Gå til innhold
Arkivverket

[#59828] 'Oversetting' av felt i Lysningsprotokoll


Gjest Inger Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Pettersen

I Lysningsprotokoller er det et felt som heter 'Når er lysning forlangt? Når utferdiget?' Er det noen som kan være så snill å fortelle meg hva 'Når utferdiget' betyr? Er det den datoen de giftet seg? Noen steder er begge datoer det samme, andre steder forskjellige, ytterligere andre steder står det Viet + dato.Mvh Inger Pettersen,Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Å utferdige er det samme som utføre. Den datoen, opptil 3 ganger, ble ekteskapet kunngjort - lyst i kirken før vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Da vil det si at jeg kan finne det på flere steder eller? Beklager så dumme spørsmål, men jeg er en 'novise' i dette gamet. F.eks. nr 36 Lenke Giftet de seg 23.11.1925. Dette er mine besteforeldre, men ingen vet når de giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei.Dette er en lysningsprotokoll og det står ingenting i denne om når de giftet seg. Kun om når lysningene før vielsen skjedde.Slik jeg tolker de datoene så ble lysningen forlangt (stort sett av brudgommen) den 18/11 og lysningen i kirken skjedde den 23/11.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Da må jeg finne andre alternativ til å få vite når de giftet seg. Aktuelle kirkebøker for det tidsrommet er ikke lagt ut. Tusen takk til dere som hjalp meg med dette spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Selve kirkeboka ligger nok på det aktuelle prestekontoret. Hvis du tar kontakt med dette kontoret og oppgir navnene og lysningsdatoen, bør det være mulig for dem å foreta et raskt oppslag for å finne vielsesdatoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.