Gå til innhold
Arkivverket

[#59784] Hans Olai Knudsen fra Sømna til Vega


Gjest Klaus Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Klaus Johnsen

Hans Olai Knudsen finner vi i 1875 på Kjul i Vega. se [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f71815&gardpostnr=208&personpostnr=1428&merk=1428#ovre>LenkeIfølge Sømna Gård og Slekt bind IV Øyan side 454 er han uekte sønn av Knud Iversen og Elen Henrichsdatter, hun da på Vestaberg på Sømna. Hans Olai og mora ser vi i et omfattende skifte på Kjul i 1872.Av skiftet fremgår at Elen også hadde sønnen Andreas som er på Kjul i 1865 og 1875, se 1875: LenkeNår Andreas døpes i Gladstad kirke 1824 (født 9.juli 1824) oppgis faren å være Elias Johannessen 'af Brønøe' og mor Elen Kierstina Henrichsdatter. se nr 11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

HeiHar akkurat Brønnyskiftene og på s. 43 i 1846-1880 skiftenei 1849 skiftes det etter en Elias Johannesen på Salhus g. m. Lava Jørgensdtr han døde i mai 1849. barn, Jørgen 21, Johan 19 og Johannes 7.om det er han du søker vet jeg ike men det var en eneste i Brønnøyheftet.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

First must jeg say thank you Klaus for this information, as I had not found this! Elias Johan(nes)sen var ved militaer rulle paa Saltermarka i 1824 dreng f. Brødløs. Jeg finner ham f. 1800 sønn av Johannes Eliassen og Marit Larsdtr. Brødløs Vevelstad. (Marit d. 1829). Elias Johan Johannessen g. 1828 Olava Maria Jørgensdtr. Mosheim og han d. 1849 paa Salhus. Bosted Salhus Brønnøy. Elias hadde et barn til før han ble gift - 1826 dødf. gutt. Mor var Olava Olsdtr. Elias og Olava Jørgensdtr. hadde 4 barn og 2 av dem giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Ja, Henrik f. 1749 d. 1825 var sønn av gbr. Baard Andersen og Kirsten Knutsdtr. Varholmen (g. 1747). (Baard f. 1697 d. 1757 sønn av Anders Baardsen og Kirsten Jonsdtr. Dammen Bindal. Fra 1755 Prestemanntallet var Baard f. Dammen Bi. over 40 gift). Henrik hadde et uekte barn 1779 Bertil Andreas f. Vega. Mor var Elen Kirstine f. 1754 begravet jan. 1780 (trolig d. 1779), dtr. av Jakob Hegstrøm Salhus Brø. Baard hadde 3 uekte før han giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Elen d. 1848 ugift paa Kjul. Andreas ser ut til aa vaere gift med Hanna, ikke Johanna? Jeg ser Hanna alltid untatt for giftermaalet. Andreas d. 1900 Vega.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

Tusen takk for det. Nå fikk jeg mye på plass.Når det gjelder Johannes Eliassen og Marit Larsdatter, finner vi disse på Brødløs i 1801, se Lenke De har barna Lars, Ane og Elias.Elias Johannessen gift med Olava Jørgensdatter har jeg registrert. Det kunne se ut som om Elias kom fra Mosem, skifte der i 1837. Barnas navn passer med de på Brødløs i 1801, men så var det mora, iallfall til Lars - Kirsten Svendsdatter. Vi ser imidlertid en tilknytning til Tjøtta -Lars er på Myklebostad. Kirkeboka for Tjøtta viser at Johannes Eliassen og Marit Larsdatter Brødløs døper sønnen Lars Johan i 1795, så det passer ikke med ham etter skifte 1837 som nevnt.Arnt O. Åsvang nevner i Vevelstad II under Brødløs side 64 Johannes Eliassen og Marit Larsdatter, hun døde 22.11.1829. De hadde sønnen Lars Johannessen født 1795 g.m. Else Andersdatter. De overtok plassen Ravntua under Brødløs etter hans foreldre. Lars og Else hadde sønnen Johan Martin i 1826.Kirkeboka for Alstahaug viser at Lars Johannessen 28 år Vevelstad gifter seg i 1823 med Else Andersdatter 26 år (vet ikke hvor hun kom fra). Det står ikke Lars Johan.Kirkeboka for Tjøtta viser at Lars og Else døper sønnen Johan MATHIAS i 1826 (født 14.3.1826). Kjenner ikke mer til denne familien.Margaret: Du nevner at to barn av Elias og Olava giftet seg. Jeg har sønnen Jørgen Martines gift 1857 med Pernille Kristine Arntdatter fra Kleiven i Sømna (foreldre: Arnt Ingebrigtsen fra Tilrem og Henricha Henrichsdatter fra Vestaberg), hun død 1893 Mo i Brønnøy. Hvem er den andre som giftet seg ?Mvh Klaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heikan legge til at på Kjul, Vega finnes skifte etterHenrik Baardsen i 1825 (s. 95) enke Ane Nilsdtr,Barn:Christian 45 år bosatt i Vika, Henrik 53 år, Nils 28 år, Boletta 33 var på HornSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Den andre gutt som giftet seg var Johan Marcus f. 1830 d. 1912 Nesland Flakstad. Han g. 1856 Flakstad, Johanna Marie Olsdtr. Bosted Skjelfjord indre Flakstad. Andre barn Jørgen Martinus f. 1828, Jakob Johan f. 1839 d. 1840 og Johannes f. 1842 d. 1861 Mo Brø. Elias hadde to uekte barn i 1826 og 1824.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.