Gå til innhold
Arkivverket

[#59855] Marit Pedersdtr f. ca1666, gm Mogens Gundersen i 1698


Gjest Bjørn Even Veie
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Even Veie

Iflg. Støren b.bok II s.204 bodde og drev denne karen Sørstu på Aune: Gunder Mogensen Aune, f ca 1634 og d. 1708. Han var g.m Berit Andersdtr, 1638-1692.Dei hadde 6 barn skreven på s. 204. Ein av dei har eg som ane: Mogens Gundersen Aune f. ca 1669-d 1753. Han vart gift i Støren 20-3-1698 med Marit Pedersdtr, f. ca 1666-d 1741.Spørsmålet er kvar ho kom fra?Mogens Gundersen (f 1669) hadde ei søster; Berit Gundersdtr f ca 1665. Ho vart g med Mens Pedersen Aune på Sørgarden.(Mens Pedersen f. ca 1656-d.1716).Denne Mens Pedersen på sørgarden hadde også ei søster; Marit Pedersen-nevnt i skiftet etter stefar Tomas i 1692.Eg har mistanke om at det er henne som vert g med Mogens Gundersen på Sørstu/Aunet.Bygdeboka seier ikkje noko om dette, det er vel ikkje noko sikker kilde å finne her??Skiftet som omtalte Marit Pedersdtr på Sørgarden var jo i 1692- og er det rette person- er det jo 6 år før ho og Mogens Gundersen gifta seg.Så eg trur det er eit søskenbytte her... Er det nokon som har noko å bidra med her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.