Gå til innhold
Arkivverket

[#59796] Avaldsnes: Tydehjelp ønskes!


Gjest Ingebjørg Romulslie
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingebjørg Romulslie

Håper det er noen skrifteksperter her :). Det gjelder innførselen i ca. nest nederste avsnitt på venstre side. LenkeJeg syns det står: Dom 21? .... Jemd(?.... bens(?) Laurs Holms hustrus(?) Moder Sophia Amalia Klingenberg begrafett og nedsett i kirken.Noen som klarer det bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Jeg leser det slik:Dend (åpent rom, dato mangler) blef Lauris Holms Kierestis Moder Sophia Amalia Klingenberg begrafvet og nedsatt j ...Siste ordet kan være kierchen, men jeg er slett ikke sikker på det. Håper du får flere alternativer!Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Du har rett, det ser mer ut som Kieristis. Jeg mener å kunne skimte at det står Dom 21 i linjen ovenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Eg kan ikkje forstå anna enn at du har lese det rett, Else. Det einaste eg stussar over, er opningsordet. Der kan det sjå ut til at presten(?) eller klokkaren(?) først har skrive 'Dom', som jo ville vera det ein skulle ha forventa, men at det seinare er forandra med noko kluss til 'dend', kanskje fordi dagen/datoen ikkje vart innført. Når det gjeld siste ordet, så er det rett slik du les det. Det står med noko krøkkete skrift: 'Kirchen'. Det var nok ikkje så uventa at slikt fint folk fekk gravstad inne i kyrkja. Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Hjertelig takk til begge for hjelpen! Det var spesielt ordet 'Kieristis' jeg var ute etter. Det viser at hun ikke var mor til Lars, men hans kone.Beste hilsen Ingebjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Sofie Amalie var svigermor til Laurits Pedersen Holm. Ho var født Kolman og var andre kona til tollar på Nedstrand, Erik Jørgensen Klingenberg (ca 1631-1714), son til byfogd i Helsingør Erik Baltsersen og kona Anna Mikkelsdatter. Bol Sofie Eriksdatter, dotter til Erik og Sofie Amalie, var født ca 1683. Mannen hennar Lars eller Laurits Pedersen Holm var født ca 1665 på Jylland og kom seinast i 1696 til Nedstrand som fullmektig hjå ein borgar der, som heitte Søren Gunbjørnsen. Seinare (1700-1701) er han og nemnt skrivarkar hjå futen i Ryfylke, men før 1706 var han altså flytta til Høyevarde (Høge vardane ved Karmsundet, der han var gjestgjevar. Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Takk for ekstraopplysningene :). Skjønner du har god greie på dette. Jeg visste ikke hvem som var foreldre til Erik Jørgensen. Ei heller vet jeg noe om Sofie Amalies Kolmans opprinnelse. Jeg fant ut helt nylig at disse to antagelig er mine aner. Derfor er det for min del mange ubesvarte spørmål ennå. La merke til at i Avaldsnesboka (det som ligger ute) hadde de gjort Sofie Amalie til Peder Holms mor. Derfor var det greit å få bekreftet det jeg trodde.Vet du noe om hvor Kolman-navnet stammer fra? Og hvor kommer navnet Jørgensen inn i bildet hvis faren også het Erik? Døde Erik Jørgensen i Stavanger? Og finnes det skifte etter ham? Et sted sto det at han skal ha hatt 17 barn. Men etter epitafiet å dømme (som jeg kun har sett noen bitte små versjoner av på nett), var det en del av dem som døde.Min adresse er romulsliekrøllalfahotmaildotcom hvis du kunne tenke deg å sende meg en mail?Beste hilsen Ingebjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.