Gå til innhold
Arkivverket

[#59876] Lars Aaselsen Gullestad, Kvinesdal, født ca. 1713


Gjest Nils Axel Braathen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nils Axel Braathen

Hei igjen!Jeg leter etter opplysninger om forfedrene (og avkommene) til Lars Aaselsen Gullestad, Kvinesdal, født ca. 1713. Han var muligens sønn av Aasel Anfinsen Egenes, født omkring 1675.Lars' sønn Hans flyttet senere til Hommerås på Hidra, hvor han giftet seg med Caren Maria Corneliusdotter. (Hennes forfedre er også av stor interesse -- jeg har ikke funnet noen passende Cornelius blant de døde på Hidra.)Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Det er rett som du sier at Lars Åselsen (Åsulfsen) var sønn av Åsel Anfinnsen Egenes. Jeg skal sjekke mine notater og komme tilbake med mer om det senere.Dåpen til Karen Marie Korneliusdatter finner du her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Tusen takk, Jan!Jeg brukte dine databaser om Hidra flittig i hele går -- og håper du vil prøve å tyde kirkebøkenes kråketær om bl.a. giftemål også!En tanke slo meg da jeg ikke fant noen passende Cornelius blant de døde på Hidra. Kan han ha vært en av flere innvandrede hollendere til stedet -- og kan han ha vendt tilbake til Nederland?Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Til 3) Det er egentlig omvendt. Cornelius-navnet er selvfølgelig hollandsk-inspirert, men det er utvandrede og senere hjemvendte nordmenn som har tatt med seg navneskikkene fra Nederland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Takk skal du ha, Ann-Mary!Det er mulig at Cornelius Corneliussen er far til 'min' Caren Maria. vet du hva kilden(e) for dine opplysninger er?Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Nils Axel!Nei,kilden vet jeg ikke,fant det bare ved å søke på navnet Cornelis Rasvog.Håper noen andre i forumet vet noe om dette .Lykke til videre! Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Tror jeg fant dåpen til dennne Cornelis BentsenFra Family search(MÅ SJEKKES!): Kanskje faren til 'din' Cornelis Bernten heter Cornelis Bentson?: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500224360953&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeSamme Cornelis Berntson?(Carnelius Carneliusen,født 1732,Rasvog) LenkeVielsen til 'antatt' far (av Caren Maria Corneliusdotter)Cornelis Berntson(Corneliusen?)Kona het Ellen Torstensdatter.De giftet seg 3 feb 1753.:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Dåpen til Cornelis Rasvog,på høyre side: Cornelis Bentson Rasvog's barn,Cornelis. Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Sokndal, Ministerialbok nr. A 1 (1729-1740), Kronologisk liste 1732, uten sidenr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15862&idx_id=15862&uid=ny&idx_side=-39>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Kanskje du kan lete etter vielsen her? Cornelis og Ellen ble viet 3 feb 1853,ifølge FS:Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Sokndal, Ministerialbok nr. A 3 (1740-1806), Ekteviede 1753, uten sidenr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15864&idx_id=15864&uid=ny&idx_side=-157>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Det skulle nok være materiale -- jeg har visst bodd for lenge i utlendighet!Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Humor i hverdagen er bare herlig,Nils Axel! Trodde et øyeblikk at det var basen til FS du siktet til med den's noe variable troverdighet,og at det derfor ble kalt 'materie'. Hilsen lattermild Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Først til hovedtemaet for debatten:1. Lars Åselsen Gullestad, 1713-1784. Han nevnes i bygdebok for Kvinesdal bind 2, s. 97. Han var sønn av: 2. Åsel Anfinnsen Egenes, f. 1668 og3. Anne Larsdatter øvre Egeland, Kvinesdal, skifte 18.12 1754. Nevnt i bygdebok for Kvinesdal bind 2, s. 106. 4. Anfinn Åselsen Egenes, f. 1634, skifte 17.12 1704. Nevnt i bygdebok for Kvinesdal bind 2, s. 106.5. Ragnhild Hansdatter Åmot, Kvinesdal, skifte 16.03 1701.6. Lars Isaksen øvre Egeland, Nevnt i bygdebok for Kvinesdal bind 1, s. 399.7. Elisabeth Danielsdatter Træland, Kvinesdal. 8. Åsel Anfinnsen Egenes, f. 1592, skifte 02.04 1677. Nevnt i bygdebok for Kvinesdal bind 2, s. 106, 324 og 484.9. Karen Salvesdatter nedre Haugland, Kvinesdal.10. Hans Larsen Åmot, Kvinesdal, nevnt i bygdebok for Kvinesdal bind 2, s. 463.11. Anne Torjusdatter Gullestad, Kvinesdal.12. Isak Jørgensen øvre Egeland, f. 1624, skifte 16.06 1677. Sønn av Kvinesdalspresten Jørgen Thomassen, stamfar til Willoch-slekten. Nevnt i bygdebok for Kvinesdal bind 1, s. 421.13. Abel Danielsdatter Haneberg, Sokndal (Rogaland), skifte 15.05 1699.14. Daniel Larsen Træland, f. 1620. Nevnt i bygdebok for Kvinesdal bind 2, s. 420.15. Signe Asgautsdatter,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Så til Karen Marie Korneliusdatters forfedre:1. Karen Marie Korneliusdatter Rasvåg,2. Kornelius Korneliussen Rasvåg, Hidra, f. 1731, skifte 09.10 1771.3. Elen Tostensdatter Veisdal, Hidra4. Kornelius Bentsen Rasvåg, Hidra, f. 1691, skifte 30.08 1748.5. Karen Pedersdatter Hestad, Hidra, skifte 16.10 1751.6. Tosten Jonsen Veisdal, Hidra, f. 1693, skifte 07.12 1754.7. Inger Heinsdatter Krågedal, Hidra.8. Bent Nilsen Rasvåg, f. 1654, d. 24.11 1728. Ved skiftet i 1729 fremgår det at Bent Nilsen døde 24.11 1728. Ved skiftet møtte Ole Pedersen Lindland fra Feda ”som haver fundet dend sl. mands lig, ind i Fedde fiorden Ved hans Reise baad, lod fordre betaling derfor, som hand meener skal strecke sig til 3de parten af hvis Vahre og Pagage den sl. mand havde med sig.” Ifølge sjølegdrullemanntallet 1706 var Bent Nilsen født i 'Skielløe' (usikker tydning) ved Moss.9. Maren Thomasdatter, skifte 14.12 1722.10. Peder Asbjørnsen Hestad, Hidra, skifte 04.10 1706.11. Gunhild Andersdatter, muligens fra Valås på Hidra, d. 21.06 1697. Det fremgår av en tingsak 26.06 1725 at Gunhild Andersdatter døde 21. juni 1697.12. Jon Torgiesen Åvedal, Lund (Rogaland), 1652-1727.13. Elen Nilsdatter Hellesmark, Lund (Rogaland), f. 1666.14. Hein Hansen Krågedal, Hidra, 1664-1737.15. Helga Bjørnsdatter Kjellenes, Hidra, 1665-1734.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Tusen takk, Jan, dette var svært mange og veldig interessante opplysninger!Jeg er svært takknemlig -- og dypt imponert! Nå har jeg noen dagers arbeid med å legge inn alle disse opplysningene.Jeg ser forresten frem til at de skannede skifteprotokollene blir lagt ut på internet -- det skal bli spennende å se om jeg finner flere relevante opplysninger, også blant andre av mine forfedre.Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

En liten ting, Jan:Kan ''Skielløe' (usikker tydning) ved Moss' som du viser til for Bent Nilsen i innlegg nummer 19 være Jeløya (ved Moss)?Og: Hvilken utgave av bygdeboken for Kvinesdal er det du referer til i innlegg 18? (Jeg har skjønt at det nylig er utgitt en ny bydgebok om Eiken i Kvinesdal, men jeg regner ikke med at det er den du viser til?)Og en siste 'liten' ting: Hans Larsen og Karen Corneliusdatter fikk blant annet sønnen Lars Christian Hansen, som giftet seg med Elen Maria Sven-Tomsdatter, født 1790. Hun var datter av Sven Tom Tønnesen (sønn av Tønnes Tønnesen) og Rachel Hansdotter (datter av Hans Urstad). Det du måtte ha av ytterligere opplysninger om Elen Maria's forfedre ville også være svært velkommen!Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Til 21) Det er vanskelig å si noe sikkert om stedsnavnet jeg tolker som Skielløe. Jeg kan ikke utelukke at det kan være feiltolket av meg.Jeløya ligger jo ved Moss, men det finnes også Skjeløy mellom Rygge og Fredrikstad. Det er kanskje mer sannsynlig at det er denne øya det siktes til ?Jeg har nok en del informasjon om Elen Marie Sven-Tomsdatters forfedre også. Jeg skal komme tilbake til dette senere.Bygdeboka jeg refererer til heter 'Kvinesdal, ei bygdebok'. Den omhandler Liknes sogn i Kvinesdal og er skrevet av Ånen Årli. Bygdeboka er utgitt i tre bind i tidsrommet 1964-1972, men har senere blitt trykket opp i nytt opplag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Tusen takk, nok en gang, Jan!Jeg skal prøve å få kjøpt de bøkene -- er det noen som vet om et sted hvor de er til salgs (bortsett fra i antikvariater)?Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Elen Marie Svend-Tomsdatter sine aner:1. Elen Marie Svend-Tomsdatter Manshaus fra vestre Fidje, Hidra, 1790-1860.2. Svend Tom Tønnessen Manshaus under vestre Fidje, Hidra, 1745-1809. Gift m.3. Rakel Hansdatter Urstad, Hidra, 1746-1809. 4. Tønnes Tønnessen Sandstø under vestre Fidje, Hidra, 1705-1762. Gift 1734 m.5. Else Svenningsdatter Skifte under vestre Fidje, skifte 17.09 1765.6. Hans Rasmussen øvre Urstad, Hidra, Gift 1736 m.7. Gjertrud Sakariasdatter Veisdal, Hidra. 8. Tønnes Rolfsen vestre Fidje, f. 1652, skifte 05.05 1717. Hans egentlige navn var Torgie Rolfsen men han endret navnet til Tønnes etter opphold i Holland. Gift m.9. Ingeborg Bjørnsdatter Log, Åna-Sira (Sokndal i Rogaland), skifte 04.05 1742.10. Svenning Tormundsen Skifte under vestre Fidje, Hidra, forsvant på sjøen 1717 med sin jakt. Gift m.11. Ingeborg Jonsdatter Fidje, Hidra, skifte 09.05 1766.12. Rasmus Sivertsen øvre Urstad, Hidra, f. 1668, skifte 22.02 1748. Gift m.13. Ragnhild Pedersdatter Bukstad, Hidra, skifte 23.04 1757.14. Sakarias Atlaksen Veisdal, Hidra, f. 1672. Gift m.15. Marie Gabrielsdatter Andabeløy, Nes, skifte 14.10 1745.Angående bygdebøkene for Kvinesdal så er jeg usikker på om de fortsatt er i salg. Jeg skal sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.