Gå til innhold
Arkivverket

[#59851] Inger Dorthea Iversdatter f. ca. 1785 ( Iwersd. ) Hvem var hennes foreldre ?


Gjest Kjell Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Johannessen

Inger Dorthea Iversdatter f.ca. 1785, gift i Domkirken i Bergen 30.12.1810 med Daniel Christian Bertelsen. Hvor kom hun fra. Hvem var hennes foreldre.mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kanskje faddere ved dåp til barna kan vise noe, eller og kan det være foreldras fødselsår der? Marthe Berthine 1815/korskirken: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=19&filnamn=dp12011816&gardpostnr=10&personpostnr=28#nedre>Lenke n° 14: Permanent sidelenke: Lenke Ikke greier jeg å lese navna til fadderne her!Wilhelmine Maria i 1818/domkirken: Lenke N)115: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. A 10 (1816-1821), Fødte og døpte 1818, side 82. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Ingen Iversen blant faddere, men en Johannes Bertelsen som kan være en mulig farbror.Daniel Christian i 1821/Korskirken: Lenke Høgre siden: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Korskirken, Klokkerbok nr. A 4 (1820-1832), Fødte og døpte 1821, side 10. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er det en Berthe Iversdtr som er fadder (mulig moster), skomakermester Elling Knudsen, ... Ane Nilsdtr, skomakermester Johannes Bertelsen (samme som over?), fløtmand Peder Jetmundsen, og Frimurermester (?) Johan NilsenDaniel Christian i 1822/Domkirken: Lenke N° 7: Permanent sidelenke: Lenke Faddere: Elen Iwersdtr (nok en moster?)...., pige Anna Ericsdtr, Hans Peersen ..., Anias Giertsøn, ... Petersen ....? Martha Wilhelmine i 1825/Domkirken: Lenke N° 97: Permanent sidelenke: LenkeFaddere: folk med navn Gjerding, Nordbye og Stuven. Ingen Bertelsen eller Iwersen.Berthe Marie i 1828/Domkirken: Lenke Hun er født i 1827, ikke 1828, n° 6: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er en Elen Iversdtr i Bergen i 1801, og navnet Wilhelm er i familien: LenkeMen det er vel bare et skudd i blinde!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ser på dåpen i 1815 igjen og fant to ved navn Bertelsen der og: Ananias, mulig det er han: Lenke og Margrethe Bertelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Peder Jetmundsen som er blant fadderne var gift med Elen Iwersdtr - også blant fadderne - i 1814: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I ft 1815, var hun 30 år: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=39&filnamn=berg1815&gardpostnr=11177&personpostnr=11177#nedre>LenkeI Bergen landdistrikt er det en 11 år gammel tjenestepike som heter Ellen Iversdtr: Lenke Samme sted finner jeg en enke Berthe Olsdtr med en datter Berthe Iversdtr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Er det mulig at de kommer fra Askøy eller der omkring? Det bor en Ellen Iversdtr (nesten sikker at hun over må være søster til Inger Dorthea)f. 20.10.1789 med foreldre Iver Hansen og Berthe Olsdtr.En Berthe blir døpt i Manger med samme foreldre 20.1.1793De får og en datter døpt Inger på Askøy 24.6.1787, men hun heter dessverre bare Inger: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Askøy, Ministerialbok nr. A 1 (1742-1818), Fødte og døpte 1787, side 179. Permanent sidelenke: LenkeDer datt visst den teorien i vasken-:(Det vil ikke si at Berthe og Elen Iversdøtre blant fadderne ikke er hennes søstre. Men vi kan eliminere dem jeg fant her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

ser det dør en Inger Ivarsdatter 3 januar 1837; sykehuslem med fritt opphold. hun var 54 år da hun døde. Dette sier hun ble født i 1782-83. Er dette rette Inger så kan fødselsåret hjelpe på søket. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Johannessen

En stor takk til alle tre. Dere er utrolig dyktige. Jeg har vært ute å gått en tur i det fantastiske været vi har i Bergen akkurat nå. Så kommer jeg hjem og finner at det raser inn med gode forslag. Det er godt mulig at Inger Dortea stammer fra Askøy. Hennes datter Marte Wilhelmine ble døpt i Bergen og ble gift på Askøy. Jeg har engang i tiden notert at hun var født ca. 1785. Den gangen noterte jeg dessverre ikke kildene, men i innlegg nr. 2 finner Ann-Mary at hun var født 1789 i Bergen. Jeg har også engang notert henne som sykehuslem, men har dessverre ingen noterte kilde.mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Man skal være ytterst forsiktig med å tro på alt som privatpersoner har lagt inn på FS, der er det mye rart!Kirkeboka oppgir henne (dersom det er rett person!)som 54 år ved dødsfallet og i ft 1815 var hun 30. Det er vel der du har alderen fra.Synd vi ikke finner henne i ft 1801!Det er en 14 år gammel pike som er tjener i Haugs, mulig at Sygni Iversdtr er hennes søster: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f11250&gardpostnr=5&personpostnr=120#nedre>LenkeHun kan og komme fra Sogn: LenkeLenkeMen der er det ingen Birthe og Ellen. Den eneste Inger Iwersdtr med en w er fra Hole og gift.Nå kan det jo være at navnet hennes var skrevet litt anderledes i 1801!En 19 år gammel Ingeri på Finnås heller ingen søstre der: LenkeEn i Leganger, samme tilfelle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

En annen ting er at hun kanskje bare står med Dorthea/Dorthe, etc.. i ft 1801.Hadde de andre barn mellom 1810 og 1815?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Johannessen

Daniel Christian Bertelsen og Inger Dorthea Iversdatter hadde 7 barn. Iwer f. 1813 Marhe Bertine f. 1814 Wilhelmine Maria f. 1818 Daniel Christian f. 1822 Daniel Christian f. 1823 Marthe Wilhelmine 1825 - 1913 Berte Maria f. 1828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Iwer(nest siste til venstre): Permanent sidelenke: LenkeHer og er Johannes og Ananias Bertelsen fadre, greier ikke å lese de andre ordentlig. Kanskje noen klarer det bedre?Den Marthe Bertine jeg fant var f. 24.12 1815, fikk de en til med det navnet året før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

De fikk og en Berthel Martin i 1811 døpt i Domkirken, her står mora som Nielsdtr! [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=dp12011668&gardpostnr=35413&personpostnr=104445#nedre>LenkeHer fra kirkeboka: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. A 5 (1808-1820), Fødte og døpte 1811, side 52-53. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kjell Johannessen

Jeg har vært bortreist, så jeg beklager Kjellaug, at jeg ikke har kunnet takke for den kjempejobben du har gjort ved alle de undersøkelsene. Jeg har nå forsøkt i flere time leite på de lenkene som du har gitt meg, uten resultat. Men jeg må inrømme at jeg har store problemer å fortå handskriften i de skannede kirkebøkene. Foreløpig tror jeg at jeg må gi opp denne linjen, eller søke om hjelp på Statsarkivet i Bergen. Men tusen takk for hjelpen likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.