Gå til innhold
Arkivverket

[#59878] Ellen Gulbrandsdtr.f.1744 g.m.Søren Pedersen Bakke Modum


Gjest Helen Johanne Berget
 Del

Recommended Posts

Gjest Helen Johanne Berget

Hvem var foreldrene til Ellen Gulbrandsdtr.gift på Bakke i Modum Hun var født 1744 d.1776Kan noen hjelpe meg. Jeg har ikke funnet henne i Kirkebøkene fra Modum eller Eiker.MVH Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er en i Eiker født 1746: LenkeDet er ofte et par år i forskjell fra det som står ved død, osv. Dersom du finner ekteskapet deres så er det mulig at farsnavnet står der. Eli/Ellen/Elen osv. .. ble ofte skrevet om hverandre.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei Helen,Det er skifte på Bakke i Nykirke 30/11 1776 etter Ellen Guldbrandsd.Hun etterlater enkemann Søren Pedersen og barna1.Søn Peder Sørensen, 6 år2.Søn Guldbrand Sørensen, 1 1/2 år3.Datter Marte Sørensd. 8 år4.Datter Helle Sørensd. 4 årVed skifte opplyses at afdødes mor Bodil Amundsd. lever.Ved dåpen i 1746 (innlegg 3) står oppført adresse Verket og ved vielsen (innlegg 4) Hassel Verket.I ekstraskattsmanntallet for Eiker i 1765 finner vi Guldbrand Olsen og hustruen Boel ved Hadsels jernverk.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Takk for hjelpen Kjellaug.Hadde ikke tenkt på at hun ble oppført i kirkeboka som Eli. Det står Gåsdal eller Gåseda.Det er ofte det er skrevet feile navn.Takk igjen. MVH Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tror nok at Arnt Hole har rett, det står Hassel først. Jeg leste 'H'-en for en 'G' - de er litt like!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Gulbrand Olsen og Boel Amundsdtr ble gift 26 juni 1733: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/VR/individual_record.asp?recid=30848890&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeJeg finner ikke gifte i skannede kirkebøker for dette området i 1733, men dette er jo kopi fra kirkebok.Finner ingen Gulbrand Olsen i passe alder fra Eiker, derimot er det to født i NOrderhov: LenkeLenkeDette er vel Boel født i Eiker i 1707:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her finner du henne med faddere og: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=edop1702&gardpostnr=906&merk=906#ovre>LenkeEn annen datter Aase: LenkeMari: LenkeOlou: LenkeSønn Helgie: LenkeStephan: Lenke Her står faren som Halvorsen HerreRønno: LenkeDa er det nok dette ekteparet her: Amond Halvorsen Herre og Mari Sigvartsdtr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Takk Kjellaug.Jeg skjønner ikke hvordan du har funnet ut alt dette, er full av beundring.Gulbrand Olsen arbeidet altså ved Hassel verket og ble gift med Bodil Amundsdtr.Hjertelig takk. Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Takk Kjellaug.Jeg skjønner ikke hvordan du har funnet ut alt dette, er full av beundring.Gulbrand Olsen arbeidet altså ved Hassel verket og ble gift med Bodil Amundsdtr.Hjertelig takk. Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for hyggelig tilbakemelding-:)Egentlig er det takket være alle som har skannet kirkebøker, kopiert, osv. at vi er i stand til å finne noe i det hele tatt. Det er mye å lete i her på DA nå-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.