Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Brage H. Pedersen

[#59809] Navnet LISTER

Recommended Posts

Gjest Brage H. Pedersen

Min tippoldefar Niels Emanuel Davidsen (10. 2. 1857-30. 1. 1911), apoteker i Farsund, var sønn av Anne Marie Gesine Nilsdatter Mosvold (1824-1912) og - ifølge kirkeboken - pakkhusforvalter Daniel Davidsen (1819-1892). De to giftet seg i Vanse 9. 11. 1848.En familielegende skal imidlertid ha det til at Niels Emanuel ikke var sønn av Daniel Davidsen, men at hans far skal ha vært en engelskmann ved navn Lister (en slektning av den kjente antiseptiker). Av denne grunn skal Anne ha overtalt sin sønn Niels til å ta Lister som etternavn, og han var fra 1900 kjent som Niels Emanuel Davidsen Lister.Mitt spørsmål er: Kan det ligge et snev av sannhet i historien om engelskmannen? I debattråden (nr. 59788) om Annes tidligere ektemann, William Printzlau Urbye, kommer det fram at sistnevnte hadde engelske slektskoblinger. Imidlertid ingen Lister - men er det mulig med en sammenblanding?Jeg har også tenkt på muligheten av at Lister kan henvise tilbake til hjemområdet, 'Lister og Mandals amt' (Niels flyttet nemlig til Østlandet, først til Mysen og så til Oslo), men jeg har vanskelig for å tro at moren skal ha overtalt Niels til å ta det som etternavn av denne grunn; så vidt jeg forstår var jo hverken Davidsen eller Mosvold noen 'hvemsomhelst-familier' i Farsund på 1800-tallet - respektable navn altså.Det hadde vært fint å få klarhet i dette, ettersom familielegenden har vist seg å være svært seiglivet. Finnes det for eksempel havneprotokoller eller noe lignende, hvor man kan lete opp eventuelle engelske skip på tur til Farsund?Mvh Brage

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Iver Mosvold

Det er neppe mulig å komme til klarhet i spørsmål som dette, da spekulasjonen om en utenomekteskapelig historie sjelden har vedlagt noen dokumentasjon.Rent umiddelbart ville jeg ha tenkt at navnet LISTER var et ”ledig” sleketsnavn til bruk på det tidspunktet Niels Emanuel Davidsen trengte det. Det må i alle fall ha vært etter konfirmasjonen i Vanse i april 1871.-Og som apoteker trengte han det, - mer enn de fleste. Han kunne like gjerne kalt seg MOSVOLD eller NESHEIM, men jeg tror faktisk at behovet hans kom på et tidspunkt da gårdsnavn ikke hadde samme klang-status. LISTER, derimot antyder både en geografisk tilhørighet (og en eldgammel relasjon til gården Listeid tilbake på 1600-tallet).(Digresjon: Her på Hamar er SVANE-apoteket vært eid av en Svane-familie i flere generasjoner, og i Lyngdal finnes et LISTER apotek, som det kunne vært artig å vite navne-opphavet til)At det var livlig kontakt mellom Farsund og England i den perioden da Niels ble født er hevet over enhver tvil, - ikke minst gjennom forbindelsene som Niels Emanuels mor må ha hatt i sitt første ekteskap.En pikant antydning mot ei av Farsunds virkelige madammer, fikk sikkert gode vekstvilkår i en by med mange ny-rike. Og når denne historien også rekker fram til familien etter mange års vandring, da gammel-madammen for lengst er borte, ja da….Den kan gjerne være sann, men jeg tviler.IM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg har aner som kalte seg Lister - og som kom fra Lista-området. Tiden tillater ikke mer om dette nå, kanskje på søndag. - Jarl -

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jarl V. Erichsen

Sånn ser en rask skjermdump fra mitt slektsprogram ut...

bilete4905.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Brage H. Pedersen

Hei!Ja, det er nok helst som du sier, Iver, at det bare er en vandrehistorie som ikke må tas for seriøst. Jeg kan i det minste utdype med at Niels Emanuel annonserte navnebytte i år 1900, jeg har sett en kopi av en avisannonse i den forbindelse.Når det gjelder den 'gamle' Lister-familien som Jarl viser til, kjenner jeg ikke til noen kobling dit, men hvem vet? Jeg har dessverre ikke avskrifter av dette materialet lenger, men jeg har sett slektstavler i familiens eie (ukjent forfatter) som viser tilbake til en lang rekke med Jon'er og Sone'r på Nesheim. Kanskje en Lister-etterkommer var gift med en av Nesheim-folket? Eller kanskje det rett og slett var et 'ledig' etternavn.. men at navnet fantes i området så tidlig som på 1600-tallet er jo utvilsomt interresant.Malapropos, Iver, du skulle vel ikke sitte med noe informasjon om Anne M. G. Mosvolds far, Niels Emanuel Hansson Mosvold (f. ca. 1792)?Mvh Brage

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Brage H. Pedersen

En liten filleting, men rett skal være rett. Det skal selvfølgelig være /interessant/, ikke interresant.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristian Fjeldsgård

Nå er det ikke noe nytt å ta, eller bli gitt 'landskapsnavn' som slektsnavn.Har fra Bygdeboka for Holum (VA) s. 149 ff, Claus Mogenssøn af Tønsberg med datter Anna Clausdotter Tønsberg.Har ellers en rekke av mennesker som kalles 'Mandal', gift/gm eller flyttet dit, og istedet for å kalle dem:De Danske boder, Spidsboe, Vester Risør etc kaller man dem Mandal.Lister er derfor ikke unaturlig som navn for en fra Lista-landet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Iver Mosvold

(Brage, - avslutning av innlegg 5) Det er nok rett at Nils Emanuel Hansen Mosvold (1792-1876) ikke var noen hvem-som-helst. Iflg.Listaboka var han skoleholder (og kirkesanger) på Lista, og senere degn og lærer i Farsund. -Med andre ord en lokal samfunnstopp fra Listas bondestand, som posisjonerte seg uten å drive sjøfart. (Og det er jo spesielt!) Hans far var Hans Elias Olsen Mosvold (1765-1805) og hans mor var Anna Elisabet Andersdatter Kviljo (1765-1830). Nils Emanuel Hansen Mosvold var gift med Bolette Marie Nielsdatter Penne (1799-1869). Detter parets respektive mødre var søsken (ovenn. Anna Elisabet Andersdatter Kviljo og Anna Maria Andresdatter Kviljo 1760-1840). Nils Emanuel og Bolette Marie var m.a.o. søskenbarn.I tillegg var det også slektsrelasjoner på Mosvold gjennom deres respektive fedre, men her er relasjonen noe fjernere. Jarl (innlegg 3-4): Siden Daniel Nielsen LISTER (også Budding) er din ane, - så er jeg spent på om du er etterkommer av Leonard, Sophia eller Anna. Selve LISTER-navnet døde ut, da den siste av dem Daniel Christian Leonardsen LISTER 1709-, som var barne-barn av ovenn. Daniel, ikke hadde mannlige etterkommere.Vi forholder oss stort sett til gården Frestad i Vanse prestegjeld i forbindelse med Lister-navnet, men via spinnesiden ble det mange etterkommere (ikkke bare i Vanse) – alle med utgangspunkt i denne presten DANIE. Men jeg tror at Lister-navnet var kun et intermesso som pågikk i 3 generasjoner.(Kunne vært artig om jeg tok feil her - da jeg ser at det fantes ei kvinnelig LISTER i Bergen, ved FT1801 som jeg tror kommer fra samme slekt.)Men hvorvidt LISTER-navnet kan ha kommet inn andre veier har jeg ennå litt for lite kunnskap om.IM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Iver Mosvold

Jeg var nok noe rask i min konklusjon om at LISTER-navnet kun ble brukt i 3 generasjoner f.o.m. ovenn. Daniel Nilsen (Sønn av en Budding) Lister (1657-1687).Vi finner Lister-navnet igjen på Nordhassel i Vanse 5 generasjoner etter Daniel Nilsen Lister. (Da har Lister-navnet gått gjennom kvinnesiden gjennom 3 kvinner på rad.) Dette gjelder Leonard Pedersen Nordhassel (1822-1913)Denne Leonard Pedersen var gift med ei Anne Louise Jonasdatter som kom (NB!) fra Nesheim. Hennes slektskap med Daniel Davidsen (innlegg 1) er ikke nært, men antakelig nok til at LISTER-navnet, på den tid det igjen ble tatt i bruk (1900), kan ha blitt betraktet som ledig til bruk.Spørsmålet blir nå om vi klarer å påvise at også Niels Emanuel Davidsen er etterkommer av Daniel Nilsen Lister (eventuelt) på nogenlunde samme måte som vedr. Leonard Pedersen.IM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Brage H. Pedersen

Hei! Rekker ikke å skrive noe langt svar nå, men jeg kan iallefall si at de siste innleggene har vært meget informative!Jeg har Niels Emanuel H. Mosvold som sønn av Hans Elias NIELSEN Mosvold (ikke OLSEN), som igjen skal ha vært sønn av en Niels Gautsen Mosvold (1724-1806). Er dette feil? I så tilfelle kunne jeg være meget interessert i å finne ut hva som er rett =)Jeg er forresten også interessert i informasjon omkring forfedrene til Anders Christophersen Kviljo, far til de ovennevnte søstrene. Har nemlig lett og lett uten resultat. Eneste jeg har funnet er hans vielse i Vanse den 3. 1. 1753 med An(n)e Nielsdatter, som var i 'folloug' i FT 1801. Men dette har vel kun begrenset relevans til debattrådens hovedtema..Vedrørende den 'gamle' Lister-slekten og dens kobling til Nordhassel, så husker jeg at Nesheim-slekten har aner fra Vesthassel. Utifra navnene vil jeg gå ut ifra at gårdene ligger nær hverandre.Mvh Brage

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Iver Mosvold

Brage! DU HAR SELVVFØLGELIG RETT. Slurv av meg. HANS ELIAS på Mosvold var sønn av Nils Gautsen Mosvold (og Inger Olsdatter Kviljo 1730-1799), og må selvsagt kalles NILSEN. – Det går fort i svingene.Når det gjelder Anders Kristoffersen Kviljo (1704-1787), - så kom han til Kviljo gjennom ekteskapet med Anne Jørgensdatter Kviljo (f. 1711- d.ca.1752, skifte i 1755). (Dette var hennes 2.ekteskap). Anders var derimot født på VERE.Men det var IKKE i ekteskapet med Anne Jørgensdatter at Anders ble far til Anna Maria(1765) og Anna Elisabet(1760). Kort tid etter at han ble enkemann, inngikk han ekteskap med Anne Nielsdatter (som var enke, og som jeg foreløpig ikke er i stand til å finne opphavet til).Hun er 83 år i 1801 Og er nr.341 på denne viktige siden i FT1801 Lenke .Men Anders Kristoffersen fikk et dårlig ettermæle. Forfatter av den gamle Listaboka fra 1920-årene (av politikeren Abraham Berge), gjengir en sak der han hadde et forhold til nabokona, der Anders unnskylder seg med overmåde drukkenskap.Når det gjelder Anders Krstoffersen Vere (1704-1787) sine foreldre, så var det: Kristoffer Jansen* Vere (ca.1664-1736) og Birgitte Andersdatter Velle.Faren til Kristoffer Jansen kalles både Johan, Johannes og Jan. – Krstoffersen, - Og han var gift med Åse Svendsdatter Penne som døde i 1700.IM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jarl V. Erichsen

Til 8: Jeg slekter fra Frestad - og da via Leonards etterslekt. Dette er på min farfars side, der en kar fra Frestad (Sven Andreas Ariansen f1834) dro til Arendal/Barbu - og ble min tipp-oldefar.Jeg har ikke bedrevet originale kildestudier på dette på Lista, kun studert bygdebok m.v.- Jarl -

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.