Gå til innhold
Arkivverket

[#59871] OP: Peder Kristoffersen f 1846 i Fåberg og Ingeborg f 1846 i Fåberg el Gausdal?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

De bor i Bergen fra 1872. Får en del barn, der alle med unntak av en er født i Bergen. Peder skal være født i Fåberg, Ingeborg er nevnt født både i Fåberg og Gausdal. Jeg finner en Peder Kristoffersen Thallaug her, kan det være han? [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8938&idx_id=8938&uid=ny&idx_side=-56>Lenke Ingeborgs farsnavn har jeg ikke funnet. 1885: Lenke 1891: Lenke 1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Opps, der hadde jeg ikke gjort godt nok forarbeide; her er dåpen til deres førstefødte LenkeSå da er det han karen som jeg fant, Peder Kristoffersen Thallaug, og hun heter Ingeborg Torstensen. Det ser ut for at vielsen har vært 20.10.1872.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, her er forlovererklæringen. Lenke Den forteller ganske mye. Det jeg må ha for å komme videre er Ingeborgs fødested. Så får vi prøve om vi kan finne familiene i 1865. Det kan dessuten se ut for at flere i Peders slekt var i Bergen, se forloverne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg lurer på om dette kan være 'min' Ingeborg i 1865 Lenke...men Peder finner jeg ikke i 1865.I Bergen i 1865 er det en tjenestepike på 22 som heter Gina A. Thallaug fra Gausdal. En søster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg kan ikke direkte hjelpe deg med disse folkene. Visstnok så skal Thallaug-slekten stamme fra Ole Olsen, Fougner søndre i Gausdal og hans kone Tore Torgersdt. Tallaug. Hennes far er Torger Iversen Tallaug, fca.1643 på Forset Øvre i Gausdal - 1699.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Lurer på om ikke dette er moren til Peder (f.1846) Lenke Det rare er at FS opererer med at Christopher Larsen Talloug og Lisabeth ble gift ca. 17/3 1842 i Biri. Uff nå er det CGGI error

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja det er litt problemer på DF i kveld, men vi får prøve å være tolmodige.Ellers lurer jeg på hvorfor denne familien flyttet til Bergen. Her er forøvrig dødsfallene til Christopher [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=17&filnamn=doed1881&gardpostnr=22486&merk=22486#ovre>Lenke og Elisabeth Lenke samt en Thea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk for den Bjørn. Der fant jeg også to andre slekter jeg jobber med. Vet du hvordan kildebruken har vært. Mao, kan jeg stole på dataene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Solbrå

Det er ihvertfall et veldig godt utgangspunkt for å sjekke primærkildene. Så langt jeg har sjekket på Tallhaug-sida har jeg ikke funnet noe feil.Foreldrene til Lisabeth Ingeborg Andrea Gulbrandsdatter Sigstad må vel da være Gulbrand Pedersen Ålset og Agnete Evensdatter Bratberg, og dermed ser det ut til at Tor Onshus har fått med seg foreldrene til Agnete ogsåLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Arnfrid: Det er en gren som også bl.a. går til Hage i Gausdal. Der har jeg en del info utover rene navn og tall, dersom du er interessert. Send meg gjerne mail på svbjornd+krøllalfa+dot+no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dette er jo formidabelt. (18) Finnes Gulbrand Pedersen Ålset og hans aner også i denne databasen? Jeg har ikke klart å finne han.I hvilken KB skal jeg lete etter utflyttingen til Christopher og Elisabeth? (Jeg er ikke lokalkjent mht sogn)Sender deg en mail, Svein Arnolf.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Solbrå

Desverre har jeg ingen forslag til hvor Gulbrand Pedersen Ålset kan komme fra. Jeg ser han er enkemann når han gifter seg med Lisabeth, så det kn kanskje være mulig å finne hans første ekteskap.Derimot har jeg et forslag til foreldre til Ingeborg Tostensdatter: Det må være Tosten Olsen Kalstadrud og Christine Nilsdatter Liumseie som gifter seg 6 april 1839.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9290&idx_id=9290&uid=ny&idx_side=-200>LenkeIfølge kirkeboka skal brudgommens og brudens fedre hete Ole Torgersen og Nils Nilsen. Men det er ingen Nils Nilsen på Lium som passer, derimot er det en Nils Torgersen og Ingeborg Eriksdatter som døper en datter Christine 15 september 1816. Så jeg vil gjette på at presten har vært litt unøyaktig her. På den måten blir Ingeborg oppkalt etter sin mormor.Ingeborg Eriksdatter mener jeg må være følgende hos Tor Onshus: Lenkeog Nils Torgersen sine foreldre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk igjen, Bjørn.Ser du spørsmålet mitt om hvilket sogn Christopher og Elisabeth kan ha flyttet fra til Bergen, en eller annen gang mellom 1846 og 1852? Har du eller andre peiling?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Nå fant jeg denne konfirmanten Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9290&idx_id=9290&uid=ny&idx_side=-130>Lenke Permanent bildelenke: Lenkeog da står det at far er Ole Jørgensen Kalstadrud og mor Mari Torsteinsdatter. Torstein skal være f i juli 1815, men jeg kan ikke finne dåpen i KB.Men det skulle vel da være klart at dette er Torsteins foreldre i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.