Gå til innhold
Arkivverket

[#59863] søker opplysninger on foreldrene til Anne Andersdtr. i Brunlanes 1802


Gjest Ragnar Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Einar F. Løsnes

Anders Nilsen var vel sønn av Nils Andersen 1727-1771 og Ambjørg Gundersdatter 1721-1801, som bodde på Solli u. Bakke i Hedrum. Beklager hvis dette er nevnt før.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takkNei dette er ikke nevnt før i sammenheng med foreldre til Anders Olsen.Da er det mulig foreldrene til begge kom fra samme sted.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar F. Løsnes

Hei Ragner!Jeg nevnte ikke at de var foreldre til Anders Olsen, men til Anders Nilsen.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Takk EinarJeg beklager, her skorter det vist både på lese og skriveferdigheter.De er nevnt tidligere, men uten att vi har kunnet fastslå at det er rette foreldrene.Det med tanke på alderen til Anders ved død. se innlegg (42)Men det er jo mulig det er feil alder i begravelsen se innlegg(63) mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Flott at du har fått så mye hjelp her av Einar.Om du trenger oppslag i bygdebøker for Brunlanes eller Hedrum, så si fra for på Sandefjord bibliotek har lokalhistorisk avdeling bra med utvalg her. Nå er jeg tilbake i Sandefjord igjen.Jeg prøvde igjen et forsøk på å finne Anders Nielsen og familien i 1801-tellingen.Kom da over denne losjerende skredder på Ulleberg i Brunlanes: LenkeAner jo ikke yrket til Anders Nielsen, men min tanke var at både skreddere og skomakere den gang ofte reiste rundt på storgårder i oppdrag .Tenk om da hans hustru ( Maren, Marthe , Malene)? befant seg på en annen gård i 1801 , Brunlanes, Hedrum, Eidanger?Siden ingen av oss har greid å finne dem før, kan dette være en mulighet?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser at den som Einar nevner som mor til Anders Nilsen, Ambjørg Gundersdatter ser ut til å være gift med en yngre mann , 2. g. og bor fortsatt under Backe i Hedrum 1801: LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Hei GunnEinar kom med mange nye opplysninger, blant annet dåpen til Nils, som jeg ikke hade funnet.Han har jo mange opplysninger på denne familien som er til stor hjelp.Jeg har bestilt skiftet etter Anders Nilsen fra arkivet i Kongsberg, men har ikke fått det enda.Pleier man å få disse skiftene på mail eller i posten ?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det blir det spennende om du får skiftet snart og kan få sikkerhet i om denne Anders Nilsen Solli var den samme som ble døpt her? LenkeOm det vil framgå av skiftet?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

For å fortsette mitt tankespinn om hvor Maren Halvorsdatter/ Helvorsdatter kan oppholde seg i 1801, så går jeg tilbake til Hedrumtellingen .Der finner du en Maren Helvorsdatter, som er betegnet som konens søster . Kan det muligens være at mannen arbeider i Brunlanes og hustru oppholder seg hos slekta i Hedrum?LenkeKun teori, men titt litt på saken.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Ja, håper skiftet er til hjelp. Jeg tror også det er den personen du har finne frem dåpen til, men det hadde vært fint å få det bekreftet.Pleier det å ta lang tid før man får skiftene fra Kongsberg?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det kommer vel litt an på hvor travelt de har på Kongsberg-arkivet. Mener jeg har fått svar i løpet av en ukes tid i brev. På mail burde det vel gå raskere?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er sikkert flere henvendelser til Statsarkivet daglig, så noe ekspedisjonstid må påregnes. Om du får svar på e-post eller i 'vanlig' post avhenger kanskje av om arkivet velger å ta en kopi av skiftet?Skiftet vil ventelig ikke fortelle noe direkte om Anders Nilsens opphav, men det vil avklare om dattera Anne (f. 1802) var i live ved Anders' død, og det er jo av vesentlig interesse. 'Full uttelling' er mulig dersom det finnes opplysninger i skiftet om eventuelle formyndere for de umyndige arvingene. Formyndere skulle være av nærmeste slekt, så sant det var praktisk mulig og så sant disse slektningene ikke var 'vederhaftige' (ikke selv hadde økonomiske problemer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Takk begge toKan man fritt bruke slike skifter. ?Kan jeg legge ut hele skiftet her ?Dersom det er kopi, kommer jeg sannsynligvis ikke til å kunne lese det som står der, og da hadde det jo vært fint om det var lov å legge det ut her for å få hjelp.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan ikke tenke meg at det er problematisk å legge ut så gamle skifter.Ellers fant jeg 2. vielse til Ambjrg Gundersdatter , mulig mor til Anders og Isack Nielsen her: LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Takk GunnJeg tror jeg begynner å legge disse inn som foreldre, og så får jeg heller rette opp, dersom det viser seg å være feil i etterkant.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

HeiDa har jeg fått skifte etter Anders Nilsen.Men er det rette Anders Nilsen og Mallene Halvorsdtr.?Jeg kan ikke se noen Anne nevnt her, så da er det vel tilbake til start.Skifte var på 3 stk. A3 sider, så jeg prøver å legge ett bilde av noe av skifte her, med de barna som er nevnt.Noen som kan tyde innholdet?mvh Ragnar Halvorsen

bilete4945.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takkDa må det jo ha vært to par Anders Nilsen og Malene Halvorsdtr.?Det første paret ble jo gift 1797.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Anders Nilsen er husmann under Østre Sandene i 1801:LenkeFørste kone het Anne Maria Christensdatter. Hun fikk minst 7 barn med Anders i Brunlanes 1780-1791.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takkEr det noen som vet navnet på første ektemannen til Malene?Er det mulig Malene har hatt to ektemenn med samme navn?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Det betyr at overnevnte Anders Nilsen ikke er far til Anne Andersdtr. f.1802 gift med Anders Olsen Haugen.Dersom hun var barn av en av partene i skifte (93) Da ville hun vel vært nevnt der?Eller er ikke barna fra første ekteskapet til Malene tatt med i ett slikt skifte?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.