Gå til innhold
Arkivverket

[#59873] Tydehjelp


Gjest Hilde Rossing
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Rossing

Noen som kan hjelpe meg å tyde hva som står om Ole Olsen Røsseng? Nr 27.Står noe under navnet hans( sammen med Martin?)formål med flytting: noe med å ta noe i bruk?Og noe med en attest fra 23 juni 1859.Tolker jeg det rett at han flytter i 1854 og melder i 1859( dette er jo 1859 boka) Mvh Hilde Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

'for at tage gaard ibrug'?Ja, vil anta han faktisk har flyttet i -54, men skaffet seg attest i -59, fra prost Brun? Giftet han seg etter den datoen og trengte attest for 'ledig til ekteskap', kanskje?Vanskelig å tolke det som står under navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Kan det som står under navnet være en arbeidstittel. Kan det for eksempel stå: ...... Formann i Maskin?????Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Jeg synes det står 'rette Fornavn er Martin'. Gir det noen mening, da? Enig med Erling mht 'for at tage Gaard ibrug'Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Se der ja, da går puslespillet ihop!Martin er Ole's yngre bror som ble enkemann i 1856, flyttet fra Norderhov til Toten og giftet seg påny der i 1860, og kjøpte garden Smetop, flyttet senere tilbake til Norderhov og døde der i 1891.Ole ble etter sigende aldri gift og ble på Norderhov til han døde i 1899.Så da er det Martins navn som skal stå her og attest i.f.m nytt giftemål. Tusen takk! Da er jeg i mål med disse gutta her, takket være god hjelp fra dere alle nå og tidligere. Nr 58930-59319-.59033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.