Gå til innhold
Arkivverket

[#59863] søker opplysninger on foreldrene til Anne Andersdtr. i Brunlanes 1802


Gjest Ragnar Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

Tror det står 'Indboer' ellr liknende etter navnet, hvilket indikerer at personen ikke hadde egen husholdning - kanskje var hun på legd.Bostedsrubrikken har jeg trøbbel med. Det begynner på 'Aas..' og inneholder en 'u' før det ender på 'ved Tanum', der de to to siste ordene antakelig henspeiler på gravleggelse ved Tanum kirke. Stedet 'Aas..u..' må være et lokalt stedsnavn, sannsynligvis i Tanum sogn. Noen matrikkelgård som passer, finnes ikke, men det kan være et bruksnavn eller plassnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Eneste aber er at Vestre Sanden/Sandene/Sanni, og dermed Åsrum(men) ligger i Berg sogn. Men det ser ut til å være riktig stedfesting - begravelsen kan jo ha foregått ved Tanum selv om bostedet lå i Berg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Prøver å finne dåpen til Malene, ut fra alder ved død som sier at hun er f.ca.1770 er dette det nærmeste jeg kommer så langt.Men hun her er døpt Magdalene.LenkemvhRagnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Forskjellen Malene/Magdalene er ikke noe å bry seg om i denne sammenhengen. I Bibelen hører vi jo om Maria Magdalena (og kanskje flere navnebærere), og prestene skrev ofte Magdalene/Magdalena. Men uttalen var nok i de fleste tilfeller Malene/Malena, og ofte ble navnet også skrevet deretter.Om det er rett dåp, tør jeg imidlertid ikke uttale meg om. Husmannen Halvor i Bommen under Gjelstad, og hans datter Malene, er for øvrig ikke nevnt i Hedrum bygdebok. Det kan bety at familien forsvant/flyttet ut/bare bodde der en kort periode. Husmannsfolk på 1700-tallet er imidlertid såpass mangelfullt omtalt at det er farlig å legge for mye i det faktum at de mangler i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Kristian! Se på tellingen i 1865,(nr 54) Der står de at Aasrummen ligger i Tanums OG Bergs sogn. Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ann-Mary:Ja, men det betyr bare at de to sognene Tanum og Berg var felles tellingsområde, ikke at plassen lå i begge sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Da får jeg denne familien ut av alle opplysningene jeg har fått fra dere så langt:Familie av Anders Nielsen Sollie og Malene ( Magdalene ) Halvorsdtr. Bomen?Far: Anders Nielsen SollieFødt: ca 1748 Alder Tatt Ut Fra BegravelseDød: des 1812 Dødssted:i Brunlanes, VestfoldGravlagt: 7 des 1812 Sted for gravlegging: Brunlanes, VestfoldDe ble forlovet i Hedrum, Vestfold den 14 jul 1797.De giftet seg i Hedrum, Vestfold den 28 sep 1797.Mor: Malene ( Magdalene ) Halvorsdtr. Bomen?Født: sep 1770 Fødested:Bommen, Hedrum,VestfoldHun ble døpt i Hedrum kirke den 23 sep 1770.Død: 11 nov 1838 Dødssted: Brunlanes, VestfoldGravlagt: 13 nov 1838 Sted for gravlegging: Brunlanes, VestfoldMulig Far: Halvor Bomen Mor: UkjentBarn Født/Ekteskap/Død Sted Ekteskap1. Helvig Andersdtr. Sollief: 1 des 1799 Hedrum, Vestfold2. Anne Andersdtr. Haugenf: 21 nov 1802 Brunlanese: 26 aug 1825 Brunlanes, Vestfoldd: 22 sep 1876 Haugen, Tanum, Brunlanes, VestfoldParforhold -Anders Olsen Haugen3. Anne Severine Andersdtr Sollie f: 9 feb 1806 Brunlanes, Vestfoldmvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Anders Nilsen er ganske sikkert fra plassen Solli under gården Bakke, vest for Farris. Bakke tilhørte tidligere Kvelde sogn, men hele den såkalte Bakke krets ble på 1960-tallet overført til Eidanger sogn og Porsgrunn kommune.Siden han kalles 'Anders Nilsen Solli' ved trolovelsen, uten at det spesifiseres videre hvor Solli er, er det den mest opplagte muligheten.Videre er det faktisk en passende Anders Nilsen derfra: I 1771 døde husmannen Nils Andersen der, og av skiftet etter ham (1776) framgår det at han etterlot seg kona Amborg Gundersdatter og barna Anne (14), Isak (8) og Anders (5). Nå har dere vel vært innom denne Anders tidligere, men forkastet ham ut fra alder ved død (det står helt tydelig 64 år). Et moment som taler for at det er rett Anders likevel (og i så fall feil alder), er at forloveren 'Peder Sollie' må identifiseres med Peder Kristensen på samme plass. Han var gift med søstra til Anbjørg Gundersdatters andre ektemann (puh!), og var således ikke direkte beslektet med Anders Nilsen, men Anders' mor og stefar hadde opphold hos ham.Alternativt kan det jo være snakk om to par Anders Nilsen/Malene Halvorsdatter, for så langt er det (så vidt jeg forstår) bare navnesammenfallet som tilsier at paret som døde på Åsrummen er identiske med paret som giftet seg i Hedrum i 1797.Når det gjelder barna Helvig, Anne og Anne Severine, er det dåpsdatoer det er funnet fram til (innlegg 62), ikke fødselsdatoer. Det er en bagatell, men jeg nevner det likevel. De to siste jentene var født på en husmannsplass under Austein ('Ouesteen Eye', 'Ouesten Eye') i Tanum sogn.Det er en smule usikkerhet ved om Helvig hører til familien, for ved hennes dåp (familien bodde for øvrig på plassen Løvåsøya under Løvps i Kvelde sogn) kalles mora 'Mathia(?) Halvorsdatt', i alle fall ikke Malene. Det kan jo likevel være en skrivefeil.Og det er jo ikke annet enn frustrerende at disse folkene ikke er å finne i FT1801!Er det forresten kontrollert at ikke forekomsten av Anne Severine (f. 1806) betyr at Anne (f. 1802) døde som liten? Dette kan sikrest undersøkes i skiftet etter Anders Nilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takkDet var kjempefint du tok deg tid til å se på dette.Jeg satte sammen familien i ett forsøk på å få litt oversikt. (en hypotese?)Jeg har ikke funnet noen Anne død i Brunlanes, som kan passe på alder.Den første som passer på alder og navn er faktisk konen til Ander Olsen Haugen. Jeg har ikke skifte som blir nevt i (27) men dersom det står mer der hadde det vært fint om Kristinn Hegna har mulighet til å sjekke.Dersom det skulle være to par Ole Nilsen og Malene Halvorsdtr., ville det vært rart om begge parene skar klar av FT.1801 men ikke umulig.Tar i mot råd og veiledning med stor takk.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Jeg har nå sett i Bygdebøkene under Austein, men desverre er det ikke nevt noe om denne familien der heller.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Hei, Ragnar. Nei, det er bare registeret som finnes der. Skal du få vite hvem som er nevnt i skiftet må du sende en e-post til arkivet i Kongsberg. Lykke til. Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Ja, side 74 Brunlanes en bygdebok 3. del 1.Der står det om Anders Olsen f.1799 død 1876 gift 1825 m. Anne Andersdtr.f.1801 død.1876 samt barna (4)Desverre står det ikke noe om hvor de kom i fra.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar F. Løsnes

Hei! Jeg har litt om familien til Anders Olsen, Haugen u. Halle vestre i Brunlanes.¨Mvh. Einar1. Inderst/Husmand u. jord Anders Olsen ble født mel. 1799 - 1801 i Brunlanes, og døde 1876 i Haugen u. Halle vestre, Brunlanes. Han giftet seg med Anne Andersdatter 26.08.1825 i Brunlanes, datter av Anders Nilsen og Magdalene Halvorsdatter. Hun ble født mel. 1801 - 1803 i Austein Eie, Brunlanes, og døde 22.09.1876 i Haugen u. Halle vestre, Brunlanes.Mer om Anne Andersdatter: Døpt: 21.11.1802, Tanum kirke, Brunlanes Barn av Anders Olsen og Anne Andersdatter er: 2 i. Skomager/Rorskarl Nils2 Andersen, født 18.02.1825 i Haugen u. Halle vestre, Brunlanes; død 1915 i Søndersrød br. nr. 32, Dalbo, Brunlanes. Han giftet seg med Anne Kristine Olsdatter 23.03.1855 i Brunlanes; født 1829 i Helgeroa br. nr. 97 Solstad, Brunlanes; død 1889 i Søndersrød br. nr. 32, Dalbo, Brunlanes.Mer om Skomager/Rorskarl Nils Andersen: Døpt: 13.03.1825, Brunlanes 3 ii. Toldopsynsmand/Rorskarl Andreas Andersen, født 03.10.1827 i Haugen u. Halle vestre, Brunlanes; død 1894 i Nevlungen nedre br. nr. 9, Brunlanes. Han giftet seg med Marie Hansdatter 23.02.1855 i Brunlanes; født 24.06.1828 i Barkevik u. Lerungen, Brunlanes; død 1899 i Nevlungen nedre br. nr. 9, Brunlanes.Mer om Toldopsynsmand/Rorskarl Andreas Andersen: Døpt: 11.11.1827, BrunlanesMer om Marie Hansdatter: Døpt: 09.09.1828, Berg kirke, Brunlanes 4 iii. Malene Andersdatter, født 05.02.1831 i Haugen u. Halle vestre, Brunlanes.Mer om Malene Andersdatter: Døpt: 13.03.1831, Berg kirke, Brunlanes 5 iv. Martin Andersen, født 28.03.1834 i Haugen u. Halle vestre, Brunlanes.Mer om Martin Andersen: Døpt: 18.05.1834, Tanum kirke, Brunlanes Konfirmasjon: 07.10.1849, Brunlanes 6 v. Andrea Andersdatter, født 26.03.1837 i Haugen u. Halle vestre, Brunlanes; død i Tanum br. nr. 17, Brunlanes. Hun giftet seg med Tømmermand/Arbeider Anders Olsen 10.12.1858 i Brunlanes; født 1827 i Skottet u. Tanum, Brunlanes; død 1900 i Tanum br. nr. 17, Brunlanes.Mer om Andrea Andersdatter: Døpt: 28.05.1837, Tanum kirke, Brunlanes Konfirmasjon: 09.10.1853, Brunlanes 7 vi. Hans Andersen, født 24.02.1840 i Haugen u. Halle vestre, Brunlanes; død i Aker.Mer om Hans Andersen: Døpt: 07.06.1840, Tanum kirke, Brunlanes Konfirmasjon: 01.10.1854, Brunlanes 8 vii. Anne Marie Andersdatter, født 04.06.1843 i Haugen u. Halle vestre, Brunlanes.Mer om Anne Marie Andersdatter: Døpt: 16.09.1843, Brunlanes 9 viii. Anton Andersen, født 26.09.1845 i Haugen u. Halle vestre, Brunlanes; død 1919 i Svenkerød br. nr. 2, Brunlanes. Han giftet seg med Maren Antonette Halvorsdatter 1872 i Brunlanes; født 1835 i Holhjem søndre br. nr. 1, Brunlanes; død 1902 i Svenkerød br. nr. 2, Brunlanes.Mer om Anton Andersen: Konfirmasjon: 07.10.1860, Brunlanes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk EinarDette er min kones aner, som går via, som du skriver:Skomager/Rorskarl Nils Andersen: Døpt: 13.03.1825, Brunlanes.Ser da at de døpte Nils før de ble gift. Jeg tenkte ikke på å lete etter dåpen til Nils før vielsen, så den har jeg ikke funnet. Men det har jo du.Tusen takkDet hadde vært moro om vi kunne finne foreldrene til Anders Olsen og Magdalen/Malene Halvorsdtr. også.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Beklager jeg skrev Anders Olsen og Magdalen/Malene Halvorsdtr.Det skal jo selvfølgelig være Anders Nilsen og Magdalen/Malene Halvorsdtr.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar F. Løsnes

Hei Ragnar! Har du foreldrene til Anders Olsen som var gift med Anne Andersdatter?Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Nei desverre, jeg har ikke kommet så langt at jeg har begynt å lete etter dem enda. Det kan se ut som om det også kan bli vanskelig å finne ut av.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.