Gå til innhold
Arkivverket

[#59883] Oline Hagen, fra Trondheim?


Gjest Beate Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Beate Hanssen

Hei!En av mine formødre, Oline Hagen, ble gift i 13.11.1833 i Domkirken i Trondheim med Johannes Ibert Møller, f. 25.03.1809, Trondheim, d. 01.06.1893. En bror av Andreas Christian Møller som startet døveskolen i Trondheim.Det jeg spør etter her er hvem var foreldrene til Oline Hagen? Når og hvor ble hun født? Er også glad for om det er noen som vet når hun døde...Familien flyttet etterhvert til Steinkjer.Mvh Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her blir hun vaksinert i 1818, da er hun 3 1/2 år gammel: LenkeDvs, det er trolig at hun ble fdt i 1814/15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da kan du nok eliminere den andre Peter Hagen siden faren var snekker. Trolig nummer en som var læredreng i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg mener å gjenfinne faddernavn (BERG) ved denne dåpen, - året etter Olines. (Nr.27 Lenke ) . Ingebrigt er vel kanskje Olines bror. Men nå heter foreldrene Pder Nilsen og Ingeborg Pedersdatter.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da Ingeborg Maria ble født i 1813 (n° 12) står foreldra som Peter Hagen og Ingeborg Olsdtr: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A07 (1770-1819), Fødte og døpte 1813, side 215. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16327&idx_id=16327&uid=ny&idx_side=-229>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

De ble copulert 20/9 i 1811 'efter kongelig bevilgning': Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A10 (1802-1830), Lysninger 1811, side 110-111. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16334&idx_id=16334&uid=ny&idx_side=-55>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Når morens navn er Ingeborg OLSDATTER, bør man i første omgang se bort fra spekulasjonen min i innlegg 9.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er konfirmasjonen til Ingeborg Marie (n° 19): Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A13 (1821-1831), Konfirmerte 1827, side 221. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16331&idx_id=16331&uid=ny&idx_side=-208>Lenke Permanent bildelenke: LenkeOlines konfirmasjon, n° 9: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Er det nopen som greier å tyde det som står under vielsen deres? (#11) Det kunne kanskje være til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

De copulerede i Huuset etter kgl. Bevilling. Paret er Snedkermester Petter Hagen og Pigen Ingebor Olsd. Sandager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Fant via FS en Ingeborg døpt i Stadsbygd. Se nr 27 til venstre:LenkeFaren er Underofficer ved Artigleriet i Trondjem Sandager så her er det vel en sjanse for at dette er den rette Ingeborg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jo, Iver, jeg tror også det er rett. Her må vi vel satse på Peder Jonsen Hagen 17 år og i snekkerlære i 1801. To faddere på Oline er Fried. og Iver Hagen, sikkert slekt av Peder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Veldig bra Astrid! Tenkte ikke at Sandager var hennes etternavn! Det stod jo det da, men jeg tenkte på et gårdsnavn!Jeg har leita både i TD og TVF i 1783/84/85 og 1787/88 uten å finne noen av dem døpt. Det er mulig at jeg har oversett noe, det er ikke alltid like lett. Men det blir nok litt vanskelig dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Så har vi og Gurie/Gurine og Thomas Hagen som faddere for den andre dattera. Finner dem ikke i Tronheim i 1801. Heller ingen Frid. og Iver Hagen. Som Astrid sier er det sikkert slekta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hei Astrid, såg ikke at du og hadde funnet dåpen hennes! Bra!! Det vil si at moren og faren må ha gifta seg etter at hun ble født da, sannsynligvis i Stadsbygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nei, det gjorde han nok ikke for han står i 1. ekteskap i 1801. Merkelig, kanskje hun døde like etter fødselen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Finner en Kirsten Christophersdtr f. 1764 i Statsbygd: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/vr/individual_record.asp?recid=29100894&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=5&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Norway&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeBosted Erland, men de kan ha Flyttet. Her fra kirkeboka, siste då i februar: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Stadsbygd, Ministerialbok nr. 646A03 (1751-1790), Kronologisk liste 1764, side 198-199. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.