Gå til innhold
Arkivverket

[#59798] Min oldefar Peder Oskar Nilsen


Gjest Andreas Rindal
 Del

Recommended Posts

Gjest Andreas Rindal

Hei! Føler meg litt lettere forvirret når det gjelder min Oldefar. Han het Peder Oskar Nilsen, og ble født i Glemmen 12/6-1877. Han døde alt i April 1909.Hans foreldre har jeg funnet i både dåp og konfirmasjonsbøker og det er Nils Olsen og Nekoline Laura Olsen (Petersdatter). De og hans søsken finner jeg i folketellingen av 1900 her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=28&filnamn=f00132&gardpostnr=722&personpostnr=5749&merk=5749#ovre>Lenke Peder Oskar Nilsen er her ikke lenger oppført siden han sikkert er flyttet. Men han er oppført i Moss samme året her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Rindal

Nå ser jeg plutselig at i folketellinga i 1900 står det at han står oppført som sønn til Jonette Pedersen i samme hushold. Hvis jeg ikke missforstår. Uansett synes jeg det er rart at det skulle være 2 stykker med samme navn og samme fødselsår i samme område. Jeg har også lett i kirkebøker og finner bare en Peder Oskar Nilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ser at barna(Peder Oskars's søsken) bruker Olsen som etternavn i tellingen,IKKE Nilsen.Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Rindal

Hei igjen. Jeg har funnet alle kirkebøker han er nevnt. Alt fra dåp til død. Men jeg forstår ikke hvorfor han er umulig å finne i folketellingen av 1900. Trodde den var bortimot komplett. Hvorfor søskenene hans alle er blitt oppgitt med etternavn Olsen skjønner ikke jeg heller. Min oldefar ble født og døde med etternavnet Nilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Rindal

Hei og takk for hjelp så langt. Han døde i Akershus. Nordby/Ås 9/4 1909. Nr 3. Lenke Problemet er som sagt at jeg finner en Peder Oskar Nilsen i folketellingen av 1900 som antageligvis ikke er min Oldefar. Men han er født samme år og nøyaktig likt navn. Litt merkelig, og det gjør meg litt usikker. Ville så gjerne funnet min oldefar i folketellingen av 1900. Trodde 'alle' var med der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Det KAN være rette Peder du har på tellingen,selv om det står at han var denne Jonette Pedersen's sønn. Kanskje hun er en slektning som har tatt seg av gutten? Prøv å få undersøkt hvor hun er født osv,for å finne eventuelt slektskap. Det er ikke mange dagene siden jeg selv fant en som hadde status 'sønn' i en familie på tellingen. Feilen var der så åpenbar at jeg oppdaget den fort (få års forskjell i alderpå mor/far i forhold til 'sønnen'.Ann-Mary Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Fant frem tellingen fra RHD.Der står det at fødestedet til Peder Oskar Nilsen som bor hos Jonetta Pedersen er MOSS.Merkelige greier! LenkeAnn-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Her er Peder Oskar fra Moss sin dåp Lenke Peder Oskar Nilsen fra Glemmen kan være uteglemt i tellinga, det forekom vel da som tidligere. Hva med militærtjeneste? Ble soldatene telt? Kunne han ha vært på sykehus eller på reise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Rindal

Da har jeg funnet ut at Peder Oskar Nilsen som er oppgitt i folketellingen ihvertfall IKKE er min oldefar. Denne dør allerede i 1903. Les Moss bysokn 1902-1912. Nr 27. LenkeJeg kan lese at det står 'født blind'. Men står det 'aandsvak og blind'? Står flere ting der om dødsårsak og helse jeg ikke kan tyde. Han er forøvrig født i 1875. I folketellingen av 1900 er det oppgitt 1877. Trodde ikke de bommet så mye så sent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.