Gå til innhold
Arkivverket

[#59863] søker opplysninger on foreldrene til Anne Andersdtr. i Brunlanes 1802


Gjest Ragnar Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnar Halvorsen

Jeg forsøker å finne ut av hvem foreldrene til Anne Andersdtr. døpt 1802 i Brunlanes var. (nr.2 på høyre side) LenkeJeg finner ikke vielsen til Anders Nielsen og Malene Halvorsdtr. i Brunlanes så langt,og ikke finner jeg dette paret i FT.1801Jeg har foreløpig heller ikke funnet dem nevnt noe sted i Bygdebøkene for Brunlanes.Er det noen som kjenner til dette paret ?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

I første setning manglet et spørsmålstegn,og spørsmålet gjaldt datteren Anne,som ble født i 1802.Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takkJeg tror det er rette foreldreparet du har funnet.(Dersom det er rette Anne) Anne vokste opp og ble gift med Anders Olsen Haugen /Hauene. og fikk 8 kjente barn.Nils ca.1825Andreas okt. 1827Malene feb. 1831Martin ca.1834Andrea ca.1837Hans ca. 1840Anne Marie ca.1843Anton ca.1845mvhRagnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg vielsen på denne kilden under Hedrum , her: LenkeAnders Nielsen Solli står det nevnt.Mulig det finnes flere opplysninger i kirkeboka om hvor begge kom fra?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Er det noen som har Bygdebøkene for Hedrum, og har mulighet til å slå opp under Sollie, og se om det står nevnt noe om Anders Nilsen og Malene Halvorsdtr. der. ?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har dessverre ikke bygdebøker for Hederum for hånden nå.Lurer litt på om Solli kan være fra et annet område enn Hedrum. Har ikke greid å finne gården, men lurer på om det ikke fantes Solligårder i Stokke?Skal lete litt etter dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I Botne finner du denne Soliegården med flere Nilsener? LenkeVed søk over hele landet finner jeg flere gårder både i Vestfold og Telemark, som kan være mulige hjemsted for Anders?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ellers fant jeg litt om Sollie I Eidanger her: LenkeHåper noen lokalkjente kan hjelpe deg med dette.Pussig at vi ikke finner ekteparet i 1801?Har lett i de fleste nærområdene til nå.Mulig deler av 1801-tellingen for Brunlanes finnes et annet sted? Jeg finner kun Tanum og Fredriksvern-tellingen i farten. Der finner jeg dem ikke. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Takk GunnJeg skal sjekke Eidanger.og ja, det er rart paret ikke finnes i 1801 tellingen. Jeg søkte over hele landet uten å finne dette paret.Er det noen som vet hvor Qvelle i 1801 hørte til?Lå dette under Hedrum?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg nok en datter av ekteparet f. 1799 i Hedrum: LenkeSkulle tro at de enten var i Hedrum eller i Brunlanes i 1801, siden de får datter Anne i Brunlanes i 1802?Pussig.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har prøvd å lete litt i de kronologiske lister i kirkebøker for Hedrum på denne tiden, men de var svært dårlige lesbare.Prøvde å finne Hedvigs dåp, men dessverre ikke denne gang.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Jeg finner dåpen til Helvig her:Lenkeøverst til høyre på venstre side. Jeg klarer ikke å lese resten.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg synes det står nevnt Løvaas og Rappestad på faddere?Prøvde å finne Peder Sollie som var nevnt som forlover.Fant riktignok noen som brukte Sollie som etternavn i 1801, men ikke Peder.Fortsetter letingen .Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Pussig at det skal være så vanskelig å finne familien i 1801. Jeg greier ikke spore dem i Tanum.Her er gården Rappestad i Hedrum , der en av fadderene kom fra ved Hedvigs dåp: LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Men Gunn, hva om det er helt feilskrevet i folketellingen? Ved Helvigs dåp står det jo Løvås etter foreldrenes navn. Se på det første paret på gården du fant i (19) - etternavnene stemmer - og navnet på den to år gamle datteren Helvig...! Det er bare det at det står Erich istedenfor Anders og Ingeborg istedenfor Malene, he he. Det er jo rart at det skulle være så vanskelig å finne Anders og Malene.Skal lete etter dåpen til 'Ingeborg' Halvorsdatters døtre fra første ekteskap...K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, om ikke familien har vært på flyttefot midt under 1801-tellingen, så begriper jeg ikke hvor de har gjemt seg.Riktignok kan navn være feilskrevet, men det var vel litt lite trolig at både mann og kone skulle være helt omskrevet?Ser av faddere ved barndåpen til Anne S. at en Anna Nilsdatterer er fra Stensholt? i Hedrum , om jeg ikke leser feil.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Jeg skal ta en tur på biblioteket i morgen, og se om det er mulug å få lånt bygdebøkene for Hedrum.Det kan jo være at de er nevnt der.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.