Gå til innhold
Arkivverket

[#59863] søker opplysninger on foreldrene til Anne Andersdtr. i Brunlanes 1802


Gjest Ragnar Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristinn Hegna

Ja, jeg er rnig det, Gunn, det ville vært utrolig merkelig. Men det er mulig som du sier at Ingeborg Halvorsdatter er for eksempel en søster av Malene Halvorsdatter, for da Else Henrichsdatter ble døpt, var det faddere fra Rappestad Lenke så de må være i samme 'krets' som Anders og Malene.K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Oj, her var de: registeret for skifter i Larvik som de har på rhd.uit.no. Der står det12 15.03. 1813 Anders Nielss. Afgangne Mand, Mallene Halvorsd. Stervboe Enken, Aasrum, Bergs Annex og Brunlaugnæss Pr. Registerings og VurderingsforretningMed andre ord: Anders Nielsen dør i 1813, de bodde på Aasrum i Brunlanes, og konen Mallene Halvorsdatter arver ham. Kanskje det står noe om dem i Bygdeboka for Brunlanes hvis du ser under denne gården, Ragnar?K (PS - det skulle stå ENIG i forrige innlegg...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Så flott at du fant dem i skifter i Larvik. Jeg har lett litt i 1762 -tellingen for Hedrum etter gårdene Quelle, Løvaas, Roppestad.Fant ikke mange spor der, Men legger en lenke til Løvaas: LenkeTror nok både Hedrumbøker og Brunlanesbøkene bør undersøkes.Aasrum heter det forresten ogaå i Hedrum.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

TakkerJeg finner ikke Åsrum noe sted i innholdsregisteret for bygdebok for Brunlanes 2.I bind 3. blir stedet bare nevt. Så de ser nesten ut som om dette kan være en plass under en annen gård på Brunlanes, eller i Hedrum.Dersom det var en gård i Brunlanes ville den vel stått i Innholdsoversikten?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Skulle ikke undre meg om det dreier seg om Aasrum i Hedrum .Finner ingen gård i Brunlanes som heter det i 1801-telling.Se på alder til paret på Aasrum i Hedrum, Helvor Hansen og Maren Nilsdatter. Kunne passe bra til å ha datter Maren Helvorsdatter?Dessverre er det ikke lett å finne så tidlige født i Hedrum.Det finnes en del skifter i Hedrum, som jeg kan se hva jeg finner . Ikke søkbare på navn, men ligger på årstall. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her ligger muligens en forklaring på Aasrumnsvnet, under gårder i Vestfold, se AASRUM HEDRUM , BERG BRUNLANES.http://www.disnorge.no/vf/vestfoldgarder.htmJeg ville tro at dette dreier seg om samme gårder som har ligget under Berg og Hedrum til forskjellige tider?Dette kan sikkert eksperter på eldre gårdshistorie svare deg på. Mvh. Gunn Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nei, her ser det ut til at jeg tar feil. Ser i 1865-telling at her finnes Aasrum i Brunlanes også: LenkeDa trenger du nok Brunlanesbøker som dekker dette området.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar F. Løsnes

Det er et par plasser som kalles Aasrum 1 og 2 under Sandene vestre i Brunlanes.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

TakkJa, plassene under Sandene nevt. Åsrum br.nr.1. og brn.nr.2. Men der starter bygdeboken med folk som er f.1826, så det tyder på at det er plasser som har kommet til Sandene litt senere.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

O.rygh har heller ikke noen gård Åsrum nevnt under Berg i Brunlanes - bare Hedrum.Halvor Aasrum får flere barn i tidsrummet 1761-67, men en Helene Marie Halvorsdatter er det nærmeste vi kommer: 03.mai 1761 Hedrum Kirstine, far Halvor Aaserum Ingeborg Fiære Inger ibid: Asbiørn Damen Iver Herbiørnerød Anders Dal738 43b 03.mai 1761 Hedrum Helene, far Halvor Aaserum Oline Tutved Inger Aaserum Gudmund Høevig Poul [ibid:] Frans ibid:923 55b 09.okt 1763 Hedrum Hans, far Halvor Aaserum Anne Aaserum Lene Herbiørnerød Iver ibid: Thor Aaserum Poul Aarqvisle1026 62b 28.apr 1765 Qvelle Helene Maria, far Halvor Aaserum Marthe Aaserum Maren Nielsd: ibid: Thor Aaserum Torger ibid: Abraham Nielsen ibid:1165 74b 01.apr 1767 Hedrum Hans, far Halvor Aaserum ...Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

...og Inger: 04.jun 1769 Hedrum Inger, far Halvor Aaserum Marthe Ellevsd: Aaserum Lene Nielsd: Grinet Iver Herbiørnerød Abraham Nielsen Aaserum Anders ibid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Her er begravelsen til Anders Nielsen Aaserum, Brunlanes den 7 des 1812 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3068&idx_id=3068&uid=ny&idx_side=-154>Lenke. Alderen hans er oppgitt til 64 år.Da skulle han vel være født i ca 1748, men det var en strek i regningen for jeg synes denne karen født i 1748 hadde vært midt i blinken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Anders Nielsen Solie født 1768 har en storebror Isak født 1865 Lenke . En av fadderne kommer fra Eidanger, og tre uker senere dåper en annen av fadderne, Ole Bakke, sin sønn Niels - med de samme fadderne fra Eidanger...? (neste linje)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette så spennende ut, Kristin! Flott at Einar Løsnes, fra lokalområdet kom på banen med hjelp også.Den Anders Nilsen Solli f. 1768 synes jeg ser ut til å være en svært bra kandidat. Kan alder ved død være feil oppgitt tro? Eller er dette en eldre generasjon med samme navn?Her er mye å ta fatt på. Håper Einar L. kan hjelpe her?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Pussig nok bor det en Anders Nilsen på Sandene Østre i Brunlanes, han kunne passet ca. alder med Anders Nilsen Sollie f. 1768, men denne Anders er gift for 2 gang i så fall?? LenkeMerkelig med så mye navnlikhet? Særlig når Einar nevner Aasrum under disse Sandene gårdene.Triller fortsettes!Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vel, den Anders Nilsen som befinner seg på Sandene Ø. i 1801, er nok en navnebror. Han ser ut til å ha fått datter Lene i Brunlanes i sitt første ekteskap her: LenkeDa kan vel han elimineres i alle fall.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Da har jeg bestilt bygdebøkene for Hedrum, desverre hadde ikke Skien bibliotek disse bøkene så jeg måtte fjernlåne dem. Får dem om ca. 1 uke.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, jeg kan gå på Sandefjord bibliotek for å låne de akruelle bøkene når jeg kommer tilbake fra Sverige.Vi kommer tilbake til saken.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Kan det være Malene Halvorsdtr. som blir begravd her:Lenkeca. midt på venstre side m. nr. 35 foran.Klarer ikke å lese annet enn at hu er 68 år.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.