Gå til innhold
Arkivverket

[#59793] Hvor ble Lovise av?


Gjest Birgith Andreassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Birgith Andreassen

Jeg har i lengre tid lett etter min grandtante Lovise Kristine Tønder Hansen, født 1876 i Sandnessjøen. Jeg mener nå å finne henne som tjenestejente hos bakermester Ole Johnsen i Trondhjem på 1900-tellinga. Kjenner noen til denne damen, eller kan noen hjelpe meg med tips til videre leting? Jeg har prøvd både adressebok for Trondhjem og gravminner på Dis. Jeg håper nå at hun hadde etterslekt i byen og at noen kjenner henne igjen. Det er vanskelig å lete i en så stor by! (mange kirkebøker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

OI! Dette var vel spennende,-TUSEN TAKK! Jeg har lett så forferdelig lenge. Kanskje hun gifta seg i 'Trondhjem' også???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Sukk,-Jeg greier altså ikke å finne hverken damen Lovise eller sønnen etter det som Elin fant.En skulle tro gutten ble konfirmert i samme kirke, men jeg finner ham altså ikke. Framdeles lurer jeg på hvor de tok veien! Må man bla igjennom alle kirkebøker i byen for å finne ting,-foreks. om Lovise giftet seg, eller finnes det 'snarveger eller hurtigsøk?' Jeg trenger framdeles hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Nordmenn i fangenskap 1940-45: Nederli, Leif Hjalmar, fotograf, Trondheim, S-Trl., f. 6-12-1902. Arrestert 20-2-43, overført 21-2-43 Falstad (fangenr. 826), løslatt 22-3-43.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Jeg er virkelig imponert over hva dere finner! Tusen takk! Leif Hjalmar fikk sikkert barn men det får man jo ikke sjekke i kirkebøkene. Jeg har ringt Nederli'er i Trondheim, men de er ikke kjent med noen Leif. Framdeles er mora søkk vekk. Jeg fant henne ikke under 'døde i Trondhjem'. Jeg vet jo ikke om hun het Hansen rersten av livet heller... GODE FORSLAG???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Olav Holvik

Til Birgith Andreassen:Ber om at du sender en bekreftelse på din e-postadresse til digitalarkivet@arkivverket.no.På forhånd takk!Hilsen Knut Olav Holvik, Digitalarkivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Kanskje en idè å sjekke adressen de bor på når Leif Hjalmar blir konfirmert? Klarer ikke helt å se hva der står,trodde det var 'Credoveiten 2' først,men ser nå at C`en er skrevet helt annerledes i linja ovenfor. 'Oredoveiten/Aredoveiten/Ludoveiten'??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Kan skjønne jeg har sjekket!. Det er ganske riktig 'Credoveita', men i adresseboken er det skrevet med K istedet for C. Det er i boken bare et 'bosted',-nemlig nr 2. og der finner jeg i 1917 ved Leif Hjalmars konfirmasjon hverken noen Leif eller noen mor Lovise. Jeg vet ikke om gutten bor hos fosterforeldre,-hos sin ugifte mor, sin gifte mor eller sin far!!! Ikke helt greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Ingen idè å gi opp iallefall,når vi er kommet så langt!! Vi får sjekke vielser i Trondheim,da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Jeg vet ikke riktig hvor jeg skal lete,jeg! Det er framdeles et mysterium hvordan dere finner ting så fort.Jeg kan ikke noen annen måte enn å bla i alle kirkebøkene på alle tenkelige årstall. Mente du Anne at du også skulle lete mer???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Har holdt på i hele kveld,jeg ! Men ikke funnet noe så langt.Men-det er fryktelig fort gjort å overse noe når man 'pløyer' seg nedover kirkeboksidene. Har også sjekket litt videre om hun hadde flere barn som ble konfirmert i Vår Frue kirkesogn,men det er jo som du sier,Leif Hjalmar kan jo ha blitt fostret opp hos andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Nå får jeg litt vond samvittighet! Tenk å 'plage' folk slik jeg gjør nå. Jeg er i alle fall takknemlig helt inn til margen!!! Selv har jeg prøvd å ta rede på den unge manns hustru, for å se om jeg så og si kan gå en omvei om henne.Skrekkelig sagt, naturligvis, for det er jo deres felles barn jeg eventuelt skal få gi en slektshistorie med bilder. Jeg har ikke helt hellet med meg i letingen så langt, men jeg prøver (jeg også...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Du skal da iallefall ikke ha dårlig samvittighet,dette gjør jeg helt frivillig og fordi det er gøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Jeg har så smått gitt opp å finne ut mer om Lovise. Nå ettersøker jeg gode forslag på hvordan man kan finne eventuelle barn etter noen som ble gift så sent som 1936. Leif Hjalmar Nederlie ble altså gift med Karen Mathilde Bryngelsen eller Brynjelsen fra Kristiansund i Trondhjem 1936. Ved på biblioteket å bla i Adressebok for Trondhjem,-de av 'nyere dato', finner jeg en Leif Nederlie på forskjellige adresser fram til 1946. 1947-boka manglet, og på 48 og 50 var han borte. Fruens navn så jeg ingen steder! Nå strekker ikke fantasien til lenger.Hvordan finner man etterkommere når man ikke får innsyn i kirkebøker og man ikke finder 'sjølfolket' under 'gravminner?'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.