Gå til innhold
Arkivverket

[#59829] Oslo-opplysninger mellom 1875-1900


Gjest Tor Rustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei TorDet finnes jo adresselister for Oslo i hvertfall for 1915, men sikkert før også. Men jeg ser at hans kone er 53 år ved folketellingen 1900, og da er det vel liten sjanse for at hun kan ha blitt mor etter 1900.Nå kan de jo teoretisk ha fått barn feks mellom 1875 og 1885 som kan ha flyttet hjemmefra.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Kronstad

Hei Tor! Jeg har funnet en del opplysninger i skannede kirkebøker. Prøv der å finne når de ble gift og deretter ser du på fødte årene etter. Sørg for at foreldrenes navn kommer tydelig fram.Mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Det er nok mulig at jeg må gå løs på kirkebøkene. Spørsmålet er da vilken menighet Helgesensgate tilhørte? Ellers så står det vel ubesvart om adressebøker før 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Oversikt over menigheter og gater i Oslo 1899 finner du her: LenkeOg jeg ville tatt kontakt med byarkivet i Oslo ang adresser 1875-1900Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

For Christiania er det flg. adressebøker før folketellingen 03.12.1900:1838-57-61-63-66-72-73-74-77-81-82-83-84-85-86-88 og deretter årlig. (Adresseboken er ajourført oktober/november året før)I tillegg finnes det bytellinger for årene 1883, 1885 og folketelling 1891.Byarkivet har det meste, det øvrige finnes på RA/SA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

I folketellingen 1891 burde vel alle eventuelle barn ha bodd hjemme hos foreldrene, så den folketellingen er det verd å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Med utgangspunkt i at Jens og Karoline ble viet 1875 eller senere, burde evt barn være konfirmasjonsklare 1889 eller senere. Jeg sjekket alle konfirmerte i Grønland krets for denne perioden med varianter av patronym som begynte på Jens og Johan uten å finne noen med far = Jens Johannesen.Jeg vil foreslå at du søker gjennom samme tidsbolk for konfirmerte i Paulus kirke. Helgesensgt tom nr 42 skulle iflg Kredsinddelingen ved Samlagsafstemningen i Kristiania 1899, tilhøre Paulus menighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg ville anta at en vanlig innflytterfamilie flyttet gjennomsnitlig minst 5 ganger i den aktuelle perioden over 11 år - trolig oftere. Men dette kan selvsagt være et unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Geir:Selvsagt har du rett; jeg tok en kjapp summering av adressene som bestefar min var bosatt på fra han flytta te by'n i 1896 til han flytta hjem igjen til Skedsmo i 1907. 8 forskjellige steder på den relativt korte tida ! Arupsgd 22, Schweigaardsgd 85, Munkegd 5, Nonnegd 9, Schweigaardsg 58b, Nonnegd 1 osv. Som du ser, forholdsvis stedbunden til Grønland og Oslo og jeg har grunn til å tro at dette var ganske vanlig for de som bodde i denne delen av byen. En flyttet ofte, men ikke så langt. Derfor mitt forslag (9) til Tor og Byarkivet åpner uansett ikke før over helga !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Takk for alle innspill. Jeg er også klar over mobiliteten som mange hadde, men Helgesengt. var likevel et utgangspunkt. Noen ganger kan en jo ha flaks også...Et 'siste' spørsmål: Hva er lettest å lete i (med basis i de opplysningene jeg har, se ovenfor): Bytellinger eller adresselister?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

13 : hvis du med adresselister tenker på adressekalendrene, så er dette en serie trykte bøker, og dermed letter å gjennomlese enn håndskrevne folketellingslister

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Hjertelig takk for utfyllende svar Tore. Da blir det en Oslo-tur på meg ved en anledning.Selv i så 'enkel' sak som dette er det morsomt (men selvsagt mer arbeidsomt) å lete i papirer enn den bekvemme veien nettet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.