Gå til innhold
Arkivverket

[#59861] Hans Eriksen død 1836 i Stensrudhytta på Helgøya


Gjest Roger Nystuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roger Nystuen

Hans Eriksen død 1836 i Stensrudhytta på Helgøya g m Anne Evensdatter Håvelsrud. Finner to Hans Eriksen ved ft 1801 på Nes. I utgangspunktet tror jeg det ikke er noen av disse som er faren. Den yngste var bare 5 år i 1801. Jeg vil tro Hans er f ca 1780-90.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Han var 23 år ved vielsen,født omkr 1791. Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Nes, Klokkerbok nr. 3 (1814-1831), Ekteviede 1815, side 382-383. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9087&idx_id=9087&uid=ny&idx_side=-142>Lenke Permanent bildelenke: LenkeKandidat,født i 1791? (med forbehold!) LenkeDåpen fra kirkeboken: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Romedal, Klokkerbok nr. 1 (1785-1794), Fødte og døpte 1791, side 54. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Etter min mening dreier dette seg om Hans Eriksen som du finner på Kåtorp-eie i Furnes i 1801. Han er f 9 okt og døpt 10 okt 1791 av foreldre Marte Toresdatter og Erik Johannesen. Erik er det mange kandidater til. Marte har jeg ingen kandidater til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Chr. Ødegaard

Hei.Vet ikke om det hjelper noe, men følgende er hentet fra Nes Bygdebok, andre bind, 1.del under Stensrud: 'Stensrudhytta Hans Eriksen f. ca. 1780/90 var innerst i Stensrud i 1835 (hos den familien som var sjøleiere) og skal etter et notat ha bodd i noe som het Stensrudhytta, mellom øvre og nedre Stensrud. Hans var g. 1814 m. Anne Evensdtr. (kalt Hovelsrud) f. ca. 1789 (ant. fra Glabak). Han var på Gålås da de giftet seg og døde på Stensrud-eie i 1836.'Det står listet 6 barn. Den yngste, Pauline f 1833, bodde lenge i Stensrud og fikk 4 av sine 7 barn der. Den eldste datteren, Marte f. 1818 på Raknerud-eie bodde også der. Hun fikk tre barn.JC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annar Steen

Da har jeg lyst til å presisere: Så vidt jeg har sett i krk-boka, så dreier det seg om Gålås i Furnes. Der var han Inderst. Det er også et Gålås på Nes. I Furnes er det 4 Gålåsgarder og det er ikke presisert hvilket. At det dreier seg om Furnes kan understøtte at dette er han som var på Kåtorp-eie i 1801. Det er ca 5 km mellom Kåtorp og Gålåsgrenda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Odd Jan Skriubakken

Som Thor Bøhmer, tror også jeg at det er Hans Eriksen på Kåtorpeie (1801) som er den mest sannsynlige Hans Eriksen. Jeg finner en Hans Ericksen født i 1790 av foreldre Erick Johans. Akloug (? - jeg er ikke videre sikker i å lese gotisk skrift) og Marte Toresdtr. - dette stemmer bra med 1801-tellinga. Erik og Marte forlovet seg i 1778. Det blir født en Erik i 1756 av foreldre Johan Hansen Grinstuen og Johanna Olsdtr. Kilde: Ministerialbok for VangFar til Anne Evensdtr. - Even Paulsen - var nest yngste sønn på Hovelsrud. De var 10 søsken. Even led en ikke helt uvanlig skjebne som kunne bli yngre gårdssønner til del. Han ble husmann. Han rydda en plass under gården Raknerud. Det var bror hans som drev gården. Stua var lita og ussel, bygd inntil et svaberg slik at dette danna den ene veggen. Plassen ble kalt Glabak. Den er i dag forlengst borte. Bare ei grasslette i skogen minner om at det her lå et lite bruk en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.