Gå til innhold
Arkivverket

[#59788] William Printzlau Urbye


Gjest Brage H. Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Brage H. Pedersen

Jeg er ute etter informasjon om styrmann William Printzlau Urbye, som ble født ca. 1817 og døde ca. 1847 på en sjøreise i Port-au-Prince på Haiti. Urbye ble gift i Farsund den 10. 12. 1843 med Anne Marie Gesine Nielsdatter Mosvold (1824-1912), og de fikk sønnen Gabriel Urbye (1844-1912), styrmann, skipsmegler og skipsreder. Anne ble senere gift med pakkhusforvalter Daniel Davidsen (1819-1892).Vet noen når og hvor William ble født, og evt. nøyaktig når han døde? Hvem var hans foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ved søk etternavnet Printzlau på Mormonerbasen (All resources)finner jeg at navnet finnes i Danmark (flesteparten)og Tyskland,samt noen som antagelig er utvandret til Amerika.Men har ikke funnet noen WILLIAM Printzlau enda. Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Ja, man kunne jo tro at det egentlig skulle være Wilhelm (tysk/dansk skrivemåte), men skriveformen William går igjen blant barna til både Gabriel Urbye og Daniel Davidsen. Kanskje hadde styrmannen engelske aner?Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Urbye-navnet stammer fra en presteslekt. Uten at jeg har sjekket så veldig nøye vil jeg anta at William Prindzlau Urbye var sønn av Gabriel Claussen Urbye (1768-1828) fra Eikvåg i Vanse og Mary Galliers fra England, bosatt i Farsund. Gabriel Urbye var igjen sønn av tollvisitør Claus (Nicolaus) Andreas Urbye og Elisabeth Kristine Gabrielsdtr. Lund, bosatt i Eikvåg i Vanse sogn, Farsund.Slekten er bl.a omtalt i bygdeboken Listaboka II, Gard og folk, s. 230, skrevet av Kåre Rudjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Takk for informasjonen! Dette var interessant. Får nok ikke tak i Listaboka med det samme, men skal vurdere å se nærmere på denne familien Urbye for å bekrefte eller avkrefte en mulig kobling til William P. Urbye. Det er forøvrig et åpent spørsmål hvor han var født, i Farsund var det vel iallefall ikke, jeg har ihvertfall ikke funnet ham hverken der eller i Vanse. En dåpsoppføring hadde vært til stor hjelp..Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

William Printzlau Urbye blir i alle fall konfirmert i Farsund 30.10 1831 og ifølge konfirmasjonsinnførselen var han født 29.03 1817 - LenkeSom foreldre er oppført Enke Marie Urbye som jeg antar er identisk med Mary Galliers i innlegg 4)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Til (1): Williams søster Josefine Marie er født i London i 1814 i følge slektsboken 'Slekten Urbye'. Hvor William er født nevnes ikke. Han skal ha dødd 11.02.1845 på Haiti. Men i boken 'En by og en bank' står det at han var 33 år da han døde...Hans foreldre var Gabriel Lund Urbye (1768-1825) og Mary Galliers (ca. 1784-1858).Til (3): Moren skal ha vært fra England.Til (4): Gabriel Lund Urbye var født på Skarvøy (i Spind sogn) 04.12.1768. Hans foreldre var Claus Andreas Jochum-Friedrichsen Urbye fra Flekkefjord, født 1737, død 1818, og Elisabeth Kirstine Gabrielsdatter Lund fra Farsund, født 1749, død 1842. Familien bodde på Skarvøy fra rundt 1768 til rundt 1775, da de flyttet til Eikvåg (i Farsund sogn).Claus Andreas var sønn til prost i Dalane og sogneprest i Lund, Jochum Friedrich Claussen Urbye og hans annen kone, Bodil Catharine Andreasdatter Tostrup. Claus Andreas var født på Prestegården (i Lund sogn, Rogaland fylke), men flyttet som barn til Flekkefjord da faren døde.Elisabeth Kirstine var datter av Gabriel Jonassen Lund og Anne Jochumsdatter Brinch. Etter faren døde skal Elisabeth Kirstine ha flyttet med moren til Huseby (nå i Farsund sogn), før hun giftet seg og flyttet til Skarvøy og senere Eikvåg. Når hennes mann døde flyttet hun til sønnen Andreas på Kvalneset (i Herøy sogn, Møre og Romsdal fylke), hvor hun skal ha dødd 93 år gammel etter flere år som sengeliggende og blind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Her var det mye å 'fordøye'! Jeg kan bare si takk for hjelpen, Per og Jan. Interessant å få vite Williams dødsdato og å få en bekreftelse på koblingen til Gabriel Lund Urbye og Mary Galliers. Hvis Josefine Marie Urbye var født i London, så var kanskje William det også - forklaring på hvorfor han ikke finnes døpt i Farsund?Til Jan, kommer informasjonen om slektsleddene bakover fra William også fra 'Slekten Urbye'?Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.