Gå til innhold
Arkivverket

[#59866] Problemer me to personer i Slidre i Oppland ca 1750


Gjest Jan Ove Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Ove Olsen

Finner ikke Gulbrand Halvorsen født? han ble gift 31/10 1776 i Slidre og døde 01/08 1797 i Slidre 55 år gamel på Sæhli gard. Han kone Berit Pedersdatter (Persdatter står det ved tellingen i 1801) finner jeg heller ikke ut når hun ble født og hvor, men hun døde på Sæhli gard 03/03 1809 54 år gammel kan noen hjelpe meg med dette?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

På FS fant jeg 2 Gulbrand Halvorsen/Halvardsen.Gulbrand dpt. 29/1 1742 V.Slidre og Gulbrand dpt. 2/6 1744. Samme foreldre: Halvard Johannesen og Sigrie Pedersdt.1744 = Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har sjekket faddere på 4 barn, og kun funnet en Ingrid Pedersdt. som fadder 25/4 1778. Så det kan vel nesten se ut som at Berit ikke er fra Slidre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ove Olsen

Til Berit Knudsen. Jeg har sett på di forslagene du har og takker for disse, men jeg har vurdert disse før, og datoen for når di ble gift har jeg, men navnet Halvard som far til Gulbrand 02/06 1744, har jeg ikke stoppet ved, er det rett, og jeg ser heller ikke Sigrie Pedersdatter, bare Sigrie.Og hva har Ingerid Pedersdatter med dette og gjøre?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Til lenken i (3): Jeg leser farens navn som Halvard Johannesen Sæli og morens navn som Sigrig(!) Gulbrandsdatter. Fadderne er Kari Sæli, Jøren ??, Barbro Gulbrandsdatter Skaalte(?), Taallef Jesthegge og ??.Den første fra FS er døpt i 1743 her øverst Lenke. Det står Halvard Johannesen Sæli og Sigrie Gulbrandsdatter der også.Jan Ove, Berit har sjekket fadderne ved dåpen til barna til Gulbrand Halvorsen og kona Berit Pedersdatter. Navnene kan ofte fortelle noe om slektskap, vennskap og naboskap. Når det er en Ingrid Pedersdatter som er fadder, KAN det være en søster av Berit Pedersdatter. Når hun eller andre sønner eller døtre av 'peder' ikke dukker opp i de andre dåpene, kan det tyde på at slektningene til Berit Pedersdatter bor langt unna. Derfor konkluderer Berit Knudsen med at Berit Pedersdatter kanskje ikke er fra Slidre.Så det var logikken :-) Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Det samme paret (Halvard og Sigrid altså) får flere barn i Vestre Slidre: 1. Johannes HALVORSEN - Vital Records Index / NO Gender: M Birth/Christening: 13 Sep 1732 Vestre Slidre, Oppland, Norway2. Thore HALVORSDATTER - Vital Records Index / NO Gender: F Birth/Christening: 07 Apr 1735 Vestre Slidre, Oppland, Norway5. Barbro HALVARDSDATTER - Vital Records Index / NO Gender: F Birth/Christening: 25 Feb 1748 Vestre Slidre, Oppland, NorwayFølger vi den samme logikken, er det interessant om noen av disse tre dukker opp som faddere når Gulbrand og Berit døper sine barn. Det ville kunne gitt en indikasjon på at det var riktig foreldrepar til Gulbrand.Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Leif Restad har på sin side litt om denne familien.http://www.lidarheim.com/craig.htmJeg har selv ikke funnet at Beret er datter til Peder Pedersen Semeleng, men det er ikke i min direte linje til Sæle.Det som kan være av interesse er jo at denne slekten finnes igjen på Ringsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ove Olsen

Jeg vil få takke alle som har gitt meg hjelp, og flere har vert viktige,men den fra Svein Botterud ga meg my, for den går rett inn i slekta mi som jeg følger bakover fra Ringsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.