Gå til innhold
Arkivverket

[#59863] søker opplysninger on foreldrene til Anne Andersdtr. i Brunlanes 1802


Gjest Ragnar Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om det var under denne gården , muligens skrevet med Ei i 1801?LenkeLurer på hvilket årstall den bygdebok du har er utgitt?Tror det finnes flere bygdebøker fra Brunlanes om jeg ikke husker feil?Kan hende det kan finnes lokalhistorisk gådshistorie i andre kilder på vårt bibliotek.Kan sjekke om jeg finner noe om disse gårdene. Fant ikke noe mine årgangshefter NESJAR.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en oversikt over Bygdebøker for Brunlanes. LenkeJeg kan jo se etter i en bøker som du da ikke har, om du ønsker det?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Bygdeboken for Brunlanes bind 2. av Lorens Berg, som jeg fant disse opplysningene i er utgitt i 1979mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Takk GunnJeg har fått fjernlånt nr.1,nr.2,og nr.3 av bygdebøkene for Brunlanes.Jeg har tydligvis oversett den med rettelser. (den burde jeg jo husket på)Men med tanke på eventuelle skifte etter Anders (Skomaker) Nilsen er det jo mulig de kan ha dette på Kongsberg også.Jeg regner med at jeg da må reise dit for å finne det selv.Jeg har aldrig vert der, så her trenger jeg gode råd og tips om hvordan man går frem.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kristian Hunskaar

Jeg plukker opp denne saken, da jeg ad en ganske lang omvei (og nærmest uforvarende) sannsynligvis har klart å finne ut av Malene Halvorsdatters aner. Først må jeg oppsummere:Malene ble gift første gang 28. september 1797 i Hedrum med Anders Nilsen. Trolovelsen fant sted 14. juli samme år. Anders kalles Solli ved trolovelsen, og spørsmålet om hans opphav synes å være løst tidligere i diskusjonen. Paret fikk tre barn som jeg har fått med meg: 1) Helvig, født på Løvåsøya under Løvås i Hedrum, døpt 1. desember 1799. 2) Anne, født Austein-eie i Brunlanes (som vel skal identifiseres med Blåekra), døpt 21. november 1802. 3) Anne Severine, også født på Austein-eie, døpt 9. februar 1806. Anders døde 1809 på Blåekra og ble gravlagt 11. mai. Han var skomaker. Paret er ikke nevnt i FT1801, men det er langt fra enestående at noen mangler.Malene, da enke fra Blåekra, ble gjengift 29. juni 1811 med en annen Anders Nilsen, som var enkemann fra Åsrummen under Østre Sandene i Brunlanes. De fikk sammen sønnen Nils, født på Åsrummen, døpt 26. april 1812. Anders Nilsen døde samme år på Åsrummen og ble gravlagt 7. desember.Malene Halvorsdatter døde 11. november 1837 på Åsrummen og ble gravlagt ved Tanum kirke 13. november. Hun opplyses å være 68 år, altså født ca. 1769. Det er påpekt at hun kan være datter av den ellers ukjente Halvor i Bommen under Gjelstad i Hedrum, i så fall døpt 23. september 1770.Da går jeg over til å vise hvordan jeg resonnerer med hensyn til Malenes opphav:Malene Halvorsdatters trolovelse i 1797 skjedde samme dag som Erik Nilsen og Ingeborg Halvorsdatter på Løvås giftet seg. Erik Nilsen og Ingeborg Halvorsdatter var også faddere da Malenes eldste barn ble døpt i 1799. At de to parene ble henholdsvis trolovet og viet samme dag, kan være tilfeldig, og fadderskapet kan bero på at parene bodde rett ved hverandre. Men Malene Halvorsdatter, da sagt å bo på Løvås, var også fadder for Ingeborg Halvorsdatters sønn Halvor fra et tidligere ekteskap, døpt 18. mai 1794. Jeg mener derfor at det er grunn til å ta utgangspunkt i at Malene og Ingeborg var søstere. Dermed må jeg si litt mer om Ingeborg:Ingeborg Halvorsdatter på Løvås er min 4-tipp-oldemor, og hennes opphav har så langt vært ukjent for meg. Hun døde 7. mars 1819 på Løvås, angivelig 53 år og dermed født ca. 1766. Anslaget på fødselsåret har imidlertid vært usikkert, ettersom FT1801 (i alle fall nettutgaven) oppgir 31 år, som jo peker mot at hun var født ca. 1770.Det er ytterligere én ting som har gjort det vanskelig å finne hennes opphav: Ikke i noen kirkebok har jeg vært i stand til å finne hennes første ekteskap, noe som kunne gitt viktige opplysninger. Hun var i alle fall gift med Henrik Andersen (ca. 1732–1796) på Løvås, og de hadde barna Else, døpt 26. desember 1789, Karen, døpt 19. august 1792, og Halvor, døpt 18. mai 1794. I 1792 var en Tor Bø i Larvik fadder, noe som tidligere har fått meg til å fundere på om Ingeborg var fra Larvik.Etter Henriks død ble Ingeborg gift på nytt 14. juli 1797 i Hedrum (trolovet 9. mai) med Erik Nilsen (1776–1855) fra Fossene i Hedrum. De drev Løvås videre. Deres barneflokk har jeg dessverre ikke registrert fullstendig – jeg har bare Helvig, døpt 28. mai 1798, Berte Severine, døpt 16. september 1802, og Nils, døpt 26. desember 1809. Her burde jeg ha funnet fram flere dåper, for dersom Malene Halvorsdatter og Anders Nilsen dukker opp som faddere flere ganger, underbygger det antakelsen om at Malene og Ingeborg var søstere.Så langt om Malene og Ingeborg. Nå er jeg nødt til å nærme meg saken fra en helt annen kant, noe som viser hvordan løsninger kan dukke opp ut av det blå. For hvem ville trodd at et uekte barns dåp i Stokke 5. oktober 1800 skulle bidra til oppklaring? Denne datoen ble i alle fall Abraham Abrahamsen døpt. Mora het Helene Jensdatter og hadde nedkommet hos Johannes Gjennestads enke Anne. Hun var besvangret hos Kristoffer Gjennestad og utla Abraham Hansen Gjennestad som barnets far. Ole Jensen Raet i Sandar var blant fadderne.Jeg skulle registrere dåpen i min Stokke-database og var egentlig kun ute etter å forsikre meg om at denne Helene Jensdatter ikke var identisk med noen av kvinnene med samme navn jeg hadde registrert fra før. Uheldigvis er både mor og sønn som sunket i jorda i FT1801 (de er heller ikke registrert som gravlagte i Stokke), slik at jeg manglet anslag på hvor gammel hun var. Jeg måtte dermed følge opp fadderen Ole Jensen Raet i Sandar, som jeg antok var en bror.Ole Jensen Raet kan vanskelig være noen annen enn Ole Jensen (18) som i FT1801 bodde med sin mor, Sørine Abrahamsdatter (60), som var enke for andre gang, i plassen ”Hollet” under Elgesem i Sandar. Dette er den eneste Ole Jensen som kan passe i Sandar, og Elgesem ligger på raet. Det er derfor ikke urimelig at Raet og ”Hollet” kan ha blitt brukt om hverandre.Jens Olsen og Sørine Abrahamsdatter på Elgesem døpte sønnen Ole 5. mai 1782 (han var født 28. april). Dette må være samme familie, og jeg skyter her inn at Sørine Abrahamsdatter og hennes forfedre er behandlet av Laila Hynne i hennes artikkel ”Anders spillemann i Sandeherred” (Gjallarhorn nr. 43/2008, s. 16ff). Hynne hadde ikke funnet flere barn av Jens og Sørine, men hun hadde med at de var gift i Hedrum. De ble trolovet 25. mai 1775 og gift 30. november. Med min hypotese om at de i alle fall også hadde dattera Helene, var det lett for meg å knytte paret til dåpen til Jens Eidspjelds datter Helene, døpt i Hedrum samme dag som Jens og Sørine ble trolovet – en ”nødvendig” trolovelse, må vi tro. Jens og Sørine må ha flyttet litt mellom Elgesem og Eidspjeld, for Jens døde på Eidspjeld i 1786 (gravlagt 3. desember), 36 år gammel. Ole Jensen (ca. 1725–1790) og Borild Jensdatter (ca. 1722–1782) på Eidspjeld hadde en sønn Jens i passende alder, og det er nok ”vår” mann.Sørine Abrahamsdatter var enke da hun ektet Jens Olsen, og siden Hynne hadde skrevet om hennes første ektemann, ville jeg registrere opplysningene om dette ekteskapet i min database – jeg var jo likevel så godt i gang! Sørine var første gang gift med en Halvor Nilsen – de ble trolovet 22. oktober 1765 i Sandar og gift 30. november. Også her var det et barn på gang; deres datter Ingeborg ble født 26. desember 1765 på Kroken-eie i Sandar (døpt 1. januar 1766).Hynne skriver så (mine kommentarer i klammer): ”Så er det en periode hvor jeg er usikker på hvor de var. Jeg tror de holdt til i Larvik og/eller Hedrum. En Halvor Nilsen fra Larvik var fadder for [et barn av] en av søsknene til Sørine, og en Halvor Holm det samme. Videre så døpte Halvor Frostvet sønnen Nils i Hedrum 1768 [5. juni]. Både Anne Abrahamsdatter og Nils Gulliksen [sørines søster og svoger] var faddere for dette barnet. Jeg finner ikke Halvor Nilsen død i Hedrum. For Larvik sin del er det dessverre ikke bevart kirkebøker som dekker denne perioden.”Jeg slutter meg til Halvor Nilsen skal identifiseres med Halvor Frostvet i 1768. Men jeg tror han også skal identifiseres med den Halvor Bommen som lot dattera Malene døpe 23. september 1770. Dette krever nærmere argumentasjon, for dette er jo samme jente som tidligere har vært foreslått identifisert med Malene Halvorsdatter i Brunlanes, og om jeg har rett, vil vi ha to søstere Ingeborg og Malene Halvorsdøtre med tilnærmet rett alder.Argument nr. 1 er at Elen Abrahamsdatter Gulle-Rauan var fadder for Halvor Bommens datter Malene. Elen skal ifølge Hynne være søster av Sørine Abrahamsdatter, og jeg tviler ikke på at det er korrekt.Argument nr. 2 er at ei Malene Halvorsdatter Raet ble konfirmert i Sandar i 1787. Vi husker at Sørine Abrahamsdatters sønn Ole Jensen er kalt Ole Jensen Raet i en sammenheng, og det var ikke uvanlig at enkelte var 17 år ved konfirmasjonen (eller enda eldre, for den sakens skyld). Nå har jeg ikke funnet noen konfirmasjon for Ingeborg Halvorsdatter og Nils Halvorsen, men det kan skyldes at familien mellom 1782 (Ole Jensens dåp i Sandar) og 1786 (Jens Olsens begravelse i Hedrum) bodde på Eidspjeld, og at det ikke er bevart konfirmasjonslister fra Hedrum for denne perioden.Argument nr. 3 er av det mer intrikate slaget, men går ut på at Halvor Nilsen hadde all grunn til å kalle ei datter Malene. Det er nemlig god grunn til å tro at han var den Halvor Nilsen som 1757–1763 var bruker på Reppeskål Vestre i Hedrum. Hedrum bygdebok vet nesten ingenting om ham, annet enn at ”muligens” var sønn av foregående bruker, Nils Larsen, og at han ”flyttet visst vekk”. Hadde bygdeboka nyttiggjort seg ekstraskatten 1762 som kilde, ville den imidlertid visst at Halvor Nilsen på Reppeskål Vestre var gift med ei Malene Gulliksdatter og at de flyttet til Larvik i mai 1763. De lot fire barn døpe mellom 1759 og 1762, men alle var døde da de flyttet til Larvik.Som man forstår, forutsetter jeg at Malene døde kort etter, slik at Halvor kunne gifte seg med Sørine Abrahamsdatter i 1765 og siden kalle opp sin første kone. Jeg har ikke vært i stand til å påvise at Malene døde – hun er ikke gravlagt i Hedrum eller Sandar, og for Larvik mangler kirkebøker for perioden. Digitalarkivets register over skifter i Larvik har ikke noe om familien. Jeg har også et ekstra kort i ermet: Malene Gulliksdatter var fra Elgesem – gården som synes meget sentral i dette puslespillet – og da Halvor Nilsen ektet Sørine Abrahamsdatter, var Søren Gulliksen på Elgesem kausjonist. Han var stefar til Malene Gulliksdatter, og jeg tror han var kausjonist av den grunn.Laila Hynne har funnet ut at Sørine Abrahamsdatter flyttet til Larvik en gang etter 1801, fordi hun må være den 72-årige Sørine Abrahamsdatter, enke etter Jens Olsen, som døde på Torstrand i Larvik 22. november 1814. Det stemmer nok, og her kommer ei ekstra rosin å pølsa: Mon tro om ikke sønnen Ole Jensen også flyttet med til Larvik, for ved dåpen til Anne Severine fra Austein-eie 9. februar 1806 var ”Ole Jensen fra Laurvig” fadder.Legg for øvrig merke til at både Malene Halvorsdatter og Ingeborg Halvorsdatter hadde døtre som het Severine (henholdsvis Anne Severine og Berte Severine), som er samme navn som Sørine.Etter denne runden kjenner jeg med temmelig trygg på at følgende kan oppsummeres:Sørine Abrahamsdatter, født 29. desember 1739 på Søndre Fevang i Sandar (om hennes forfedre henviser jeg til Hynnes artikkel), død 22. november 1814 på Torstrand i Larvik. Gift første gang 30. november 1765 i Sandar med Halvor Nilsen, død mellom 1770 og 1775, trolig i Larvik. Hans avstamning er usikker, men han kan ha vært sønn av sin forgjenger på Reppeskål Vestre. Sørine ble gift andre gang 30. november 1775 i Hedrum med Jens Olsen fra Eidspjeld i Hedrum, som døde 1786 på Eidspjeld og ble gravlagt 3. desember.Sørines kjente barn (1–3 i første ekteskap og 4–5 i andre ekteskap):1. Ingeborg Halvorsdatter, født 26. desember 1765 på Kroken-eie i Sandar. Etter all sannsynlighet den samme Ingeborg Halvorsdatter som kom til Løvås i Hedrum.2. Nils Halvorsen, født 1768 (døpt 5. juni) på Frostvet i Hedrum. Videre skjebne ukjent.3. Malene Halvorsdatter, født 1770 (døpt 23. september) på Bommen under Gjelstad i Hedrum. Etter all sannsynlighet den samme Malene Halvorsdatter som kom til Blåekra og Åsrummen i Brunlanes.4. Helvig Jensdatter, født 1775 (døpt 25. mai) på Eidspjeld i Hedrum. Hun var 1800 i tjeneste på Gjennestad i Stokke, der hun fødte sønnen Abraham (døpt 5. oktober 1800), men har ikke vært å finne i FT1801.5. Ole Jensen, født 28. april 1782 på Elgesem i Sandar. Han bodde samme sted i 1801, men er trolig den Ole Jensen i Larvik som er nevnt som fadder i 1806.Det er noen hull i historien, og det ville vært nyttig å få fylt disse som en kontroll på at alt stemmer. For eksempel savnes dokumentasjon på dødsfall for Malene Gulliksdatter og Halvor Nilsen, men det er sannsynlig at de døde i Larvik, og der mangler det kirkebøker. Personene synes heller ikke å ha satt spor etter seg i skifteprotokollen for Larvik. Jeg savner også dokumentasjon på vielsen mellom Ingeborg Halvorsdatter og Henrik Andersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ekstra puslespillbrikke, som gjør meg mye tryggere:Jens Olsen og Sørine Abrahamsdatter på Gutterød i Brunlanes døpte sønnen Anund 14. desember 1777. Dette må være den 23-årige Anund Jensen som i FT1801 figurerer som tjenestedreng på Løvås (hos Erik Nilsen og Ingeborg Halvorsdatter).Da er jeg brennsikker på at Ingeborg Halvorsdatter på Løvås var datter av Halvor Nilsen og Sørine Abrahamsdatter, og at hun tok inn sin halvbror som tjenestedreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk KristianDette var mye nytt. Da er det kanskje mulig å komme videre på denne grenen også. Jeg har vært bortreist i helgen, så jeg har desverre ikke fått svart før nå.Tusen takkmvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.