeland sorenskriverembede og i Gildeskål sogn. Det betyr at Else er grei men Arnt er det litt verre med. Er det noen som har skattelisten fra 1769 for Gildeskål. Han skal være født ca 1754 så han burde stå der hvis han er fra Gildeskål.Det er ingen Arnt Helgesen i Saltenskiftene på CD.Eller har jeg Elise i likhet med deg koblet opp til Benkestokk, men det stopper i den boken med Berit Gabrielsdtr som levde på Kunnen (s. 263) født på Stor Selsøyen.ifølge skiftet etter hennes tante Synnøve Hansdtr i 1767 nr. 1101 - 1127 Berit er nr. 1107 og er gift på Løchelen. (Hvor er det)og hvem hun var gift med er ikke oppgittSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Etter å ha sjekket litt mer så er konklusjonen at denne Berit er en annen en den jeg søker se Lenke som etter det jeg finner ut visr hvor Synnøve og hennes søsken kom fra.SO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Frode Hansen

Ifølge Ministralboken for Gildeskål 1773-1804 ble Christianna Arntsdatter Øsen døpt 1ste Pinsedag 1784. Foreldre Arnt Helgesen og Else Melchiordatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Til Steinar: Når det gjeld Arnt Helgesen, kjem vi eit par generasjonar bakover ved hjelp av innrulleringsmanntala 1755 og 1769. Far til Arnt var Helge Frantsen på Ausa, født om lag 1730. Far hans var Frants Einarsen på Skaugvoll, f. før 1710, dvs. meir enn 45 år i 1755.Når det gjeld herkomsten til Else Melkiorsdtr, skjøner eg ikkje kva du meiner. Du skriv: 'Eller har jeg Elise i likhet med deg koblet opp til Benkestokk, men det stopper i den boken med Berit Gabrielsdtr som levde på Kunnen (s. 263) født på Stor Selsøyen'. Kva for ei bok er det du viser til? Er det benkestokkboka til Wilheline Brandt? Om så er, må eg tolke det du skriv slik at du finn etterkomarar til benkestokkane så langt som til Berit Gabrielsdtr. Men når du har kopla Else Melkiorsdtr til Benkestokk-slekta, korleis har du gjort det frå Berit til Else? Om du ikkje har klart det, kor har du det i tilfelle frå at Else er etterkomar etter benkestokkane? Om det er ei anna bok, er det då slik at du kjem bakover frå Else til Berit og at anerekkja stoppar der? Eg er ikkje i Oslo så når du refererer til ei side i ei bok utan å oppgje kva for ei bok, seier det meg lite. Det er det du skriv om kopling, men likevel inga koling som forvirrar meg.Kva som enn er, så var Else dotter til Melkior Gabrielsen og Margrete Kristoffersdtr på Novik: Melkior var son til Gabriel Jensen og Margrete Jakobsdtr på Kunna i Meløy. Ho var frå Spildra i Meløy. Gabriel var son til Jens (kanskje Kristensen på Fonnøra/Enga i Meløy) og Berit Gabrielsdtr som var frå Storselsøya i Rødøy. Der har du koplinga. Alt dette finn du i Svein Edvardsen sine skiftebøker for Rødøy prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet skulle være ellers. Jeg har nemlig forbindelse til Gabriel Jensen, via andre grener. Sidehenvisningen er til Benkestokkboken.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.