Gå til innhold
Arkivverket

[#59831] tippoldefar Ole Olsen


Gjest Inger-Marie Næsset
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Marie Næsset

Lurer på om det finnes noen som kan hjelpe meg. jeg sitter med et avisoppslag om min manns tippoldefar, Ole Olsen som skal være født 24.11.1848 på Steinmoen under Strand. Jeg klarer ikke å finne ham som født i hverken kirkebøker eller i Hitterdalsboka. Ole giftet seg med Anlaug Johannesdatter Klevkas i Hitterdal. Ole døde 11.04.1939 i Heddal.Dersom noen kan hjelpe meg så ville jeg blitt kjempeglad. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Jeg fant akkurat vielsen til Ole og Anlaug Lenke Her kommer det fram at far til Ole het Ole Asmundsen så dette kan nok være riktig gård.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg dåprn til Ole i 1848 også.Se høyre s. i kirkeboka, dåp nr. 85:LenkeF. 24 nov dpt 10 des. Ole Olsen Stenmoen , foreldre: Gardmann Ole Amundsen og hustru Judith Pedersdatter, Stensmoen.Synes det står 12. barn ?Det er samme familie som bor på gården jeg fant i 1865-tellingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Hjertelig takk for hjelpen!!Jeg trodde det stod at denne Ole het Steen til etternavn og ting gikk nok litt for fort når jeg lette etter ham i kirkebøkene. Da er det vel bare å lete etter flere av de 12 barna.Takk nok en gang.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Hjertelig takk for hjelpen!!Jeg trodde det stod at denne Ole het Steen til etternavn og ting gikk nok litt for fort når jeg lette etter ham i kirkebøkene. Da er det vel bare å lete etter flere av de 12 barna.Takk nok en gang.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Hjertelig takk for hjelpen!!Jeg trodde det stod at denne Ole het Steen til etternavn og ting gikk nok litt for fort når jeg lette etter ham i kirkebøkene. Da er det vel bare å lete etter flere av de 12 barna.Takk nok en gang.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg er ikke sikker på at notatet gjelder 12. barn, eller om det skal bety 12. dåpsbarn ?Fant kun den enedatter nevnt ved foreldresøk.Ellers lurer jeg på om dette kan være Ole Olsen som tjenestegutt i 1865?( Men her var flere navnbrødre i nær alder?)Skal se om jeg finner flere opplysninger.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Takk nok en gang.Tror du at den Kari som bor sammen med Ole og Anlaug er søster til Anlaug. Anlaug hadde en søster som i følge kirkebøekene var født i 1829 og da er det vel mulig at dette er den samme?Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Er det noen som kan tyde navn på foreldrene til Ole og Judith samt tyde hvor de kom fra. LenkeDe står som nr. 13Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Tror nok at Kari var en søster av Anlaug.Til neste spørsmål. Tolker teksten slik:Ungkarl Ole Olsen Klevdal under Nordre Mørk. ( nr. 42)Pige Susanna Jacobsdatter , Sanddok? av TindBakka i Hovind , Tind prost...?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Finner de fleste av disse gårdene nevnt i samme området i 1900:Her er Klevdal u. Mørk. LenkeLurer på om det skal Være Sandodden, Tinn?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Takker så mye for hjelpen!Nå lurer jeg på om ikke faren til Ole het Osmund Olsen eller har jeg misforstått helt. Ekteparet står som nr. 13 (se lenken i mitt innlegg nr. 13)Ser at det står oppført noen yrker på Ole og Judith samt at det står en tekst helt ute til høyre. Lurer veldig på hva dette kan innholde av opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Prøver med nok en tyding:Gardmand og fiskermand? Ole Osmundsen 40år synes det står f. Hova , Lillehavnaas? steensmoen, Hova i Fyrisdal?? Pige Judith Pedersdatter , Gamle Sandland?? Finner ikke ut av teksten helt til høyre??Vet ikke om dette hjelper?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Takk igjen!!Kan det være at det står Gamle Sauland?? etter født på Judith.Fant en Judith Pedersdatter født i Sauland i 1811 men nå vet jeg ikke hvor jeg skal lete videre. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er dåpen til Judith fra kirkeboka . Se v. s. 2. rubrikk: Lenke Søndelansd kirk. dåp Judith far Peter Nilsen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Hjertelig takk for hjelpen!!Dette er helt fantastisk. Nå er mannen min også imponert. Vi hadde navn på hans tipp oldeforeldre men i løpet av dagen er vi nå tilbake til tipp-tipp oldeforeldre.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg gjorde et foreldresøk på Petter Nilsen og Torbor Halvorsdatter for å se om jeg kunne finne flere barn.Legger lenke til den først jeg fant her, Birgit Pedersdatter, Røysa f. 1801: Lenke Hjartdal er nevnt på de første barna.Birgit P. 18 aug 1801 Røyse. Halvor P. 21 jan. 1805 ListulJudith 12 mai 1809 , Liatul. ( sikkert død før Judith f. 1811?)Judith f. 1811, som vel var den du søkte.Nils P. Schaardal 1. nov 1814Gunhild P. f. 4 apr. 1822 Sauland.Det kan muligens finnes flere barn innimellom Litt langt hopp fra 1814 til 1822?Vi får kikke i kirkebøker og muligens i 1801-tellingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kommer dessverre ikke inn på søking i kirkebøker i dag av en eller annen grunn.Håper du finner disse barna også i kirkebøker i Telemark.Lykke til! Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.