Gå til innhold
Arkivverket

[#59812] Aner til Ingeborg Karine Eriksdtr.


Gjest Tore Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne J. Engmo

Ang. Johan Jakob Eriksen står det i 1865-tellinga at han er fra Bergen.Det er sannsynligvis feil,i 1875-tellinga står det Berg i Senja : [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f72002&gardpostnr=109&personpostnr=990&merk=990#ovre>Lenke,og det stemmer også med det som står i vielsen når han gifter seg 2. gang :(øverst)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hansen

Ser i 1865 tellingen at Ingeborg Karine mangler. Hvor ble hun av?, hun er 8 år da.Ser ut til at Ingeborg var tjenestepike i 1875 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiNå tar du nok litt feil er jeg redd. Ingeborg (Engebaar)er på tellingen i 1865, men hun har nok ikke navnet Eriksdatter i 1875 da faren het Johan. Da het hun i så fall Johansdatter, sånn som i 1865Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Du har jo navnet på foreldrene, og i innlegg 2 har Anne funnet dåpen til hennes mor.Hennes far er fra Berg på Senja, så da er det vel egentlig bare å lete i kirkebøkeneMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei Tore. Nå skjønner jeg ingenting(innlegg 8)! I ditt første innlegg har du jo lagt ved lenke til Ingeborg`s dåp i Nesseby (Vadsø),ikke sant? Det var da der jeg fant navn på foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hansen

Den ingeborg Karine jeg leter etter er den i (innlegg 9). Det er oppgit at hun er født i Vardø, men i de kirkebøkene fant jeg henne ikke. Hun ble gift med Bernt Kristian Bersvendsen Støring som er hans fulle navn. Han holdt til i Nesseby i en tid da Ingeborg Var tjenestepike der. Derav denne forb. I innlegg 9 er Eriksen navnet brukt. Så hvem denne Ingeborg Karine f.Eriksen egentlig er har jeg ennå ikke fått helt klarhet i. Håper at dette klare opp litt.mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Ok,så du var alså ikke sikker på henne som du hadde lenke til i første innlegg? Da skjønner jeg bedre. Men da er det jo rimelig avgjørende å finne vielsen,ikke sant? Har prøvd å lete litt,men vet jo ikke hvor de giftet seg,har du anelse om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hei!Etter det Anne finner i 3.innlegg, kan Ingeborgs far være den Johan Eriksen som nevnes under Finnsæter i Berg i Bygdebok for Berg og Torsken Bd.1 side 222.Hans foreldre er husmann Erik Eriksen, f.ca.1791, d. 1851, g.1 med Ingeborg Andreasdatter fra Finnsæter, d.1839, g.II m. Martha Sofie Klausdatter fra Kongsnes, f.1822.Johan er fra 1.ekteskap, og oppholdt seg i Tromsø da faren døde i 1851. Fødselsår er ikke oppgitt i bygdeboka.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Her er vielsen til Bernt Christian Bersvendsen og pige Ingeborg Karine Johansdtr. Ved vielsen i Nesseby i 1876 opplyses det om at hun er født i Vadsø 11/5-1857 og konfirmert 25/6-71. Hennes far er fisker Johan Jakob Eriksen, Vadsø. Kjeldeinformasjon: Finnmark fylke, Nesseby i Nesseby, Ministerialbok nr. 3 /1 (1865-1876), Vigde 1876, side 196. Permanent sidelenke: Lenke Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Bra jobba Randi! Men dette bekrefter jo at Ingeborg het 'Johansdatter', og at det var faren som het Eriksen. Ikke uvanlig at barna etterhvert tok faren`s etternavn på slutten av 1800-tallet( Hun kaller seg jo Eriksen når Ingvald blir døpt i 1894.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Fant Johan Jakob og Albine`s vielse 1854 i Vadsø landsogn(nr.19)Lenke Finner ikke noe eksakt fødselsår på Johan Jakob,han kan være født alt fra ca. 1820-1830 ifølge folketellinger og vielser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Oops,det står jo 26.10 1828 når han gifter seg for 2. gang,den overså jeg! Får prøve å lete etter konfirmasjonen for å finne begge foreldres navn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Takk skal du ha, Anne!Det var vielsen til Kristian og Ingeborg Størings datter, Anna Pauline, f. 1876 i Vardø, som gjorde utslaget denne gang. Her er vielsen hennes: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6796&idx_id=6796&uid=ny&idx_side=-216>Lenke Permanent biletlenke: LenkeHer er dåpen: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hansen

Kjempegodt jobba, men vedr.hennes far fisker Johan Jakob Eriksen, (innlegg 15) så ser det ut for meg at det står Vardø?, i kirkeboka. mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Det er vel ingen tvil om at Johan Jakob Eriksen er fra Berg på Senja. Det står også Vardø i kirkeboka for Grethe Eliasdatter, men hun er nordtrønder. LenkeVed en brann ved Skaland prestegard høsten 1845 gikk kirkebøkene tapt. Klokkerboka fra 1843 berget, men er ikke komplett. Konfirmasjonen til Johan Jabob finner jeg ikke.Johan Jakobs far er oppgitt å være Erik Eriksen da Johan gifter seg 2.gang. Dette stemmer med opplysningene fra bygdeboka (innlegg 14). At Johan døper datteren Ingeborg er en indikasjon på riktig famile. Johans mor, Ingeborg Andreasdatter var f.1794 som datter av Andreas Rasmussen fra Nordfjord i Berg, f. ca. 1759, d. 1828 og hustru Anne Marie Pedersdatter, d. 1825. Ingeborgs opprinnelse er kjent videre bakover.Jeg finner ingen andre kandidater i bygdeboka som passer bedre.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Det er vel ingen tvil lenger om at dette er rett familie.Og jeg mener og at det står Vardø,ikke Vadsø bak Johan Jakobs navn når Ingeborg gifter seg.Og så må jeg rette litt på meg sjøl,vi trenger ikke dåp/ konfirmasjonen for å finne moderens navn,det har jo John Tore funnet i bygdeboka ! (Var litt trøtt i går kveld,ja)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hansen

Hei, John Tore Det du nevner om Ingeborgs opprinnelse, er av stor interesse. Kjempefint om du kunne sende det du har om henne, e-mail Tore@marinelife.nomvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hei Tore!Trivelig å kunne bidra her. Min mormor, Tevanga f.Einarsen var fra Mefjordvær, derfor har jeg jobbet endel med slekter i dette området. Sender deg flere opplysninger på e-mail når jeg får sett mer på det. Grunnet prestegardsbrannen er dette ikke det enkleste området å lete i, men jeg har jo bygdeboka og noen andre kilder tilgjengelig.Om Erik Eriksen Finnsæter står det at han er født i Borge. Umiddelbart vet jeg ikke hvor det er. Noen kan kanskje bidra her?Ellers vil jeg si at vi nå beveger oss i et landskap med en utrolig vill natur, et område det er vel verdt å oppsøke!Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Finner på DIS-treff en Erik Eriksen bosatt Berg,som er fra Borge,Nordland. Han er født 1791,så det kan vel stemme.Da er det vel Borge i Lofoten (Vestvågøy) det er snakk om,tenker jeg. Skal prøve å finne ham på 'Skifter i Lofoten og Vesterålen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.