Gå til innhold
Arkivverket

[#59817] Ane Olsdtr Grinde


Gjest Unni Solem
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Solem

Hei. Jeg har funnet en seng-gavl som det står Ane Olsdtr Grinde 1840 på. Hvem var denne damen? Trur hun kom fra Horg. Takknemlig for svar. MVH Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Her er de barna som finnes reg. på familysearch.com1. KARI OLSDR - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 15 MAY 1829 Horg, Sor Trondelag, Norway 2. KARI OLSDR - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 13 OCT 1833 Horg, Sor Trondelag, Norway 3. HALVAR OLSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 23 FEB 1823 Horg, Sor Trondelag, Norway 4. ARENT OLSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 03 JUL 1831 Horg, Sor Trondelag, Norway 5. ESTEN OLSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 13 NOV 1842 Horg, Sor Trondelag, Norway 6. KIRSTI OLSDR - International Genealogical Index Gender: Female Birth: 04 FEB 1836 Horg, Sor Trondelag, Norway 7. GURU OLSDR - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 01 JAN 1839 Horg, Sor Trondelag, Norway 8. ROALD OLSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 14 JAN 1827 Horg, Sor Trondelag, NorwayAltså ingen Anna Olsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Solem

Hei og takk for at dere hjelper meg. Jeg vet ingen ting om denne damen. Kanskje hun fikk denne senga i konfirmasjonsgave..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Solem

Hei Dette kan være rette person.. Men vet ikke hvordan jeg skal lete for å finne ut mere om henne. Jeg har lett i konfirmasjonbøkene, men finner henne ikke der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Mener jeg fant konfirmasjonen hennes i går,men nå er alle de scannede kirkebøkene 'svartlagt',og det er umulig å få fram noe. Får prøve senere i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Konfirmasjonen var her, høyre side nummer 8 (1820) LenkeIhvertfall kan det tolkes som Anne Olsdatter, datter av Ole Grinde, men det er noen flere 'krøller' der jeg ikke kan tolke...K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Mora heter Elen. Anne er 17 år og sannsynlig den som ble døpt i 1804 - se innlegg 5. En søster Sirri 15 blir konfimert litt lenger nede på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg var nok litt rask her. Etter farens navn står det gdm dvs gårdmann. Sammenlign med de andre fedrene. Jeg tror kanskje jeg har funnet henne i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Lillegjerdet under eller utskilt fra Grinde:Anne f. 1804. Levde i 1831. Trolig bosatt på Strinda i 1850. Det er i alt ni søsken, innbefattet søsteren Siri født 1805.Foreldre:Ole Jonsen Grinde, født 1775, død 1850, gift 1803 første gang med Marit Altsdatter Midttømme (Midttømmeskalvhagen), født 1775, død 1821.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Astrid,hvor finner du at mora heter Elen?(innlegg 9) På FS står det at Marit Altsdatter Midttømme er mora,samme som du har funnet i bygdeboka(innlegg 11) Her står da også navn på 6 barn,går ut fra at de er fra 1. ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Her er dåpen til Anne Olsdatter Grinde,venstre side.Sp. Halvor Grinde og Anne Olsdatter Grinde Løkken: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Horg i Støren, Klokkerbok nr. 692C01 (1802-1808), Kronologisk liste 1804, uten sidenr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16240&idx_id=16240&uid=ny&idx_side=-10>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Anne J Engmo:Hvis du leser 10, så sier jeg der at jeg tok feil i 9.Anne Olsdatter Grinde døpt innlegg 13 er henne jeg har funnet i bygdeboka. (går jeg ut fra)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Til (10): Jeg lurer på om det står 'hsmd', altså husmann, etter farens navn ved konfirmasjonen til Anne, og ikke gårdmann? De øverste på konfirmasjonslisten står det 'gmd' på, mens de nederste er det en ekstra sløyfe opp på - hvis de står i rekkefølge etter sosial status er det husmenn som står nederst på listen. K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det står jo hmd ved hennes dåp tydeliglig og klart, så det er godt mulig kråketærne etter farens navn ved konfirmasjonen skal forestille det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Da er det årstallet 1840 som gjenstår som en gåte...? Jeg kan ikke finne Anne Olsdatter Grinde gift i 1840 hverken i Horg, Strinda eller Melhus - hvilke andre nærliggende menigheter kan det være? Hva slags andre begivenheter kunne være knyttet til årstallet?Eller er det en som ikke kan skrive som malte bokstavene og tallene på sengegavlen og byttet om 4-tallet og nullen tro? Det hendte jo at de ikke var helt stø med bokstaveringen på den tiden...K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Solem

Hm..ja dette er en nøtt for meg. Er så glad for at dere engasjerer dere så mye for å hjelpe meg. Har forhørt meg litt i dag, og fikk vite at dette muligens var mor til Ane Nilsdtr f. 1826 eller 1829.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Astrid Ryen

Man kan ikke basere seg på at presten skriver feil navn på foreldre i kirkeboka. NOE kan av og til være feil, fornavn eller farsnavn men sjelden begge deler. Etter min erfaring.Hva skulle ha vært foreldrenes navn etter din mening?Du nevner en Ane Nilsdatter i innlegg 21. Har du mer informasjon om henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Solem

Hei. Jeg leter etter opphavet til Ane Nilsdtr. Hun fikk et barn, Eli f.1849, med Johannes Olsen Nordtømme fra Horg. Men etter at jeg fant denne sengegavlen, som det står Ane Olsdtr Grinde på, så er jeg litt i tvil på om det kan være Ane Nilsdtr som var mor til Eli.Kanskje det er en skrivefeil i kirkeboka? At det skal være Olsdtr istedet for Nilsdtr.....? Jeg vet mye om Eli og om hennes far, men ikke noe om hennes mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Kanskje ikke så dumt å prøve å finne Eli`s konfirmasjon,for å se om der står Olsdatter eller Nilsdatter ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.