Gå til innhold
Arkivverket

[#59789] Petronelle Elisabeth Paulsdtr Hveberg (f. 1778), gift Ramm


Gjest Brage H. Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Brage H. Pedersen

Er ute etter opphavet til Petronelle Elisabeth Paulsdtr Hveberg. Petronelle var ifølge mine notater gift med premierløytnant Eilert Valdemar Preben (von) Ramm (1769-1837), gårdbruker og Eidsvollsmann. De hadde flere barn, bl.a. datteren Petronille Prebensdatter (von) Ramm (1794-1886).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Da har jeg fått feil informasjon! Men vet du noe om Petronelles opphav? -Hvem var denne Hans?Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Hei..Et tips...Det er kanskje et spor i Drammen.. Se Ft 1801 og digitaliserte skifter for Drammen så vil du finne flere koblinger mellom Ramm og Weberg.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hvis du tar utgangspunkt i familien i 1801 så er de på gårde Finstad Nordre i Romedal. Det står at hun er født Hveberg,så hun var ingen tjenestejente. De ble viet i Romedal 18/11 1795,Lt.Ramm og Jomfru Hveberg. Litt mer info under forloverærklæringer. Lt. Eilert Waldemar Preden von Ramm og Jomfru Petronelle Elisabeth Hveberg.Deres første barn Maria Elisabeth dpt i Romedal 13/8 1796.Petronille f 1794 er ikke der, hvor har du den opplysningen fra, ser ikke at de har fått noe uægte barn i 1794. Jomfru Petronelle er da også ganske ung i 1794 ? Deres andre barn 1801 er Elias Nicolay 3 år og Helle Allotte 2 år Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Hei..Iflg Fs ble Halvor Weberg og Johanne Severine Ramm gift i Borre 29 sep 1793. Iflg samme kilde ble Johanne Severine døpt 2 mar 1766 i Grue som datter av Wilhelm Henrik Ramm og Cathrine Arntzen.Kanskje finnes spor av opphavet til Petronelle Elisabeth og kanskje også Halvor i tilknytning til Hveberg i Grue???teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Datteren Petronelle Emilie ble født i Stange,født 16 døpt 30 november 1807. Stange krkb 1788-1813. I tillegg til tre gutter Hans Stockflok 1802,Nils Carl Haloe 1804,Erich Laganger 1806. Litt forbehold med stavelsene i disse 'fjonge' guttenavna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Hei! Her var det mange interessante spor! Angående Petronille f. 1794 så har FS at hun er datter av en Berthe Simonsdatter født 1766, så det forklarer vel hvorfor hun ikke finnes som datter av Petronelle Hveberg. Håper jeg får tid til å sette meg ordentlig inn i det dere har funnet, den Grue-koblingen virker ikke dum =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Javisst,da finner vi henne under uægte barn i krkb for Løten. Dpt 26/10 1794 Pigen Berthe Simonsdtr Sagebakken(tror jeg) uægte barn Petronelle, udlagt til barnefader leuntnant Preben Ramm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Iflg. Ovenstad var jomfru Petronelle Elisabeth Hweberg, f. 24-4-1778, død 9-7-1864 i Kr.ania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Arne B. Kristiansen

Her er litt mer om faren prokurator Hans Hveberg....[url="http://www.genealogi.no/kilder/Juris/d-h.htm>http://www.genealogi.no/kilder/Juris/d-h.htmHans ble gift med Marthe Juell f.1743 og d. 1824. Hun var datter av fogd til Østerdalen, Solør og Odalen Jens Juell (1708-1767) og Petronelle Lemmich (1716-1768). Mer om Juell familien finner en her..LenkeOg her litt om farfaren Christopher, se nr.598.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Ut fra foreldrene Christopher Hveberg(eie) og Gunhild Tømte født hhv. 1714 og 1716, så tipper jeg ca 1738-1740 og da trolig i Eidskog, dvs. Vinger. Trolig død i Stange hvor datteren Petronelle Elisabeth ble døpt i 1778 eller Vang hvor hustruen Marthe Juell dør i 1824.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Leif... (18)Angåendee Christopher så står det:Christopher Hveberg 'Monsen' was born 1 in 1714 in Kveberg eie - Vang. He married Gunhild Tømte.Gunhild Tømte 'Hansdatter' was born 1 on 2 Jul 1716. She died in Skattumsbakken Angående Hans Hveberg så fant jeg ikke ham i norske prokuratorer og sakførere, men kun i boken 'Candidati og Examinati Juri 1736-1936' av A. Falk-Jensen og H. Hjorth-Nielsen, København 1955.Dette er hva som står der om Hans:Hveberg, Hans, døbt 1. jan. 1745 i Vang, Hedmark, formentl. d. før Hustruen naar og hvor er ikke fundet. S. af Underofficer, senere Løjtnant Christopher Monsen H. og Gunnil Hansdatter. gift 22. Maj 1771 i Vang Marthe Juell, døbt 10 Maj 1743 i Hoff i Solør, d. 24. Juli 1824 i Vang. - 13. Sep. 1777 exam. jur. (bekv. vel), Prokurator. Boende paa Frydenlund, et Brug under Gaarden Kjonerud i Stange of fik 9. Feb. 1779 Brugskontrakt paa denne Gaardsdel.- Hustruen boede ved sin Død hos en Datter og Svigersøn paa Hoel i Vang. Dette burde kunne si at det er ingen tvil om hvilken gård hvor Hans Hveberg ble født... Nemlig litt omskrevet Kveberg i Vang på Hedmark....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

(21): Takk for det, Arne.Det begynner å flaske seg. Jeg finner også tvillingsøstre av Hans Hveberg i Vang, Eli og Marte døpt 22. mars 1742.Kjell Høyer har anene her Lenke. (Sjekk Parents og Notes). Han nevner en søster Ingeborg, men hun finner jeg ikke i kb.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.