Gå til innhold
Arkivverket

[#59842] Syver Kristian Ellingson (1863-1949) - husmann Kneka under Nordby, Norderhov?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

FT1900 for plassen Kneka under garden Nordby i Vakersfjærdingen i Norderhov syner denne huslyden:~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Kristian Ellingsen hf g Jordbrug S - dagarbeider 1862 Norderhov BuBirthe Toriene Olsdatter hm g Husgjerning & kreaturstel 1866 Lunder (Ndhov)Elling Kristiansen s ug 1886 Norderhov BuSegvart Kristiansen s ug 1890 Norderhov BuIver Kristiansen s ug 1893 Norderhov BuEdvard Kristiansen s ug 1895 Norderhov BuIngeborg Eriksdatter Husfaderens mor e Husgjerning 1827 %1837% Lunder (Ndhov)~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Syver Kristian Ellingson var fødd på Ringen under Nøkleby 21.11.1863 av foreldre husmann Elling Christopherson Nøklebyeige og Ingeborg Eriksdotter frå Aure i Lunder sokn.Bertha Thorine Olsdotter var fødd utanfor ekteskap 21.3.1867 som dotter av Ole Trulson, tenestedreng på Hverven, og Sigrid Stenersdotter frå Sandum (under Nøkleby?), men skal ha vokse opp på Ultvedt...(?)Huslyden frå Kneka utvandra i 1907 til Mountrail Co., ND, alle unnateke eldste sonen Elling Kristian Kristianson (Ellingson), fødd 18.9.1886. Ved FT1910 i Mountraill Co., ND er det oppgjeve at Bertha Thorine var mor til fem born, som alle levde (to fødde etter 1900), medan Syver Kristian var far til seks born, men berre fem var i live....Eg har leitt etter dødsfallet til Elling Kristian i Norderhov, og ogso etter ein konfirmasjon, men finn han ikkje... Eg finn han heller ikkje utvandra...To spørsmål:* Kan nokon med lokal kunnskap klargjera opphavet til Bertha Thorine Olsdotter? Vart foreldri hennar gifte?* Er det mogeleg å finna lagnaden til eldste sonen Elling Kristian, fødd 1886?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Berte Torine var som du skriver f.21.3.1867, og datter av Ole Trulsen og Sigrid Stenersdatter Sandum.Etter klokkerboka fra Lunder annex til Norderhov ble Berte Torine døpt 12.mai 1867 i Lunder kirke. Hennes foreldre var da reg.som: Ole Trulsen Tjenestedreng på Støveren og Pige Siri Stenersdatter Sandum. Se dåp nr.6: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8535&idx_id=8535&uid=ny&idx_side=-94>LenkeHun ble forresten konf. 2.okt.1881 i Haug, som Berthe Thorine Olsdatter. Opholdsted Vemeeiet. Nr.23: Lenke.Hun ble g.1.aug.1890m (enkemand) Syver Kristian Ellingsen. Lenke. Kan i farten ikke svare på om hennes foreldre ble gift.Det er flere Sandum i Norderhov, bl.a. en under Øst-Veme. Men jeg tror Berthe Thorine var fra en Sandum lengre oppe i Soknedalen, nærmere Sokna. For ved hennes dåp i 1867 var Inger Olsdatter og Anfin Stenersen Sandum faddere. Det var også Anfin Sandum som ga opplysningene til prest/klokker. Denne Sandum finner du her i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Ellef for spennande og nyttige opplysningar! Eg må ha oversett dødsfallet til Elling Kristian...I mellomtidi har eg fått greie på at Sigrid Stenersdotter var frå Sandum i Soknedalen men fødd på Gol, medan Ole Trulson var fødd på ein plass under Semmen i Ådalen (Lenke).Det ser ikkje ut til at Ole og Sigrid nokon gong vart gifte, men kvar vart det av dei?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Vet ikke hvor Ole og Sigrid vart av. Men ser nå at begge tjente på Bentestøvern (Åsen) i 1865: Lenke.Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Marie Abelgård

Så langt jeg kan se er de ikke lenger i Åsen/ Støveren i 1875. Sigrid må ha vært søster til Anfin Stenersen som fortsatt bodde i Sandum /Anfinnsbråten ( i Norelina opp for Leirfallet på Holleia)i 1875. Datteren, Inger gift med Peder Olsen Sandum bodde der i 1900, men i dag er plassen borte.( Stor etterslekt. Inger kunne ifølge Knut A. Lerfaldet mer enn sitt Fader Vår) Anfinn Stenersens sønn, Ole f. 1853 døde 1877, Aase f. 22.06 1853 gift med Elling Trulsen Kastet ( stor etterslekt i Hole.Sigrid f.09.10 1860 gift med Nils Hjelmerud, Heggebakken. De døde barnløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Tar jeg ikke helt feil viser kirkeboka fra Norderhov: Død 25.feb.1882 - Fattiglem Pige Sigri Stenersdatter f.1835. (Hvor i Hole, inkl. Tyristrand, hun døde, vil jeg ikke gi meg inn på å tolke). Se nr.8: Lenke.Alderen passer ikke helt med hennes alder i 1865-tellingen, men - - -. Langt fra uvanlig.Desverre har sorenskriveren ikke registrert noen arvinger da han førte dødsfallet inn i Dødsfallsprotokollen for Norderhov og Haug. Har bare anmerket *Intet skifte*. Har i alla fall registrert at *Fattiglem Sigrid Stenersdatter født i Gol i Hallingdal ca.47 Aar gl, død paa (?????) i Hole*. Dødsdatoen er reg. som 25.febr.1882.Jeg legger ved et klipp fra Dødsfallsprotokollen. Synd akkurat denne innførselen er litt utydelig. Men Lars og Else Marie kan sjøl ta en titt på CD-en som inneholder disse protokollene. Se bilde 124-2403. Mvh Ellef.

bilete4922.feb.1882 i hole..jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Ellef og Else Marie for nye spennande innlegg.Om det skulle ha interesse, kan eg fortelja at:* Bertha T. Ellingson døydde i Mountrail Co., ND 1.8.1940.* Syver C. Ellingson døydde i Jamestown, ND 24.12.1949.* Sigvart Ellingson døydde i Dexter, OR 12.3.1976.* Iver Ellingson døydde i Mountrail Co., ND 5.2.1966.* Edward Ellingson døydde i Mountrail Co., ND 15.1.1990.Eg har utbede nekrologar for Bertha og Syver C.Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Ser at vedlegget i mitt forrige innlegg falt ut. Nok om det.Mange takk til Lars for opplysningene fra Amerika. Jeg hadde så vidt vært borti denne slekta fra før. I medlemsbladet til Ringerike Slektshistorielag, Hringariki nr.2 - 2004, hadde jeg en artikkel om Palme Eriksen Aure. Lenke.Kom også inn på hans nærmeste etterkommere. Syver Christian Ellingsen var et av Palmes oldebarn. Du finner han på side 11 i dette medlemsbladet. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Tilbake til innlegg (4), hvor du spør hvor det vart av Ole Trulsen.Klokkerboka fra Lunder annex til Norderhov viser at 8.mai 1869 ble viet: Ung. Ind. Ole Trulsen Drolshammereie 22 Aar gl. (Fader Truls Paulsen Heggelien), og Pige Anne Iversdatter Kittilsbyeie 22 Aar gl. (Fader Iver Torstensen Kittilsbyeie). Se par nr.4: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5895&idx_id=5895&uid=ny&idx_side=-151>Lenke.Ikke bare taler alderen for at dette er rett Ole Trulsen. Men at faren er reg. som Truls Paulsen Heggelien styrker også dette. Bruket Heggelien lå under Semmen i Ådalen.Ole Trulsen og Anne Iversdatter fikk ei datter før de giftet seg: Anne Thorine f.7.apr.1869. Se nr.19: Lenke.Kirkeboka fra Norderhov viser at Ole Trulsen, kona Anne Iversdatter og dattera Inger Thorine var meldt utflyttet til N-Amerika den 8.mai 1871. Nr.25, 26 og 27:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Ellef for nye interessante innlegg.Då er det eit spørsmål om ikkje det er Ole Trulson som gøymer seg attom denne karen som søkte om naturalisering i Fillmore Co., MN:~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Name: Ole Traken DrolshammerCounty: FillmorReel: 1Code: 2Volume: BPage: 52~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Kjelde: Minnesota Naturalization Records IndexMed venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Hei:-) Da jeg så dette innl. ble jeg nysgjerring.Har selv en ane m.navn kristian Ellingsen som jeg ikke klarer helt å plassere.Kristian E. får i 1888 en uekte sønn,johan olaf,se lenke.Har funnet en kandidat f.1860,m.n. kristian Fredrik, i N.hov.m.forl.Elling Andersen og Marthe Maria Knudsdatter.Kan ikke finne han igjen som konf.Elling og Marthe M får også en sønn v. navn kristian Otto i 1861,som jeg finner konf.kan min Kristian være den samme kristian dere snakker om som utvandra,tro.Takknemlig for all hjelp. Mvh. MettePermanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Det kan vel ikkje vera mykje tvil om at det er den same Kristian Ellingson du Mette er på leiting etter. Han var enkjemann i 1888, og han budde i Nordbyeiget! So denne forfaren din har solide røter frå Sokndalen, og han hamna i Amerika!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Takk til deg Lars for oppklaringen. Jeg har hengt meg opp i at f.året hans er oppgitt som 1860.Har lurt på hvor den 'knekten' tok veien.Er du i slekt med denne familien? Johan Olaf er min bestefar.Han tok etternavnet Østby. Mvh. Mette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Dette var spennende. Jeg stusset også over f.året 1860. Men-, 3 år fra eller til var langt fra uvanlig.Siden det i 1888 var Kristian Ellingsens 2.lejermaal, har han nok enda et ukjent barn. (Ikke det letteste å finne, da Syver Kristian Ellingsen stundom vart reg. med begge sine fornavn, mens andre ganger kunne han bli skrevet for kun Syver Ellingsen eller kun Kristian Ellingsen).Jeg kommer forresten inn på samme anene som Syver Kristian. Hans morfar Erik Palmesen Aure (i Strømsoddbygda) 1804-1841 var bror av min tippoldemor Gunhild Palmesdatter Aure/Finnevolden 1816-1884. Har en god del om deres aner.Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Jau, Mette, langt uti er ogso eg av same ætti frå Strømsoddbygdi, men eg har ikkje oversikti framfor meg nett no.Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Jeg mistenker Syver Christian Ellingsen for å være far til ei Marta f.26.jan.1885. Her er han i tilfellet gitt navnet Henrik Kristian Ellingsen. Men han var Tjener paa Vager, og født 1863. (Klokkeren visste nok ikke datoen). Se nr.3: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1114&idx_id=1114&uid=ny&idx_side=-121>Lenke. Finner heller ingen Henrik Kristian Ellingsen f.1863.Da Syver Kristian Ellingsen ble viet 7.mai.1886 er han i Klokkerboka reg. med opholdsted Vager, men er gitt feil fødselsår. Se nr.7: Lenke.Ministerialboka har rett fødselsår, samt opholdsted: Tjener - Vager. Nr.7:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Hei Ellef :-) Jeg har også lurt på om ikke Kristian E. er faren til Marthe.Lurer på hvorfor han har oppgitt at bare 5 barn er i live v. utflyt.Min ane er jo høyst levende, skjønt han ble bortsatt.Jeg er veldig intr. i det du har om denne fam.Er det mulig å bestille Hringariki 2.2004.Burde kanskje melde meg inn i laget da jeg har mye slekt fra Norderhov.Min mail adrs. mettfaus@online.no, om du vil sende meg det du har. Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

Dette er kanskje litt på kanten av innlegget men i innlegg nr 10 så nevnes Truls Paulsen/Poulsen han ble gift med Henrikke Olsdtr semmeneie, de hadde bl.a. en sønn Peter f. 1850, han har jeg foto av tatt ca 1875-79.Tom tlts@sensewave.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Tom (19): Dersom du har kopi av fotoet av Peter Trulsen er jeg interresert. Regner med Soknedalen lokalhistoriske forening også er det.Mette (18): Jeg har sendt deg denne artikkelen fra Hringariki nr.2-2004 som vedlegg i en e-post. Besto av 3 deler. Sendte også en anesirkel som går fra Erik Palmesens søster Gunhild, og ut hennes tippoldeforeldre. Etter du har sett artikkelen kan du bytte henne ut med Erik Palmesen.Om noen dager sender jeg en RTF-fil på ca.40 A4-sider med Eriks aner. Må først legge noen biografier inn på nytt.Ringerike Slektshistorielag tar gjerne imot nye medlemmer. Jeg lenker hjemmesiden, slik at du ser hvordan du blir medlem: http://home.chello.no/grover/Ringerikeslekt/Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei igjen. Til (18):Hvorfor Syver Kristian i 1910-tellinga i Amerika opplyser at han bare har 5 barn i live, vet jeg ikke sikkert.Kanskje fulgte amerikanerne samme skikken som her til lands. Her var det jo ikke vanlig at menn oppga barn de hadde utenom ekteskapet. Dette kan nok de som er bedre kjent med Amerikanske forhold svare på.Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Berre ein kort kommentar til siste innlegg. Jau, i Amerika hadde folk liten lyst til å fortelja om sidesprang, då som no.Elles har eg vore livsvarig medlem av Ringerike Slektshistorielag i mange år, og det har eg aldri angra på! Og eg vonar eg lever ein del år enno...Med venleg helsing frå eit etter kvart nesten snøfritt Geilo,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.