Gå til innhold
Arkivverket

[#59841] Europa i sommer. Genealogiske, slektshistoriske steder jeg bør besøke?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJeg reiser en rundtur i Europa i sommer. Det som er bestemt er at jeg skal kjøre: Celle (Tyskland) - Moseldalen (hvor jeg bodde et år) - Trier - Luxenburg - nedover gjennom Frankrike og Sveits til rivieraen - en uke i Sirmione (ved Gardasjøen) - Munchen - og så gjennom Tyskland og hjem.Jeg synes ferie er flott, men jeg må ha noe å gjøre i ferien. Ikke bare ta bilder av strender og slott. Så derfor lurer jeg på om det finnes noen av dere som kan gi meg tips om hva jeg skulle besøke av steder som har en genealogisk tilknytning til mitt hjemland, og som jeg kanskje kunne publisert på hjemmesiden min.MvhLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

stamfaren for slekten Bonnevie er født i Antibes i Provence, så et bilde derfra og fra byens arkiv kunne sikkert passe inn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Mange tyske bergverksfolk innvandret jo til Norge på 1600-tallet fra gruvefeltene i Harz og Erzgebirge, ikke minst fra Freiberg-området nær Dresden. De tok sin tyske bergmannskultur med seg. Sølvverket på Kongsberg hadde lenge faglig kontakt med Freiberg-miljøet. Men det passer kanskje ikke helt med reiseruten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Til Kvikne Koparverk kom det i 1636 10 hyttefolk og6 kolbrennere som alle vart henta frå koparverket iSangerhaüsen (Mansfield-distriktet) i ThüringenEtterkommere bl. a. i slekten Franck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Apropos Antibes - vedlagte bilde tok jeg i Antibes for ei stund siden. Jeg fant også et annet, lignende 'bilde' der, av en mann med stav og en hund e.l. som gir ham et brød(?). Er det noen som vet hva dette har med Antibes å gjøre?Jeg er forøvrig interessert i bilder som kan kobles mot slekten Franck (jfr innlegg 5).

bilete4915.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Lars Ove, et alternativ til å ta bilder av slott og strender i München er nå et besøk i Hofbraühaus og Paulaner bl. a. men det kjenner du sikkert til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ut i fra innlegg 1 tolker jeg Lars Ove dithen at reiseruten går vestenfor Hartz (ihvertfall på vei sørover). Sangerhausen ligger på østsiden. Jeg skal forresten selv til Sangerhausen i løpet av sommeren eller høsten (som del av min Thüringen-reise).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Takker så mye (foreløpig) for mange tips. Jeg vet ikke hva jeg rekker i Frankrike da det vissnok skal forgå et årlig mosjons-ritt i den uken jeg er der.Når det gjelder nord-italia så skal jeg være en uke ved Gardasjøen,og derfra reiser jeg som sagt via Munchen og nordover.Så jeg tenker at Hartz ligger i 'min løype', og jeg følger Tores oppfordring til å dra til Bloksberg. (mener å huske at min eks-kone ga meg samme oppfordring et par ganger) Ser her Lenke at Hartz er nevnt.Og jeg vil definitivt følge Reidars (7) oppfordring.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Slekten Michelet stammer/kommer fra byen Metz, et sted ved grensen mellom Frankrike og Luxemburg. De måtte flykte til Norge fra Frankrike pga. religionskrig (hugenotter og katolikker).mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

her er en omtrentlig reiserute for Lars Ove. Du er jo ikke langt unna arkivene i Leipzig, Magdeburg og Eilenburg, Lars Ove.

bilete4927.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(14) Det kan jo være noe misvisende, men merke på V i Venezia er Sirmione (ved Gardasjøen). Kartet er forøvrig hentet fra NAFs reiseplanlegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Torgeir'Nåla' viser nok Sirmione helt sør i Gardasjøen, 157 km fra Venezia. Og NAFs kart er greit nok, men kommer ikke i nærheten av Google-maps: LenkeLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Heisan, denne turen høyrast spennande ut. Kva tid reiser du? Eg dreg sjølv sørover i byrjingi på juli, via Trier, Luxembourg, Basel og Milano til Cannes. Der vert eg å treffa på Bijou plage i alle fall i 14 dagar! Det hadde jo vore kjekt å treffast!Elles til spørsmålet ditt; det har vel neppe direkte tilknytting til innvandring til Noreg, men om du har høve til det; statsarkivet i kantonen Glarus i Sveits har eit fullstendig ætteregister for alle innbuarar i kantonen attende til om lag 1600, ei imponerande samling der hovudparten vart forfatta av lokale borgarmeistarar i siste helfti på 1800-talet. Det er virkeleg verdt å sjå!God tur!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, Google Maps er et flott hjelpemiddel,men jeg har ikke sjekket om man der kan legge inn flere via-punkter. Her er i hvertfall et som viser at det er 29,3 mil fra Celle til Eilenburg, om du skulle ønske å ta en tur dit Lenke,12.632663&sspn=0.128774,0.32135&ie=UTF8&z=8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Lars (17):Vi reiser 9 juli. Er i Kochem fra 11-14 juli, så Luxenburg, Frankrike også videre. Har ikke bestilt noe før Garda 19-26 juli.Kanskje vi skulle hatt en 'genealogisk aften' der nede?Reidar (13):Jeg har kopiert bilde, og skal ta det med meg, i tilfelle jeg glemmer å innta dette fludiumet :-)Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Lars: det skal iflg. min schweitser-venn vaere den samme registrering i alle Schweitziske kantoner, ikke bare i Glarus. Og om du f.eks. er oppvokst og bosatt i Oslo (?) blir hans sveitseropprinnelse registrert i hjemme-kantonen. Der kan han finne hele sin slekt i ca. 400 aar, et fantastisk tilbud til slektshistorikere. Dette minner kanskje litt om den norske Folketrygden og vaare f-nummer ? Mine norsk-engelske barn og barnebarn er registrert i Oslo.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Arnfrid:Ja og Eilenburg er bare 134 km fra byen Quedlinburg som jeg skal overnatte i. Så det er fullt mulig.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Helge, desse registreringane finst nok IKKJE i alle sveitsiske kantonar. Etter kva eg er vorten fortald, er Glarus ein av svært få. Eg har ikkje vore overalt, men forespørsler i Bern og Valais har gitt negative resultat.Lars Ove, tidspunktet høver jo svært so bra med min reise. Eg kjem til å vera i Cannes mellom 14. og 19. juli, men det vert ikkje mykje tid på deg om du skal rekka over alt. Om du kjem til Cannes, må du ikkje gløyma badebukse!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Til Lars Ove.Det blir spennende å lese hvor mye du har rukket å gjøre i forhold til alle forslag som kommer inn. Jeg husker godt da jeg besøkte Gardasjøen på bilferie i 1983. Vi reise først ned til Lido de Jesulo og var innom Venezia. Det var fryktelig varmt i juli det året og da vi kom til Gardasjøen kjente vi den deilige vinden som kom ned ifra de nærliggende alper og det var vidunderlig. Det fantes ikke air-condition i bilen så døtrene mine på 5 og 9 år satt bak med spruteflasker med vann og dusjet over oss.I midten av juni 1997 var min kone og jeg på biltur til Frankrike og i St. Tropez mener jeg ganske sikkert at jeg på avstand filmet prinsesse Diana med videokamera, som var ombord på en engelskregistrert yacht. Vi satt på en fortausrestaurant ved havnen og yachten lå fortøiet med akterenden til kai. Filmen har jeg på VHS kasett og vil snarest forsøke å få den spilt over til DVD. Hvis noen kjenner til et sted hvor dette kan gjennomføres til en ikke altfor dyr pris er jeg interessert i tips. En kombinert VHS og DVD spiller koster i underkant av kr. 3000.-. Dette var litt på siden av temaet, men en det berører jo noe av din reiserute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Lars Ove,ettersom du reiser nedover Rhone-dalen vil jeg anbefale deg å stanse i Beaune, der hvor elven Auxerre renner ut i Rhonen. I byen er et av (hvis ikke det første ??) pleiesenter for eldre og syke, Hospices de Baune, med en helt fantastisk historie om adelskapet i de trakter. De har også noen av de beste vinene og vinmarkene i den delen av Rhonedalen, som vel også gjør besøket verd.http://www.hospices-de-beaune.com/gb/hospices/En ekstra dag gir deg også Dijon og Chablis. Etter det kan du bare kjøre gjennom Lyon!Bon voyage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Lars Ove,Når du er i Antibes og du synes det er på tide å smake litt på en 'Rose de Provence' (eller to) må du komme innom meg 'rundt hjørnet' i St Paul de Vence, så vi kan fortsette å diskutere mine Hedmark aner, tema 58134 (3, 33).Håper været blir bedre i juli enn det er nå!Bon Yoyage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.