Gå til innhold
Arkivverket

[#59821] Christense J H Rasmusdatter, Enga, Meløy


Gjest Oddleif Ellingsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

I 1840 er det skifte etter Benjamin Olsen Berge i Enga i Meløy, og hans ektefelle er da Dorthea Pareli. Barn: Peder Benjaminsen 50 år, Ole Benjaminsen 42 år, Lars Benjaminsen 37 år, Hans Benjaminsen 29 år, Ane Benjaminsdatter 40 år, Boletha Benjaminsdatter 33 år, Sophie Benjaminsdatter som var gift med Fordel Østensen MeløeDorthea Pareli er nevnt som datter i skiftet etter sin mor Sara Maria Pareli i 1813. Dette er et ganske omfattende skifte, og vil føre for langt å gjengi i sin helhet her. Kan jo skrive opp Saras barn:1)Nils Jacobsen som var død, og barna hans fikk dermed arven etter bestemoren.2)Ole Jacobsen som var død, og barna hans arvet bestemoren3)Hans Christensen Pareli som var død, og barna hans arvet bestemoren.4)Boletha Christensdatter som var død, og hennes barn arvet bestemoren.5)Anne Elisabeth Pareli som var gift med Peder Tostrup6)Doreth Pareli som var gift med Benjamin Berg.Skal se om jeg finner noe mer i skiftene før 1811(har sett i de utmerkede skiftene 1811-45 for Meløy/Rødøy/Lurøy/Træna av Svein Edvardsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Sara Maria Pareli er nevnt som datter i sin mor Boletha Christensdatters skifte i Enga i Meløy i 1801. Boletha var da gift med Lars Andersen. Det står mer i skiftet her, men jeg går over til boka 'Slekten Benkestok' av Wilhemine Brandt. Tar Sara som nr. 1 med aner dobbelt bakover:1)Sara Marie Parelius Foreldre:2)Lars Andersen født 1751. Gift 1 i 1776 med Maren Olsdatter Parelius(ca 1747-1782). Ble gift 2 i 1783 med Boletha Christensdatter Parelius(søsterdatter av hans 1.kone) Lars ble gift 3 i 1802 med sin slektning Anna Arntsdatter Norum Han døde i 18223)Bolethe Christensdatter født 1761 og død i 1800. Besteforeldre:4)Anders Christensen d.e. født ca 1721 på Enga, men bodde i 1757 på Harfield i Meløy. Gift i ca 1749 med Ane Larsdatter5)Ane Larsdatter født ca 1720 og død i 1796. Det ar skifte på henne 22.06.1797. Det var hennes 2.ekteskap.6)Christen Hansen Kongsvig(var vel Konsvik) født ca 1720 og bosatt på Meløen. Han døde i 1796. Han er beskrevet som en 'ætling' av P.A.Tostrup. Gift med Sara Marie Parelius.7)Sara Marie Parelius født 1727, og hun døde i 1813. Hun var først gift med Jacob Olsen i 1750, og han var fra Hustad i Gildeskål. Han var født 1715 og døde i 1756.14)Ole Jonsen født ca 1678, som ble gift med Anna Elisabeth Nilsdatter Parelius15)Anna Elisabeth Nilsdatter Parelius.Jeg vil anbefale deg å låne boka 'Slekten Benkestok' av Wilhemine Brandt. Det er nok mer å finne i denne boken enn det jeg har listet opp her, og det er sikkert noen 'eksperter' der ute som også kan bidra med noe mer fra andre kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddleif Ellingsen

Takk Anne Lise for innspillene.Moren til Christence er da sannsynlig enten Anna Elisabeth Benjaminsdatter Berg (f1798. Hennes foreldre Benjamin Olsen Berg og Dorthea Christensdatter Parelius. - eller - Anna Elisabeth Larsdatter Parelius (f1789. Hennes foreldre Lars Andersen og Bolette Christensdatter Parelius. Begge hadde tilknytting Enga og riktig tidsalder.OE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvis du ser på dåpen du la ut link til, så mener jeg at det står at Anne Elisabeth var datter av Benjamin Olsen Enga. Så jeg tror hun som ble født ca 1798 er den riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihar aner fra Anne E. Berg og hennes bestemødre var søstre, så deres aner treffer mine på flere punkter. siden det er flere sider steiols 5 @ start punktum no går ut fra at du klarer å tolke den. (laget slik for å slippe spam)Hun har aner i Storch og Schrøder slekten også i tilleg til Benkestokkobs Linken til Christenses ekteskap virker ikke.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Da er kanskje John Daniel Christensen Herstad sønn av Christen Tollefsen Herstad(1786-1815), og Berit Elisabeth Hansdatter? Jeg har foreløbig ikke registrert barn på disse. De ble gift i 1815. Jeg har noen av anene på Christen Tollefsens farfarside, og han er etterkommer i 5. generasjon av mine aner Lars Hansen(ca 1642-ca 1710) og kona Berethe Pedersdatter. Lars het jo ikke Norum til etternavn, men var bror av Hermand Hansen Norum(ca 1638-ca 1714).Anne Lise Hovdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddleif Ellingsen

John Daniel Christensen hadde en oldefar som het Christen Tollefsen.Sammenhengen er som følgende: Far til John Daniel Christensen (1817-1875) er Christen Erichsen, Herstad (1789-1851), mor er Berit Joh(a)nsdatter(1790-1840)sannsynlig fra Træna. Christen Erichsen foreldre er Erich Olsen,sannsynlig fra Tjong (1759-1830) og Christiana Christensdatter,Herstad (1753-1837). Christiana Christensdatters foreldre er Christen Tollefsen, Herstad (17??-1787)og Berit Olsdatter Norum, Esvik. Berit er da datter av Ole Hermandsen Norum(1686-1755) og Johanna Olsdatter Storch (1702-1777).Mvh OE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja der fikk jeg noen nye navn i slektsprogrammet, og ryddet opp i noen dobbeltregistreringer så tusen takk. Som foreldre til Ole Hermandsen Norum har jeg Hermand Hansen Norum født ca 1638 og død ca 1714 da det var skifte på han, og hans 2 kone Ragnhild Pedersdatter. I 1701 var Hermand oppsitter i Etzvigen i Rødøy, og oppgitt å være 63 år. Ifølgeboka 'Per-Andersenslekten' viser skiftet etter han den 09.07.1714 at Ezvigen var et betydelig gårdsbruk. Hermand og Ragnhild eller Ragnille hadde 7 barn sammen. Som foreldre til Hermand Hansen Norum og broren og min forfar Lars(ca 1742-1810: Hans Andersen Sleipnes(ca 1590-1608, og død før 1666) og kona Else Hermandsdatter. Som hennes far har jeg Hermand Schrøder på Sleipnes. De eldste grenene her er kanskje litt usikre. Se ellers webdebatt 4851,27090 og 42419 her på Digitalarkivet. Nå kommer vi jo litt utenfor temaet her da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Leser en gammel debatt her, og ser at min forfar Lars Andersen Sleipnes har fått feil levetid. Han levde selvfølgelig fra ca 1642-1710.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Oddleif Ellingsen

På gården Enga fantes det en Rasmus ifølge Meløy innrulleringsmanntall 1824. Han er født i Bergen. Er det noen som kan tyde hvor han flyttet? Mvh OE

bilete11061.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddleif Ellingsen

Det er vel niels olsen som flyttet til meløya, jeg tror det står at rasmus flyttet til førde i bømlen. ligger vel i sveio kommune idag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Du har sjølvsagt rett, eg las på feil person. Eg er samd med deg at det kan sjå ut til at Rasmus er flytta til Førde, men at det skulle stå 'Bømlen' etterpå, det ser eg ikkje. Biletet er ikkje skarpt nok. Eg har sjølv foto av den fyrse sida som er skarpare, men eg har berre fotografert venstresider, ikkje høgresider, så mine foto er til lita hjelp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.